Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Etsende syre i alkohol?


SubHuman

Anbefalte innlegg

Synes denne passer best her i helseforumet siden jeg har tilløp til syreskader. Hvis en moderator er uenig, kan han flytte den :)

 

Fikk beskjed om at brus, juice og saft er no go's siden jeg har tilløp til syreskader, og at det vil sakte men sikkert slite ut tennene mine. Derfor lurer jeg på om alkolholholdige drikker og iste(uten alkohol) også har etsende syre iseg?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Iste er også syrlig, så det er ikke bra for tennene dine.

 

Når det gjelder alkoholholdig drikke, så er det ikke syreinnholdet som er mest bekymringsverdig.

Lenke til kommentar

pH-skalaen går fra 1 til 14, men alt som er lavere enn 4,5 kan gi syreskader. Leskedrikker/brus har som regel en pH-verdi mellom 2,5 og 3,3 og drikkekonsentrater/saft mellom 2,8 og 3,0. Av frukt har en presset sitron en pH-verdi på 2,4, appelsin 3,1 og grønne druer og grønne epler 3,2. Juice kan ha en pH-verdi på mellom 3,3 og 4,2. Svart kaffe har pH-verdi på 2,4-3,3, mens te har verdien 4,2. Rødvin og hvitvins pH-verdi er fra 2,3 til 3,8.Av drikker med høy pH-verdi kan nevnes Farris (6,0), vann (6,0) og melk (6,9).

Lenke til kommentar

pH-skalaen går fra 1 til 14, men alt som er lavere enn 4,5 kan gi syreskader. Leskedrikker/brus har som regel en pH-verdi mellom 2,5 og 3,3 og drikkekonsentrater/saft mellom 2,8 og 3,0. Av frukt har en presset sitron en pH-verdi på 2,4, appelsin 3,1 og grønne druer og grønne epler 3,2. Juice kan ha en pH-verdi på mellom 3,3 og 4,2. Svart kaffe har pH-verdi på 2,4-3,3, mens te har verdien 4,2. Rødvin og hvitvins pH-verdi er fra 2,3 til 3,8.Av drikker med høy pH-verdi kan nevnes Farris (6,0), vann (6,0) og melk (6,9).

 

Så alkohol er med andre ord farlig for tenna? Hvis man har syreskader.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...