Gå til innhold

Vannkjøling av ny rig


Toriam

Anbefalte innlegg

Beklager seint svar men har hatt det litt travelt.

 

Hvis jeg forstår det riktig så vil vifter koblet til PWM kontakt på hovedkortet få regulert hastigheten ut ifra CPU temperatur. De vill altså oppføre seg som om en stock cpu kjøler var stappet i kontakten ikkesant?

 

Hvis jeg ser for meg en fremtidig sli løsning og 6 vifter på radiatoren så vil en viftestyringsenhet koblet til en molex være en bedre løsning?

 

Håper jeg ikke spør for dumt nå, men må jeg skaffe skruer utenom for å bolte radiator til kabinettet med vifter imellom?

 

Med tanke på at PWM styrer på CPU temp, vil dette være godt nok siden GPU blir betraktelig varmere? Vil jeg kunne gå på en smell og klokke skjermkort for mye og blir for varmt eller vil dette uansett være lik problemstilling med bruk av temperaturmåler i vannloopen?

 

Som Stigma sier, ikke vits i å gjøre det for komplisert og dyrt men det koster vel å ha en robust løsning som jeg kan gro i.

 

Et dumt rookie spørsmål til på tampen. en ting jeg må passe på er å passe på ha overgang til 1,4 koblinger på pumper? De andre komponentene har standard 1,4 som jeg kan se.

 

Takker for tilbakemeldinger!

Endret av Toriam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper jeg ikke spør for dumt nå, men må jeg skaffe skruer utenom for å bolte radiator til kabinettet med vifter imellom?

Ja. Det er somregel M4-skruer du trenger, men det kan også være M3.

 

Et dumt rookie spørsmål til på tampen. en ting jeg må passe på er å passe på ha overgang til 1,4 koblinger på pumper? De andre komponentene har standard 1,4 som jeg kan se.

Det har MCP35X også. Og de heter G1/4", ikke 1,4.

Lenke til kommentar

Nei, Aquatuning.no er ikke i Norge; bestiller du derifra må du betale toll på 25% når varen tas inn i Norge.

 

Bestiller du der i løpet av i dag eller morgen får du 12% rabatt via kupongen "Aquatuning Norge" når du sjekker ut, som er et åpningstilbud.

 

Jeg forstår ikke helt denne tendensen på Vannkjølingsforumet til å poste i andre sine tråder.

 

Hvorfor startet du ikke din egen tråd?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har klart for meg hva som trengs utenom etpar ting.

 

Jeg har tenkt å kjøre pumpe på 12v konstant og regulere 3 vifter til å begynne med. Jeg har tenkt å ha et termoteter i en av utgangene på radiatoren.

 

Det jeg da trenger er en kontroller, en 3-veis splitter for å gi spenning til viftene, og termometer?

 

Det jeg trenger er en boks der jeg kan koble til 3 vifter til ved en senere anledning slik at det blir push-pull konfigurasjon på radiatoren.

 

vhaar har vært snill og kommet med etpar linker til kontrollere:

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=36_48&products_id=4501

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=36_48&products_id=20837

 

Det eneste jeg trenger fra boksen er å sette den slik at den holder vannet på f.eks 35 grader og styrer viftene deretter.

 

Kansje dette passer best til å poste på produsentens sider men hvordan kobles disse kontrollerne til hovedkortet? Jeg regner med at kontrolleren fungerer uten styring fra software(bare fra rom'en på kontrolleren)? Hva er den beste måten å montere en slik boks i kabinettet? To-sidig tape gjemt bort under f.eks dvd drev?

 

Helt til slutt(håper jeg) Men middles til hard overklokking av cpu og skjermkort, vifter og pumpe. Hvor mange watts psu bør jeg beregne? Har 650 watt nå. Med et tilsvarende skjermkort i sli senere, så blir vel dette ikke nok?

Lenke til kommentar

Beklager at jeg har så lite peiling på viftestyring. Jeg kan ikke hjelpe på dette området - forhåpentligvis er det noen andre her som kan.

 

Og om du ikke får hjelp, er det bare å spørre på f.eks. overclock.net eller xtremesystems.org. Du bør også se/søke gjennom begge disse sidene, og internett forøvrig, etter informasjon på dette emnet. Jeg vet at det finnes mange tråder om det allerede.

 

EDIT: Men nja, 650W holder kanskje akkurat til SLI, men personlig hadde jeg ikke prøvd meg på det.

 

Uansett kan du vente med å oppgradere PSU til den tid kommer.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Nei, Aquatuning.no er ikke i Norge; bestiller du derifra må du betale toll på 25% når varen tas inn i Norge.

Tror jeg tok feil der, gitt, eller så betaler du tollen når du sjekker ut handlekurven fra aquatuning.no... Jeg fikk en pakke fra de i dag med verdi på rett over 2000,- og postmannen sa det var ingenting å betale i toll eller avgifter, jeg bare signerte så var alt greit.

Lenke til kommentar

Nei, Aquatuning.no er ikke i Norge; bestiller du derifra må du betale toll på 25% når varen tas inn i Norge.

Tror jeg tok feil der, gitt, eller så betaler du tollen når du sjekker ut handlekurven fra aquatuning.no... Jeg fikk en pakke fra de i dag med verdi på rett over 2000,- og postmannen sa det var ingenting å betale i toll eller avgifter, jeg bare signerte så var alt greit.

 

 

Du betaler toll når du sjekker ut. :thumbup:

 

post-174056-0-23546700-1314655939_thumb.png

 

Nummer 11 på lista er toll.

Endret av b3ndik
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...