Gå til innhold

Romaner med handling i historisk viktige samfunn - Ber om anbefalinger


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ferie betyr nye bøker. Har peilet meg inn på romaner med handling fra viktige historiske samfunn, hendelser eller stater. Helst fra middelalderen eller tidligere. Tilfeldige eksempler:

 

- Romerriket

- Bysants

- Islams fremvekst etter Muhammed

- Svartedauen

- Maurerne

- Antikkens Hellas

 

Det viktigste for min del er at bøkene er noenlunde historisk korrekte og at de forsøker å skildre samfunnet slik det var.

 

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker umiddelbart på forfattere som Conn Iggulden og Robert Harris når jeg leser hva du er ute etter. Nå har jeg ikke lest så mange av bøkene deres selv, så jeg kan ikke uttale meg om hvor historisk korrekte de er, men de kan jo være en god start. "Pompeii" av Robert Harris var veldig bra synes jeg.

 

Ellers har du jo også Bernard Cornwell som skriver bøker med handling lagt til England på 800-tallet.

 

Og så har du tre bøker av Ken Follett: "Sverdet og korset", "Katedralen" og "I all evighet", hvor den siste der omhandler svartedauden i England. De to første bøkene hører sammen og handlingen foregår på 1100-tallet, mens "I all evighet" er en slags frittstående oppfølger som foregår på 1300-tallet. Jeg likte disse godt.

 

Håper du finner noe brukbart her :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Er veldig enig i Number_six's lesetips. Conn Igguldens serie om Keiseren som starter med Romas Porter og Robert Harris om Cicero er fantastisk lesing.

 

Ellers har jo Simon Scarrow skrevet en rekke bøker i Eagle-serien. Den første og andre boken er vel akkurat oversatt til norsk også. Under Ørnens Tegn heter den første.

 

Robyn Young kan også være et tips. Hennes første bok Brethrener den første i en triologi som skildrer de siste korstogene fra begge sider og gir gode skildringer om innsiden av Tempelordenen.

 

Til slutt er det vel kanskje naturlig å nevne Jan Guillous serie om Arn Magnusson, men den er vel allerede lest.

 

Det blir stadig flere bøker i denne sjangeren og det er flust å velge i. Håper dette bidro litt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...