Gå til innhold

Forskjell på vanlig SanDisk og Extreme Pro SDHC minnekort


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter å ser litt på minnekort til min Canon 550 D.

 

Jeg ser at det finnes ulike typer og ulike class, men det jeg lurte på er forskjellen mellom disse:

 

SanDisk 32 GB minnekort:

Minnekort 1 - Elkjøp.no

 

SanDisk 32GB Extreme Pro SDHC

Minnekort 2 - Elkjøp.no

 

Jeg har en 8GB og 16GB SanDisk Extreme HD Video 30MB/s, men jeg tenkte å skaffe meg en til.

Er det store forskjell på 30 og 45MB/s hastighet? Link nr 1 har ingen info om det, så jeg bare lurte litt på dette.

 

Jeg tar mest bilder og lite video for tiden, pris gapene er relativ store også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det på hastigheten på bilde, om jeg ønsker å ta mange etter hverandre? Hørt at vanlig minnekort tar ca 2-3 bilder før "busy" kommer opp og den dyre (nr 2) er det opptil 5 bilder, men at det ikke skal være store forskjell?

Lenke til kommentar

Det kommer vel mer an på kameraet enn minnekortet. Noen kameraer har for liten "buffer" så de klarer ikke å prosessere flere bilder raskt nok. Jeg kan hvis D300 n er innstilt på jpg og slått av justeringer av farger, kontrast m.m. ta 100 bilder etterhverandre i serie, med RAW og masse egne innstillinger med farger, kontrast, skarpet m.m kan jeg være nede i ca 10 bilder før det stopper.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ta opp film, så skal kortet minimum være class 6 - class 2-kortet du linker til er spesifisert for 2 MB/s og duger ikke til video fra 550D, som krever 5.6MB/s og derfor class 6 (=minimum 6MB/s skrivehastighet).

 

Ville kjøpt et class 6 eller class 10-kort. Class 10-kort trenger du bare hvis du tar mange seriebilder etter hverandre. UHS-I som du linker til er kjappere enn class 10 og er litt overkill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...