Gå til innhold

[5-7k] Lett bærbar til alt mulig


Anbefalte innlegg

Godtfolk!

 

Min HP NC6400 går nå inn i sitt femte år, og skriker etter en erstatter. Den brukes mest til lettere oppgaver som nettsurfing, skriving og bilderedigering (men da sliter den noe). Den nye maskinen vil jeg gjerne også kunne bruke til dataspill i noen grad.

 

Budsjettet mitt er 5-7000 kroner, men billigere maskiner som gir veldig mye for pengene er også aktuelle.

 

Her er det jeg ønsker av en ny bærbar:

 

- Foto/Video-redigering: Mulighet til å redigere 18 mpx bildefiler fra RAW-format i Photoshop CS5 rimelig smidig. Kraft nok til videoredigering kan også være bra, men er ikke et krav.

 

- Spilling: Min nåværende bærbare klarer med et nødrop å kjøre Civilization IV, så den nye kan gjerne være i stand til å kjøre Civ V. Jeg har også veldig lyst til å være i stand til å kjøre f. eks. GTA IV og MS Flightsim X framover, om enn ikke på de høyeste grafikkinnstillingene. Det viktigste er at programmene går noenlunde glatt, hvorvidt jeg kan kjøre dem med gnistrende grafikk er mindre viktig.

 

- Videoavspilling: Maskinen må være i stand til å håndtere filmer i full HD, og bør helst også kunne takle tyngre formater i framtiden.

 

- Bærbarhet: Min nåværende bærbare veier 2.1 kg. Jeg drasser den mye rundt, og den bør ikke veie mer.

 

- Tilkobling til ekstern skjerm: Jeg har en fin 22" skjerm stående på arbeidsbordet, som brukes når jeg er hjemme. Den nye maskinen må derfor ha tilkoblingsmulighet, helst DVI, eventuelt en VGA-tilkobling kombinert med mulighet for å kjøpe en dock til maskinen (som igjen har DVI-kobling).

 

- Skjerm: På grunn av nevnte skjerm trenger jeg ingen stor skjerm på den bærbare, alt fra 12-15.6" bør gå greit. Vekt og kraft er langt viktigere.

 

Noen alternativer så langt:

 


  1.  
  2. Asus U36SD ser ut til å være pen, lett og kraftig, og får gode skussmål. Prisen ligger rundt 6300 kroner.
  3. Jeg ser at Toshiba Satelite R830 anbefales her. Den ser ikke dum ut, men jeg får ikke inntrykk av at denne vil ha noe særlig for seg mtp. spill. Eller er den nok for mine begrensede krav til grafikk?
  4. Asus Eee PC 1215B er mindre, og knappe tre tusen kroner billigere. Innmaten ser da også ut til å være tynnere. Er det realistisk å kjøre nevnte spill, samt video, på denne? Som sagt, det må ikke nødvendigvis gnistre, men det må flyte. Prisforskjelen jfr. de to andre er tross alt betydelig.

 

PS: På høyre side av touchpaden til den gamle laptopen min er det et lite felt som brukes til scrolling på nettsider o.l. Er slike helt gått av moten? Har man noe alternativ, eller må man gjøre det på gammelmåten, med touchpad og museknappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en fin maskin som ser ut til å passe kriteriene dine ganske greit. "Kun" i3-prosessor, men nyeste generasjon, og bedre grafikkløsning enn noen av dine forslag. Strengt tatt ingen gamingreser, men den bør takle også nyere spill til en viss grad.

 

edit: Her er nok et bedre valg igjen. Nesten samme modell, men med i5-prosessor og samme grafikkløsning, til samme pris.

 

Forøvrig skal det godt gjøres å finne noe større enn 14" som satidig ikke veier mer enn 2.1 kg.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...