Gå til innhold

London - Hvilket reisekort (tube, buss) lønner det seg å kjøpe?


Anbefalte innlegg

Skal til London 8. august og blir i 5 dager. Vi skal bo i Kensington og regner da med at det blir litt bussing/tubing. Tenker at det kan være smart med et slags reisekort, for å slippe å betale for hver tur. Hvilket vil det lønne seg å kjøpe? Vi kommer til å reise mest frem og tilbake fra Kensington til sentrumskjernen, men også Camden, og kanskje lengre øst i byen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal til London 8. august og blir i 5 dager. Vi skal bo i Kensington og regner da med at det blir litt bussing/tubing. Tenker at det kan være smart med et slags reisekort, for å slippe å betale for hver tur. Hvilket vil det lønne seg å kjøpe? Vi kommer til å reise mest frem og tilbake fra Kensington til sentrumskjernen, men også Camden, og kanskje lengre øst i byen.

 

 

Du finner detaljene på http://www.tfl.gov.uk/tickets/default.aspx

 

 

Uten å ha sjekket nå i det siste vil jeg anta at det er småpenger i forskjell på Oystercard og ukeskort. Hvor mye dette blir avhenger av antall reiser.

Ha i bakhodet at begge disse også gjelder på Buss. DLR go Overground og at buss, som ofte går på tvers av tuben, gir en noe bedre visuell opplevelse enn Tuben.

 

God tur

Lenke til kommentar

Bare å kjøpe på første tube-stasjonen dere ramler innom. Tror det koster £3 for selve kortet, og så må du fylle på noen pund for å kunne reise litt. Oyster Card velger selv om det er billigst å kjøpe enkeltbilletter eller dagskort, så man slipper å tenke på stort.

Lenke til kommentar

Bare å kjøpe på første tube-stasjonen dere ramler innom. Tror det koster £3 for selve kortet, og så må du fylle på noen pund for å kunne reise litt. Oyster Card velger selv om det er billigst å kjøpe enkeltbilletter eller dagskort, så man slipper å tenke på stort.

 

Den var vel litt unøyaktig?

Er det ikke en maks på kortet som er litt høyere enn et dagskort, eller muligens lik?

(Gidder ikke sjekke)

Lenke til kommentar

«If you make lots of pay as you go journeys in one day, we'll make sure you never pay more than the price of an equivalent Day Travelcard»

http://www.tfl.gov.uk/tickets/14837.aspx

 

Altså: i det du har reist nok en dag slutter kortet å kjøpe enkeltbilletter, og siste transaksjon blir det beløpet som må til for å komme opp til Day Travelcard. Men godt mulig trådstarter sparer noen få pund ved å gå for et ukeskort (som kobles til et Oyster Card, for å maksimere forvirringen), jeg synes summene blir så små at det er bedre å vie oppmerksomheten mot andre områder.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir litt forvirret av hele kortgreierne :p Men det er altså ikke snakk om store prisforskjeller på disse kortene, hvis jeg har forstått dere riktig? Sånn of the top of my head, regner jeg med i allfall to turer med buss/bane om dagen, primært frem og tilbake fra hotellet og dit vi skal den gitte dagen.

Lenke til kommentar

Ikke de helt enorme forskjellene, nei. Med reisemønsteret du beskriver ville jeg gått for Oyster Card uten noen form for ukesabonnement eller annet dill.

 

PS: hvis dere lander på Heathrow og bor i nærheten av en Picadilly Line-stasjon kan det godt hende kjappeste måte å komme seg til hotellet på er tube.

Lenke til kommentar

Ekspresstoget er dyrere, men ingen upris sett med norske øyne. Du kan evt bytte tube på Earl's Court eller hive deg i en taxi fra Gloucester Road.

 

(Bodde i nabolaget tidligere, bytte på Gloucester Road er forbeholdt de som er glade i å gå og ikke har alt for mye bagasje.)

Lenke til kommentar

Heathrow Express er veldig raskt og går rett til Paddington. Derfra er det mange linjer som går videre. Bor dere på High Street Kensington er det vel bare å ta den gule linjen.

 

 

Du bürde sjekket oversikten ove byggearbeid før du gav det rådet.

Den strekningen er, etter det jeg skjønner, stengt frem til 23. august.

 

http://www.tfl.gov.uk/tfl/livetravelnews/realtime/tube/default.html

 

 

Lenke til kommentar

Den gule linjen er bare stengt nord for Kensington, var bare et kort stykke, hvis jeg forstod nettsiden til den offentlige transporten i London rett. Hva er lurest å gjøre hvis den er stengt da? Vi fløy nemlig til Gatwick sist, så er ikke kjent med å komme meg fra Heathrow til Kensington.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å ta taxi eller gå fra nærmeste undergrunnsstasjon. Det er både raskere og enklere å komme seg til den sentrale delen av byen fra Heathrow enn det er fra Gatwick.

 

En halvsannhet som stadig fremsettes.

Halvsannhet ettersom den avhenger sterkt av hvor i sentrum du skal. Sist jeg sjekket en eller annen stasjon på Oxford Street var det 1 minutt i forskjell og jeg tror det var raskest fra Gatwick.

Skal en nær Paddington er det imidlertid ikke noen tvil om at det er raskest fra Heatrow.

 

Dette har uansett lite å si for det fleset. Delvis for fordi det er en liten del av den totale reisetiden. Delvis fordi disse tidene ikke innvolverer tid brukt på flyplassen, men mest fordi de fleste som reiser ikke har de store valgene mellom hvilke flyplasser de ønsker å reise via.

Lenke til kommentar

Heathrow er vel strengt tatt en hel del nærmere sentrum enn det Gatwick er uansett.

 

Norwegian er så og si alltid forsinka, så jeg bruker alle midler jeg kan til å unngå og fly med dem.

 

Jeg har gode erfaringer med Norwegian og når jeg ser hvor ofte SAS kanselerer til Bergen og Stavanger frister det ikke å betale ekstra for den risken.

 

SAS flyr forøvrig til Gatwick fra Bergen.

Om du insisterer på Heathrow fra Bergen må du velge British Midland.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

SAS' punktlighet i juli var 91.48%, Norwegians var 87.99%. Jeg ville bli dypt imponert om noen her inne flyr så mye at de med statistisk signifikans kan utlede denne forskjellen basert på egne erfaringer.

 

(Potensielt unntak: enkelte problemruter/problemavganger kan sikkert finnes, og at Heathrow kan være involvert her er knapt utenkelig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...