Gå til innhold

Diskusjon rundt Norge, hva er dette landet til?


Anbefalte innlegg

hei

kan vi diskutere norge her?

jeg bare skjønner ikke hva dette landet er til jeg :)

hvertfall østlandet

 

jeg bare mener, det er jo umulig å holde diskusjon her uten å bli hetset ihjel :p ikke at det gjør noe, jeg digger all respons, men jeg bare skjønner meg ikke på norge med slike holdninger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

kan vi diskutere norge her?

jeg bare skjønner ikke hva dette landet er til jeg :)

hvertfall østlandet

 

jeg bare mener, det er jo umulig å holde diskusjon her uten å bli hetset ihjel :p ikke at det gjør noe, jeg digger all respons, men jeg bare skjønner meg ikke på norge med slike holdninger

norge er best, det sier Gro, og det sier FN, og det er alle som teller, derfor er det ikke noe å diskutere :)

 

-frank

Lenke til kommentar

du vet, jeg har prøvd et prøveforhold med en jente jeg kjenner litt fra søramerika som har bodd der omtrent hele livet. og jeg merket bare hun har helt annerledes holdninger og kommer fra en mye varmere kultur enn nordmenn flest kjenner til, så jeg har sagt at jeg gjerne blir med henne til brasil når hun skal dit snart hvis jeg får muligheten. hvis alle der er som henne så har jeg mye heller lyst til å bo der. jeg har prøvd å være veldig positiv til norge jeg også, men tenker du litt lenger kanskje du ser det samme. er lett å være patriot for eget land, og folk er jo så opptatt av at penger er alt så er jo ikke så rart fn skal si at vi har det så bra. vi lever bare i et land det er lettere å skjule at vi har det vanskelig for det er så skamfult i vår kultur å ha vanskeligheter.

 

bare noe jeg ville si, og starte en liten diskusjon.

dere trenger ikke bli sur og kverulere, jeg vet nordmenn liker å være patrioter :)

men det blomstergreiene i oslo og rundt ellers i norge handler jo mye om penger og politikk også, jeg vet ikke helt hva jeg syns. det blir litt overdrevent, for iblant får jeg inntrykk av at det virker som vi feirere noe? da må det vel være noe alvorlig galt med oss isåfall. men det er jo fint med blomster også, er ikke det jeg mener.

Endret av dronjom
Lenke til kommentar

ja men jeg tror det har mye å si hvor mye pårørt man føler seg i situasjonen. jeg begynner å bli temmelig lei av at jeg ikke finner omtrent noe annet i avisene for tiden. når jeg har lyst til å tenke på noe annet så ser jeg ansiktet hans i avisa, ta for eksempel dagbladet som har hatt bilde av han på framsida papiravisa hver dag siden 22 juli, med unntak av 2 eller 3 dager. vg er mye mer behagelig å se i butikkhylla av og til, de har brukt det litt mindre i det siste

Lenke til kommentar

Nå er vel det noenlunde kjent at Norge har en litt annerledes kultur enn mange andre. Jeg har snakket med en del utlendinger, både fra Brasil og Polen, hvor de sier at vi er litt mer "kalde" og redde for å ta kontakt.

 

Dette gjelder selvsagt ikke alle, men generelt.

Lenke til kommentar

jeg bare føler meg litt utenforstående til hele det blomstergreiene. jeg har vært gjennom kjempetøffe perioder før, men da brydde omtrent ingen seg. så det blir bare litt spesielt fra min side. såklart er det synd med de omkomne og pårørende, og jeg kjenner litt en som var der, men likevel blir det litt vel mye pes i media. og da virker det veldig pengefokuserende at avisene vil selge mer ved å skrive mer om gjerningsmannen. men da dropper jeg heller å kjøpe vg og dagbla´

Lenke til kommentar

du vet, jeg har prøvd et prøveforhold med en jente jeg kjenner litt fra brasil som har bodd der omtrent hele livet. og jeg merket bare hun har helt annerledes holdninger og kommer fra en mye varmere kultur enn nordmenn flest kjenner til, så jeg har sagt at jeg gjerne blir med henne til brasil når hun skal dit snart hvis jeg får muligheten. hvis alle der er som henne så har jeg mye heller lyst til å bo der. jeg har prøvd å være veldig positiv til norge jeg også, men tenker du litt lenger kanskje du ser det samme. er lett å være patriot for eget land, og folk er jo så opptatt av at penger er alt så er jo ikke så rart fn skal si at vi har det så bra. vi lever bare i et land det er lettere å skjule at vi har det vanskelig for det er så skamfult i vår kultur å ha vanskeligheter.

 

bare noe jeg ville si, og starte en liten diskusjon.

dere trenger ikke bli sur og kverulere, jeg vet nordmenn liker å være patrioter :)

men det blomstergreiene i oslo og rundt ellers i norge handler jo mye om penger og politikk også, jeg vet ikke helt hva jeg syns. det blir litt overdrevent, for iblant får jeg inntrykk av at det virker som vi feirere noe? da må det vel være noe alvorlig galt med oss isåfall. men det er jo fint med blomster også, er ikke det jeg mener.

Vi nordmenn er litt kaldere, eller private. Det vil si at vi slår ikke av en samtale med noen før de starter, med mindre det er "er ikke været kjedelig". Jeg tror ikke vi bør bli like varme som latin-amerikanerene.

 

Det med blosterhavene er noe spontant, med unntak av noen få anledninger er det ikke noe som er VALNILG i Norge. Men vi har ikke noen tradisjon for hva man skal gjør under store nasjonale tragedier som 22.7. Og samtidig er det tradisjonelt med blomster som en markering, det er blomster i begravelser og man legger blomster på graven til familiemedlemmer på høytider. Det er blomster vi viser sorg med, da vi ikke er emosjonelle på utsiden.

 

Dette med blomster var ikke politisk, men noe spontant, hadde dette skjedd på vinterstid ville fakkler og fakkelbokser vært den store måte å vise solidaritet på. Siden det var unge mennesker kunne bamser vært et alternativ.

 

Men alle land har forskjellige måter å markere ting på, vi har vår.

 

Vi ER annerledes, vi er så annerledes at ingen kulturer ligner på vår, Japansk kultur kommer nærmest, men også den er anneledes, dasnk og svensk kultur er like, men også her finner man store forskjeller. Danskene er mer emosjonelle svenskene er enda kaldere. Vi liker frihet svenskene elsker å bli behandlet som barn av staten sin. Danskene drikker daglig, vi i norge går for grøftefyll annenhver helg...

 

vi er forskjellige og takk og lov for det!

 

-frank

Lenke til kommentar

Negative ting om Norge:

 

- AP sitter i regjering

- Dårlige alternativer til AP

- Utrolig dårlig veinett

- Janteloven sitter inngrodd i befolkningen og blir matet til babyer gjennom morsmelk.

- Mange mennesker som aldri har møtt motstand samlet på en plass, men klager som bare faen allikevel.

- En hovedstad jeg blir flau av.

- En natur som er flott, men som AP gjør alt de kan for å ødelegge.

- Alt er ulovlig. (punktum, ikke oppe til diskusjon).

- Latterlige boligpriser.

- Sladder selger altfor godt. Se på DB og VG.

 

Positive sider:

- Rikt land.

- ehmm... faen.. fine jenter ? Nei... hmm... hjelp meg her...

- Fin natur... hvis man har penger til å oppleve den (Jeg har ikke det :thumbdown: )

- Hyggelige mennesker

 

Begynnelse på diskusjon ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Negative ting om Norge:

- Janteloven sitter inngrodd i befolkningen og blir matet til babyer gjennom morsmelk.

Dette så jævelige mye.....

Det er umulig å holde et forsøk på en moderat diskusjon uten at usakelig uthenging eller uthivelse begynner. Vi har absolut ingen toleranse så snart vi møter noe som er mer annerledes noe noe radikalt.

Merker selv at jeg har fått dette trykt i meg, hvor gang jeg ser noe som strider mot verdensbilde begynner en eller annen indre flamme av hat å gløde, i full stil med janteloven.

Uansett hvor mye jeg er enig med dette "uvanelige" så må jeg komme meg over jantelovens hat for jeg kan se hva det faktisk er.

 

 

En annen ting som plager meg med Norge er at vi blir stadig mindre og mindre naive.

Grunnen til at det plager meg er fordi det var faktisk en god grunn til at vi var naive. Vis vi spurte noen om noe, og de sa ja, så ville de gjøre det. Det var heller omtrent ikke noen nevneverdig kriminalitet eller utnytting, folk var ærlige.

Og det er ikke bare innvandringen som har skylden heller, for man ser at folk blir mer paranoide på bygda også.

Bygda: der hvor eneste import er kultur via eksponering,

Det er ikke til å stikke under et teppe at vi blir mindre naive, og det plager meg virkelig.

Norge for nordmenn! Og Nordmenn for å være naive!

 

 

Et politisk problem er at vi skal "være best", men vi er ikke en gang villig til å gjøre hva som trengs for å være best. F.eks er ikke politikontorene døgnåpne, ingenting er virkelig gjordt for å bli kvitt sykehuskøen, ingen er villig til å holde poltikerne ansvarlig for å ikke holde sine løfter, og man er fortsatt ikke villig til å ta ansvar for sine handlinger.

La oss heller ikke glemme at i distriktene er det den evige jobb med å sammenslå og sentraladministere tjenester, men tjenestene og bemanningen er fortsatt ikke god nok til å justifisere sammenslåingen.

 

Eller la oss ta den norske kollektivtransporten: Vi har fortsatt et edgammelt jernbanesystem, som nesten kun er forsøkt å bli bygd ut mer sentralt(les: Oslo), og vi prøver ikke engang å forhandle oss til å koble oss sammen med Russland og Finland for å koble oss på et eller annet godstransport system i høy klasse.

Vi bruker fortsatt en dårlig form for assfalt, som må fornyes veldig ofte.

Hørte tilogmed en horror historien om at et år så var det permanent vannplaning i begge kjørefeltene på E6 fordi bilene hadde alle kjørt der om vinteren med gode vinterpigger. "Var det virkelig så slitt før snøen kom" spurte jeg, og det jeg fikk til svar var mer eller mindre "det var vel ikke noe spesielt med veien året før".

Det høres så direkte absurd ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av en tråd..

 

Uansett, jeg mener Norge er et flott land med bagatellmessige utfordringer i forhold til de aller fleste andre. Våre største problemer er kanskje å bli enige om innvandringen, samt at vi er et åpent og litt for naivt folkeslag. Sistnevnte gjør oss til lette ofre.

 

Må egentlig si meg enig i dette.. Men så er det dette med potensiale. Selv om man har det greit akkurat nå, burde man allikevel hige etter å forbedre seg. Hvis ikke er slaget tapt!

Lenke til kommentar

vi har 3000 milliarder. hvorfor kan ikke vi få det like koselig og trivelig som søramerikanere? hva er det som endrer oss av rikdom? eller har det med temperaturen å gjøre. altså, dårlig humor, men blir vi kaldere mennesker av snø? bare for å piffe opp tråden med et tåpelig spørsmål

 

men, uansett. jeg har lyst til å dra til søramerika eller andre slike steder hvis jeg får sjansen. kanskje flytte. jeg har vokst opp med litt mye dataverden og tv verden og føler jeg har fått breiet meg nok ut på det feltet så jeg begynner å bli litt lei, og klarer ikke se på tv eller spille spill lenger noe særlig selv om jeg gjerne skulle ønske det, men samtidig ikke. har ikke sett noe særlig på tv siden nyttår egentlig. bare får med meg overskriftene i avisa og titter litt på tv når jeg er hos venner. men ellers har jeg ikke det samme behovet lenger, og når det er sol må jeg nødt til å ut.

Lenke til kommentar

tenk etter og skum gjennom alle dere kjenner når jeg sier dette; det er velldig mange enkeltpersoner som lider i Norge.

 

er det krig eller sult i andre land så er det helst fler som står sammen

 

mens i norge er det heller det at det er 100 000ener som lider av forskjellige ting. alene.

som de ikke klarer få ut

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315536

 

tror jeg gir et rykk i denne diskusjonen med denne linken.

jeg har flere lignende tråder på diskusjon

hvorfor skal norge være så utrolig destruktiv :(

 

 

og til ære for dette, og det i oslo, så laget jeg denne sangen i dag sammen med bandkollegaen min Kurt L.

 

er det fler enn meg som kan skjønne snart at norge ikke har et problem.. vi ER et problem.

??

:(

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315536

 

tror jeg gir et rykk i denne diskusjonen med denne linken.

jeg har flere lignende tråder på diskusjon

hvorfor skal norge være så utrolig destruktiv :(

 

 

og til ære for dette, og det i oslo, så laget jeg denne sangen i dag sammen med bandkollegaen min Kurt L.

 

er det fler enn meg som kan skjønne snart at norge ikke har et problem.. vi ER et problem.

??

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...