Gå til innhold

Vannkjøling av ny rig


Toriam

Anbefalte innlegg

Hei,

Spørsmål er forhåpentligvis ikke for ustrukturerte :)

 

Jeg har satt sammen følgende handle liste for en ny rig. PSU har jeg fra før og er en corsair

750w.

 

https://prisguiden.no/liste/121352

 

Jeg er ikke gift med valg av skjermkort og siden jeg har lyst å vannkjøle GPU også så trenger jeg ikke heftig luftkjøler. Er det bare å kjøpe det billigste skjermkortet i serien, sette på en vannblokk og klokke det opp på nivå til de dyreste kortene i serien?

 

Har funnet ut at luftkjøling blir noe her pga av høyden på ram-brikkene, og jeg har alltid likt tanken på vannkjøling. Dette skal bli en maskin som skal stå på 24/7, være stille selv om den skal være noe klokkket og vedlikeholdsfri hvis det er mulig med vannkjøling?

 

Ser for meg klokking opp rundt 4 Ghz på CPU men er dette for liten overklokk til å være fornøyd med? Jeg er ikke på jakt etter å tyne maks ut av komponentene hvis det ikke igjen er synlig i spill. Ser for meg overklokkig av CPU og GPU. Er man nødt til å klokke brikkesett og minne på hovedkort også eller holder det med CPU og GPU(+minne) overklokk når det kommer til spilling?

 

Jeg spiller FPS men vanligvis går det i Dragon Age, X3, Fallout, Mass Effect for å nevne noen

 

Når det kommer til hvordan den skal se ut så tar jeg utgangspunkt i denne layouten:

 

http://imageshack.us/photo/my-images/693/p1010167p.jpg/

 

Tanken er en anelse stor. Jeg tenker med en trippelrad i toppen på kabinettet, pumpe i bunnen på racket til høyre for PSU. Jeg vet ikke hvor det vil være best å lage til en tappeslange når vannpumpe er laveste punktet i rig'en?

 

Siden jeg ikke er ghz eller temperaturjager, bør jeg legge meg på 3 eller 6 vifter på radiatoren?

 

Etter å ha lest litt i kjølingsforumet så kom jeg over en link:

http://www.coolingconfigurator.com

 

Jeg fant frem skjermkort og hovedkort og så var spørsmålet: Hvilke blokker skal jeg velge til mitt bruk? Vil alle koblinger passe til alle blokker og jeg trenger bare passe på dim på slanger er lik koblingene? Etter å ha lest litt så har folk med vett sagt at dimensjon på slange er bare for utseende?

 

Skal jeg ha sølv i vannet? Har tenkt å ha klart vann og bruke lyseblå gjennomsiktige slanger(uv reaktive). Svarte koblinger og blokker hadde vært gøy å ha.

 

Etter å ha lest andre tråder så anbefaler noen å handle fra Danmark siden markedet er så lite i Norge at prisene er deretter høyere. Er det noen som vet om noen unntak i Norge?

 

Ser at Techbay skal ha etpar tusen for trippel rad for kjøling av cpu så det er vel det som er budsjettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bare å kjøpe det billigste skjermkortet i serien, sette på en vannblokk og klokke det opp på nivå til de dyreste kortene i serien?

Nei, forskjellige skjermkort bruker komponenter med varierende kvalitet. De kortene som er dyrest og som er klokket over referansedesignet leveres ofte med komponenter av høyere kvalitet. F.eks. MSI's Hawk-serie, om jeg husker riktig.

 

Dette skal bli en maskin som skal stå på 24/7, være stille selv om den skal være noe klokkket og vedlikeholdsfri hvis det er mulig med vannkjøling?

Nei, vannkjøling krever for det første at du er interresert i det som en hobby, og for det andre så krever det litt vedlikehold - en gang i året. Det kommer litt an på hva slags kjølevæske som brukes. Men når det første skal vedlikeholdes så tar det fort en hel dag.

 

Tanken er en anelse stor. Jeg tenker med en trippelrad i toppen på kabinettet, pumpe i bunnen på racket til høyre for PSU. Jeg vet ikke hvor det vil være best å lage til en tappeslange når vannpumpe er laveste punktet i rig'en?

Med en 800D har du mange muligheter, du kan installere det akkurat som du vil. Er du virkelig smart og bruker fylleport og dreneringsport som du snakker om her, så betyr det ikke noe om dreneringsporten er rett ved siden av pumpen. Mange lager en T-kopling rett etter utgangen til pumpen og setter på et endestykke der med en ventil på som kan åpnes for å drenere. Det krever at du har en ventil på det stykket som går videre inn til selve vannkjølingsloopen også, og den må da selvsagt stenges. I og med at denne vil befinne seg i nedre del av kabinettet vil den ikke være godt synlig men det hjelper helt sinnsykt når det skal vedlikeholdes.

 

Siden jeg ikke er ghz eller temperaturjager, bør jeg legge meg på 3 eller 6 vifter på radiatoren?

3 vifter er nok, men altså en vifte er ikke en vifte. Du må selv finne ut om du er interresert i lav støy eller høy effekt. Vil du ha lav støy kan du kanskje kjøre 6x500-800RPM vifter, men vil du ha høy effekt så er det helt sikkert nok med 3x1200-1800RPM.

 

Personlig kjører jeg ingen overklokking med 3x120 rad på 3x800 RPM vifter helt fint.

 

Hvilke blokker skal jeg velge til mitt bruk? Vil alle koblinger passe til alle blokker og jeg trenger bare passe på dim på slanger er lik koblingene? Etter å ha lest litt så har folk med vett sagt at dimensjon på slange er bare for utseende?

Velg de blokkene som du liker, og som passer til skjermkortet ditt.

 

Slangedimensjoner betyr nesten ingenting; igjen, bruk den dimensjonen du liker.

 

Koblingene på blokkene er G1/4 90% av tiden. ALLE nye komponenter bruker G1/4. Lag ett oppsett som du liker og post et skjermbilde her, så kan jeg se over det at alt passer.

 

Skal jeg ha sølv i vannet? Har tenkt å ha klart vann og bruke lyseblå gjennomsiktige slanger(uv reaktive). Svarte koblinger og blokker hadde vært gøy å ha.

Ja. Bruk det som kalles en "Silver Kill Coil", du kan søke på det.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hva legger du i ordet vedlikehold? Er det bare bytting av veske eller må komponenter skrus ut av kabinettet i tillegg?

 

Resten av svarene dine er flotte :)

 

er det slik å forstå at en vannblokk er en vannblokk? Så selv om det er 400 kroner sprik så har det ingenting å si for en bruker som meg?

 

Kan du hjelpe meg å peke ut de nettbutikker du selv bruker? Jeg har ingengting fra før så trenger alt av blokker, rør, ventiler, vesker, tank og annet jeg trenger.

Lenke til kommentar

Vedlikehold varierer veldig. Det jeg gjør selv er at jeg kjører rent destillert vann med en sølvdings i vanntanken. Med dette finnes det ingenting i loopen som kan skilles ut og legge seg som "gunk" inne i vannblokkene, og dermed er behovet for vedlikehold veldig lavt.

 

Bruker du farget vann eller setter farge på det selv, har du med en gang kjemiske komponenter i vannet som etter en tid kan "skille seg ut" og forme gugge som legger seg inne i komponentene. Er du med? Dette er ikke bra, selvsagt, og har samme effekt som støv på en vifte.

 

Men, når det er sagt, så er det et annet problem; komponentene er ikke rene når du kjøper de. Ofte - alt for ofte - er det masse dritt inne i radiatorene. Masse støv og greier som må spyles ut i så mye trykk du kan få fra hageslangen. Det beste er selvsagt å spyle de rene med destillert vann, slik at mikrober og basselusker ikke finner veien inn når de monteres i vannkjølingen - men hvem har vel tilgang på uendelig destillert vann under høyt trykk?

 

På grunn av dette er det anbefalt at de første par månedene man har vannkjøling at man drenerer hele greia og rengjør ting. Klart, gjør man det 1 mnd etter installasjon og finner ingenting skitt, så trenger man ikke gjøre det igjen på lenge. Men finner du litt da, første gangen, så finner du litt neste gang også. Så gjør det et par ganger med regelmessig mellomrom.

 

Deretter er det bare å la det svive og gå - jeg kjenner folk som har ignorert systemet sitt totalt i over 2 år og det fungerer fett. Men jeg, som liker dette som hobby, vil selvsagt ikke takle å overlate det til seg selv over så lang tid :)

 

En vannblokk er nesten en vannblokk. Jeg vil si det. Velg det du liker, det som du synes ser bra ut. Sett alt opp, ta en skjermdump og legg det ved her så kan jeg se over.

 

Personlig bruker jeg aquatuning mest, men vil begynne å bruke techbay.no så mye som mulig fremover. Problemet er at de har ikke alt der enda, men sånn er det jo med nye butikker - folk må jo handle der før utvalget kan gå opp. Et annet problem for meg er at techbay ikke støtter paypal. Jeg gir ALDRI fra meg kortnummeret mitt på nett.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, jeg er syk for tiden og sitter derfor og surfer litt rundt :)

 

Identifisere hvilke koblinger?

 

Koblingene på bilde jeg linket til. Jeg må se etter følgene deler?:

 

Vannblokk GPU

Vannblokk CPU

Pumpe

Tank

Nippler (to for hver enhet, altså 8?)

Koblinger (to for hver enhet, altså 8?)

Plugg for drenering pluss t-stykke og ventil?

 

Hva med chipset og ram på hovedkort? unødvendig med mer kjøling til min bruk?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt. Det er ingen forskjell mellom nippler og koblinger i vannkjølings-sammenheng.

 

Nippler kan enten være kompresjons- eller pigg-basert (barb). En kompresjonsnippel er en pigg med en mutter på, som fester slangen i plassen for at du bruker en slangeklemme.

 

I det bildet du lenket i første posten brukes det kompresjonsnippler. Jeg bruker pigger, men det betyr ingenting for ytelsen. Bruk det du liker best - pigger er ofte billigere.

 

Problemet med kompresjonsnippler er ofte at man strammer dem alt for mye, eller for lite. I det første tilfellet vil slangen sprekke over tid, og i det andre tilfellet vil mutteren skru seg av over tid. I begge tilfeller ender man opp med en lekkasje. Jeg får det sikkert til å høres mye verre ut enn det er - jeg har ikke hørt om mange som har problemer med dette.

 

En faktisk bakdel med kompresjonsnippler er at de må stemme med både ytre OG indre diameter på slangen. En pigg trenger bare å stemme litt på indre - og ikke alltid det engang da man kan enkelt forvarme endestykket på slangen litt og tvinge den over.

 

Fordelen med kompresjonsnippler er at de somregel ser mye bedre ut, og at de kan lettere brukes omigjen uten å måtte kutte opp slangen og ødelegge slangeklemmen. Nå finnes det jo klemmer som er enkle å bruke omigjen, men de koster også mere. Zip-ties fungerer fett, du trenger ikke noe dyrt i det hele tatt.

 

Men ja, du trenger alt du nevnte ellers, nesten.

 

Vanntanken kan ofte brukes som påfyllingsport. Ihvertfall om man har tanken i toppen av kabinettet. Dette er ofte enkelt med tanker som monteres i 5.25"-plassene. Jeg bruker DangerDens Monsoon-tank, og den er helt fabelaktig.

 

Husk at du trenger 2 ventiler til dreneringen - en for å åpne dreneringslangen, og en for å stenge av flyten videre fra T-koplingen til resten av systemet når det skal dreneres.

 

Du trenger også radiator, vifter, sølvdings, destillert vann, kjølepasta, og ikke minst slange.

 

Kjører du 1155 (Sandy Bridge) er det ikke nødvendig med vannkjøling av HK/RAM i det hele tatt.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Techbay ble over dobbelt så dyrt for samme opplegg og koblimhene koster 5 ganger så mye der så jeg ha brukt dagen på Aquatuning og kommet med følgende liste:

 

580 GTX - 468,50 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p11873_Alphacool-NexXxoS-NVXP-NV-580-570-Serie.html

CPU - 234,22 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p7484_Watercool-HK-CPU-LGA1156-Rev--3-0-LC.html

Radiator - 296,23 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p2280_XSPC-RS360-BLACK-Triple-Radiator.html

Pumpe - http://www.swiftech.com/mcp35x12vdcpump.aspx

Tank - 268,67 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p10802_5-25--Dual-Bay-Reservoir-Black.html

Vifter - 6x82,62 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p6620_Scythe-Gentle-Typhoon-Fan-1150-rpm---120x120x25mm--.html

Slange - 3x13,71 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p3345_slange-PVC-13-10mm-UV-aktiv-bl---transparent-.html

 

Koblinger til CPU, GPU, Tank, radiator:

6 x 24,74 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p7479_13-10mm--10x1-5mm--compression-fitting-45---revolvable-G1-4-----knurling-----black-nickel.html

2 x 24,05 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p7542_13-10mm--10x1-5mm--compression-fitting-90---revolvable-G3-8.html

1 x 25,43 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p7549_13-10mm--10x1-5mm--T-tubing-connector---black-nickel.html

1 x 20,60 - http://www.aquatuning.no/product_info.php/info/p6915_10mm--3-8---hose-adaptor-to-G1-4-inner-thread-incl--Sealing-plug------black-nickel.html

 

Totalt 2047,04 før frakt.

 

Det som mangler er pumpen og eventuelle koblinger som må settes på, veske og sølv.

 

Jeg liker tanken på å kjøre 6 vifter på maks på radiatoren og at pumpen selv styres fra hovedkortet og endrer trykk utifra temperaturen på vannet. Hvis det er andre stille pumper som har denne funksjonaliteten hos Aquatuning? Størrelsen og fargen på mcp35x er også fin.

 

Har lagt med en skisse på hvordan jeg tror loopen vil bli. Vet ikke helt hvordan jeg skal få dreneringsporten installert på en fin måte, men kansje en y-kobling hadde vært en løsning. En finere løsning er vel kansje å sette pumpen helt nede i kassen...

 

Trengs det er ballventil i dreneringsslangen eller er en plugg nok for å mostå trykket?

post-83026-0-52309600-1312660299_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt. Det er ingen forskjell mellom nippler og koblinger i vannkjølings-sammenheng.

Ja jeg fant ut det jeg også når jeg gikk dypere om temaet. :)

 

Jeg bruker DangerDens Monsoon-tank, og den er helt fabelaktig.

Jeg fant denne der:

http://www.dangerden.com/store/monsoon-basic-black-with-black-trim-d5-dual-bay-reservoir.html

Den var lekker synes jeg men den betalte du vel toll på for å få den til Norge?

 

Husk at du trenger 2 ventiler til dreneringen - en for å åpne dreneringslangen, og en for å stenge av flyten videre fra T-koplingen til resten av systemet når det skal dreneres.

Hvorfor trenger du ventiler i det hele tatt hvis du ikke trenger en hvis en enkel plugg ikke tåler trykket? Er ikke poenget å tømme hele systemet for veske når du først skal drenere? Kansje jeg forstår deg feil?

Lenke til kommentar

Om vi skal diskutere noe annet enn vannkjøling, så forstår jeg ikke et par ting;

* Hvorfor har du valgt Deluxe-versjonen av hovedkortet?

* Hvorfor har du ikke kjøpt en SSD-disk istedet for den raptoren?

 

Delux fordi den har bluetooth dongle.

Er ikke gift til tanken på spin drive kontra SSD men jeg har ikke funnet kilder som tilsier det er noen effekt i spill spinndisk kontra SSD. Dessuten så kan jeg godt vente etpar sekunder "ekstra" de gangene jeg kopierer store datamengder. Menn som sagt har ikke helt bestemt meg.

Lenke til kommentar

Denne blokken kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Vær sikker på at den passer på skjermkortet du kjøper :)

 

Helt grei, men du skal vel ha socket 1155 CPU. Vær sikker på at denne også passer :)

 

Nei, pass på at radiatoren er 60mm tykk. Med mindre du ikke har plass til det? 60mm rad + 25mm vifter. RX360 heter den tykke.

 

Har du ikke plass til en tykk radiator så er det selvsagt greit å kjøpe en tynn. Men er det bare fordi den er billigere, så kan du like så godt kjøpe en TYKK 240mm radiator og kjøre 4 vifter istedet for 6. Er du med? :)

 

Er du interresert i å kjøpe alt fra samme butikk kan du like så gjerne kjøpe denne pumpen og denne toppen. Vet ikke om det blir noen prisforskjell.

 

Vanntanken betyr lite ja, bare pass på at du liker den :)

 

Helt sjefs vifter!

 

 

Koblinger til CPU, GPU, Tank, radiator:

Du vet at du ikke har noen rette koplinger, sant? Bare 45/90 grader.

 

Jeg liker tanken på å kjøre 6 vifter på maks på radiatoren og at pumpen selv styres fra hovedkortet og endrer trykk utifra temperaturen på vannet. Hvis det er andre stille pumper som har denne funksjonaliteten hos Aquatuning? Størrelsen og fargen på mcp35x er også fin.

Nei det synes jeg hørtes merkelig ut. Du bør nok heller ha en konstant flyt av vannet og regulere viftene istedet. Hastigheten på vannet innad i loopen er veldig vanskelig å styre på det viset. Enten har du nok trykk og flyt, eller så har du ikke det. Nesten.

 

Har lagt med en skisse på hvordan jeg tror loopen vil bli. Vet ikke helt hvordan jeg skal få dreneringsporten installert på en fin måte, men kansje en y-kobling hadde vært en løsning. En finere løsning er vel kansje å sette pumpen helt nede i kassen...

Dreneringsporten bør være i bunnen eller rett etter pumpen. Er jo dette du skal bruke T-koplingen til. Så oppsettet ditt blir

 

Pumpe - liten slangebit - T-kopling:

Rett fremover i T-koplingen kommer du til en ventil, som går videre til resten av loopen. Denne ventilen stenges når loopen skal tømmes for vann, slik at vannet ikke renner videre inn i komponentene, men går rett ut nedover i T-en.

Nedover i T-koplingen kommer en slange (litt lang slik at den kan legges ut av kassen og inn i en bøtte), som følges av en slags propp.

 

Trengs det er ballventil i dreneringsslangen eller er en plugg nok for å mostå trykket?

Nei pluggen er grei den, så lenge du fester en Zip-tie/slangeklemme rundt den.

 

Jeg bruker DangerDens Monsoon-tank, og den er helt fabelaktig.

Den var lekker synes jeg men den betalte du vel toll på for å få den til Norge?

Ja, var alt for dyrt :-P

 

Er ikke gift til tanken på spin drive kontra SSD men jeg har ikke funnet kilder som tilsier det er noen effekt i spill spinndisk kontra SSD. Dessuten så kan jeg godt vente etpar sekunder "ekstra" de gangene jeg kopierer store datamengder. Menn som sagt har ikke helt bestemt meg.

Nei, altså når ting er lastet inn i minnet (slik som mens man spiller et nivå i et spill), så går jo ting basert på hvor kjapp CPU/GPU/RAM er.

 

Det er når ting skal lastes at du merker SSD'en.

 

Men det er samme ting med den Raptor-disken. Den hjelper ikke til spilling heller, så du kan like gjerne kjøpe en 2TB disk.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Det finnes mange løsninger på dette, noen er billigere enn andre.

 

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p1389_FanController-T-Balancer-bigNG.html

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p809_Thermosensor-In-Line-G1-4.html

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p11887_Phobya-Y-Cable-3Pin-Molex-to-3x-3Pin-Molex-60cm.html

 

Jeg vil bare si at det finnes visstnok folk som styrer trykket på vannet også via pumpen slik som du ville gjøre. Jeg kan ikke se for meg at det fungerer bra, men det betyr ikke at jeg har rett.

 

Vet at de Eheim/Aquaero-pumpene har muligheter for å kobles til CPU-fan-headeren på hovedkortet, og pumpen du linket til, Swiftech MCP35X har vel også det? Vet ikke jeg, men ikke spør meg for mye om dette, jeg har ikke peiling.

 

Det jeg kan spørre om er /hvorfor/ du vil dette? For om du er redd for at pumpen lager mye lyd, så bør du heller være redd for viftene.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Siden jeg skal sove i samme rom som maskinen så ønsker jeg at maskinen skal være stille når jeg ikke bruker den til spilling og laster ned på natta. Hvis jeg må velge mellom vifter eller pumpe på full pinne så vil jeg vel tro at vifter på maks er mindre støyende enn ei pumpe på maks?

 

Jeg tenker også at en dyr pumpe som regulerer hastighet vil vare lenger enn på full spiker og viftene er billigere å bytte ut.

 

Takk for linkene så jeg skal lese mer på nettet i morgen :)

Lenke til kommentar

En mulighet for total kontroll via software er AC Aquastream med Aquaero. Selve pumpen er riktignok fullstendig lydløs, men hvis ønskelig kan frekvensen justeres manuelt via Aquasuite. Man kan også koble vifter til selve pumpen, men den har begrenset ut-spenning så med seks vifter bør man vel isåfall skaffe en power-adjust. Jeg har kun pumpen og alle vifter er tilkoblet egen kontroller så jeg har ikke satt meg så mye inn i mulighetene man har med dette utstyret.

 

Noen bilder av hvordan Aquasuite ser ut hos meg. Dog uten Aquaero og alle andre gadgets:

 

post-180418-0-17814200-1312766963_thumb.png

post-180418-0-28134700-1312766973_thumb.png

post-180418-0-49910900-1312766994_thumb.png

 

Mange muligheter for oss kontrollfriker :D Men med flowmeter, Aquaero, Power-adjust etc. kommer det ikke til å bli en billig affære.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hei, tenkte jeg skulle svare raskt på noen av de tingnee du spurte om på PM.

 

Skal du fremdeles bruke denne pumpen?

http://www.techbay.no/product.html/swiftech-mcp35x-vannpumpe?category_id=75

 

Jeg kjenner ikke veldig godt til den, men den er jo variabel via PWM.

Da er det jo veldig enkelt (på et passende hovedkort med PWM styring) å enkelt nok la hovedkortet styre denne pumpen OG viftene via PWM (basert på temperaturen på CPU).

 

Via Speedfan eller tilsvarende som du kan sete opp egen config i forhold til styringen av PWM kontrollerene så kan du også da få styrt basert på GPU temperatur om du vil - dog det ville nok holdt å styre via CPU siden GPU og CPU vil dele vanntempen og dermed enge en god del sammen. Dessuten går aldri GPUen på fullt uten betydelig CPU belastning av naturlige grunner så det spørs om det i det hele tatt er nødvendig, men med et hovedkort som har 2 seperate PWM kontrollere så har du ihvertfall den muligheten om du vil - rent via software.

 

Ser ikek av viftene du nevnte er PWM styrte dog - det bør du kanskje endre.

ALternativet er å kjøpe en PWM kontroller adapter:

http://cgi.ebay.com/4Pin-3Pin-PC-Cooling-Fan-Speed-Controller-PWM-PC-/150641528601?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2312ef4f19

 

En slik en vil i praksis konvertere en ikke-PWM vifte til en PWM vifte. Et enkelt Y-ledd gjør at du kan koble flere vifter på samme kontrolleren også. Bare pass på at du ikke går over maks belastningen på kontrolleren - men 12watt slik som den i eksempelet vil fint drive 3-4 rimelig store vifter (sjekk spesifikasjonene til viftene for å være på sikre siden dog).

 

Pumper er forøvrig generellt sett rimelig stille - ihvertfall slike relativt beskjedne pumper som brukes for PCer. Så lenge du bleeder godt og det ikke er massevis av luft i systemet bør det gå bra. Littegradd støydempene materiale akkurat under der pumpen møter chassis er også å annbefale så ikke vibrasjonene der forplanter seg unødvendig mye.

Det sagt er det nok mest viftene som vil lage mest støy - men om du PWM styrer dem (og pumpen) som foreslått så vil det hele kunne bli veldig stille ved idle.

 

Jeg skal lese gjennom resten av tråden litt senere for å se om det er noe mer jeg har å foreslå, men det ser ut som du allerede har begynnt å få godt hjelp. Bare ikke bli revet alt for mye med i å lage en overkomplisert løsning. Det blir ikke bare dyrt - men det er ofte ikke særlig praktisk heller. Jeg tror så langt som kontrollsystemer går ihvertfall så er alt du trenger PWM styringen som du får rimelig "gratis" på hovedkortet. Et hovedkort med 2 PWM kanaler er dog å annbefale som sagt - Asus sitt P8P67 Pro eller P8Z68 Pro har slikt bare som et eksempel (sikkert ikke de eneste dog).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har faktisk en komplett pakke med (nesten) alt du trenger ute for salg på qxl nå :)

http://www.qxl.no/pris/data-hardware/hardware-og-pc-komponenter/kjoelesystemer/stor-vannkjoelingspakke/v/an651401402/

 

Pumpen som medfølger der (Swiftech MCP655) bråker fint lite og er justerbar.

Det medfølger flere overgangssett, så det passer det meste opp til dags dato vil jeg tro.

Swiftech har overgangssett for de fleste CPU/GPU så det vil nok ikke være noe problem å få tak i nye heller. :)

 

Selv har jeg brukt det oppsettet på Core i7 1366 920, GeForce 280 og chipset.

På en varm dag kom aldri tempen over 56 grader med 3x120 vifter på radiatoren med veldig lav rpm.

 

Prisen kan også diskuteres :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...