Gå til innhold

modellbåt bygging


Anbefalte innlegg

hei, jeg har planer om å lage en modellbåt, først en plugg så en form og deretter støpe den i glassfiber. jeg har selv designet båten i GoogleSketchup. jeg planlegger å lage den ca 60 cm lang, i tre deler, selve overbygget-som også blir et deksel, slik at den kan åpnes opp-, dekket og skroget. jeg beynner først med overbygget og tar skroget til slutt. planen for tiden fremover er å lage alle maler og spant for så å kjøpe tre og begynne å skjære ut og montere.

bilder:

post-180963-0-23560200-1311973133_thumb.png

post-180963-0-62833100-1311973154_thumb.png

post-180963-0-38790900-1311973192_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

I dag fikk jeg kjøpten Dremel 8000 på Clas Ohlson for 900,-, hadde først tenk å bestille på nettet med det viste seg at det ikke var noe forskjell i pris, så da kjøpte jeg den like greit her. nå har jeg begynt å kappe ut spantene til overbygget som dere ser på bilde, satser på å være ca halveis med overbygget i morgen.

post-180963-0-34480900-1313429140_thumb.jpg

post-180963-0-90642200-1313429149_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei!

Nå har jeg atter en gang bevist at jeg overhode ikke klarer å holde det jeg sier! Jeg er kommet litt over halveis på overbygget, det er kun de skrå (røde) delene som må festes, men detter er også det vanskeligst å få til å passe skikkelig. Nå har skolen begynt igjen så det blir for det meste jobb i helgen. Setter meg et nytt og kanskje oppnåeøig mål, som er å være ferdig med overbygget til helgen:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mye enklere å tilpasse overbygget til skroget enn omvendt.

 

Spantene kan du lage i 4 mm eller 6 mm kryssfiner. Om du ønsker å benytte "pluggen" som båt i ettertid kan det være greitt å bruke 6 mm beregnet til utendørs bruk.

 

Gå til sidene til Glen L og let i "Customer photos archives". Der vil du finne en del byggebilder av fullsizebåter (zip/tnt/squirt/riviera/tahoe for å nevne noen). Disse bildene kan gi deg noen ideer om hvordan du skal gå frem med spanting og planking av skroget. Bilder av mitt båtbygg (ikke modell) finner du her nummerert fra 1-153 eller deromkring. KOm tilbake om det er noen spesifikke spørsmål så skal jeg bidra etter evne.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Alt for lenge siden sist, har vært så enormt mye gjøre på skolen i det siste, og enda er det ikke slutt. Håper på å kunne begynne å bygge i høstferien. Skal kjøpe nytt og bedre sagblad til dremeln, de som fulgte med var bare skrot, det knakk med en gang, så det er et godt råd å kjøpe et skikkelig blad.

 

Kan nå fortelle litt om meg selv. Jeg er 16 år, bor i Bergen, har som hobby å designe båter på dataen. I fjor vinter ble jeg intervjuet av Båtliv/småBåtliv, nr1 2010. Jeg har selv en Shakespeare 13.5 med en 30 hk Tohatsu, denne båten gikk ned i vinter da den ble lagt på vannet helt plutselig når den lå lagret for vinteren. Så i vår gikk mesteparten av tiden med på å strippe den ned. Alt det elektriske ble lagt nytt, lagde også nye trepaneler på dashbordet og nye sittebenk bak. Motoren gikk også ned sammen med båten, vi klarte etter en liten stund å få start åp den og alt virket helt ok, så vi satt den på vannet. Da fant vi fort ut at den ikke var så ok allikevel, den gikk ustadig og vi fikk hvite av merkeverksted at det elektriske trolig ville bryte sammen om 1-2 års tid. Så da ble den ny motor, en 2011 mod. Tohatsu 30 4-takt, kjempe motor, enormt stille. Den gamle motoren fikk vi solgt til en fra stord som drev med oppussing av motorer. Så i sommer bestemte jeg meg for at jeg ville bygge en modellbåt av glassfiber. og her er jeg i dag.

 

Ble et langt innlegg, men men...

mvh

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...