Gå til innhold

Antenneisolator == Galvanisk skille?


Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger et kjapt svar på dette.

 

For i min LG tv så fulgte det med en Antanneisolator som:

"1. Brukes ved installering av TV-en der det er spenningsforskjell mellom GND for strøm og GND for antennesignal. - Hvis det er spenningsforskjell mellom GND for strøm og GND for antennesignal, kan antennekontakten bli overopphetet, noe som kan forårsake en ulykke.

2. Du kan forbedre sikkerheten ved å fjerne spenningen fra TV-antennen. Unngå å koble fra antenneisolatoren etter installering."

 

Er dette det samme som et galvanisk skille? Og "følger jeg" dermed "loven" om jeg bruker denne?

 

Hvis dette ikke er det samme som galvanisk skille: Kan jeg bruke TV'en i et par dager til jeg får det galvaniske skillet i postkassa uten at det er noe særlig risiko?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt det uansett for å skille antennejord fra signaljord i lydanlegget. Kan bli støy av å koble sammen disse jordingene, og det er faktisk nesten ingen fordeler av å gjøre det, bare ulemper. Den eneste fordelen er at man får litt høyere signalnivå i forhold til å ha skille.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er ikke jorda stikkontakt i CD dekoder/pvr (gitt at du bruker den), så du kan trygt skippe galvanisk skille.

Uten det galvaniske skillet er dekoder jordet via CD sitt anlegg ifølge iNeo.

TV blir da jordet til dekoder via skjermen på HDMI/scart/antennekabel.

Eventuelt stereoanlegg blir jordet via lydkabler med mindre du bruker fiber (Toslink).

Mange, inkludert meg, kobler også PC til TV og stereoanlegg denne blir da også tilkoblet samme jordpotensiale via lyd og skjermkabler. Og PCer bør jo tilkobles jordet kontakt pga lekkasjestrømmer fra strømfosyning, noe også skjermen har.

 

Om PCen eller andre av disse komponenter er tilkoblet jord får du en loop fra husets jordingsanlegg og via tv/dekoder ut til CDs jording. Om det da er en liten potensialforskjell vil det trafikkere en liten strøm fra den ene jordingen via alle komponentene dine til den andre jordingen.

 

Om ingen av komponentene er koblet til jordet kontakt vil det allikevel trafikkere en liten strøm fra strømforsyningene via anlegget ditt og ut til CDs jording. Om du skulle få en jordfeil på en av komponentene vil det gå en stor strøm.

 

Jeg vil anbefale å bruke det galvaniske skillet.

Lenke til kommentar

Det viktige å merke seg når det gjelder å koble seg inn på det jordete kabelnettet (enten det er jordet av leverandør eller av naboen) når eget anlegg ikke er jordet via stikkontakten er at man ender opp med å ha deler av anlegget sitt jordet via kabelnettet og andre deler ikke jordet. Dette er svært farlig dersom noe av det ikke-jordete anlegget får en jordfeil, siden du da potensielt sett kan slutte kretsen bare ved å ta mellom dem. Har man ingen jord får man ingen strøm som følge av ingen jordforbindelse, har man jord tilkoblet alt vil strømmen uansett gå til jord og ikke igjennom noe som kommer borti.

 

Det samme gjelder forøvrig for kabelmodem.. men det holder da å bruke en uskjermet kabel fra modemet siden ethernet i seg selv er galvanisk skilt.

Lenke til kommentar

Er ikke jorda stikkontakt i CD dekoder/pvr (gitt at du bruker den), så du kan trygt skippe galvanisk skille.

Uten det galvaniske skillet er dekoder jordet via CD sitt anlegg ifølge iNeo.

TV blir da jordet til dekoder via skjermen på HDMI/scart/antennekabel.

Eventuelt stereoanlegg blir jordet via lydkabler med mindre du bruker fiber (Toslink).

Mange, inkludert meg, kobler også PC til TV og stereoanlegg denne blir da også tilkoblet samme jordpotensiale via lyd og skjermkabler. Og PCer bør jo tilkobles jordet kontakt pga lekkasjestrømmer fra strømfosyning, noe også skjermen har.

 

Om PCen eller andre av disse komponenter er tilkoblet jord får du en loop fra husets jordingsanlegg og via tv/dekoder ut til CDs jording. Om det da er en liten potensialforskjell vil det trafikkere en liten strøm fra den ene jordingen via alle komponentene dine til den andre jordingen.

 

Om ingen av komponentene er koblet til jordet kontakt vil det allikevel trafikkere en liten strøm fra strømforsyningene via anlegget ditt og ut til CDs jording. Om du skulle få en jordfeil på en av komponentene vil det gå en stor strøm.

 

Jeg vil anbefale å bruke det galvaniske skillet.

Ser jeg skrev veldig feil her! Det jeg mener er at CD har allerede satt ut galvaniskeskiller ute i nettet! Altså det motsatte av hva jeg først skrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...