Gå til innhold

[LØST]Ny, enkel bærbar til skolebruk (3000,-)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå sittet med en 12" HP Pavillion DV2 i ca 2 år, og føler tiden er moden for en ny bærbar til bruk i studiene. Jeg blir å skrive mye nå i høst og vinter, og tenker derfor på en litt større bærbar, men ønsker ikke bruke mye penger på det. Det beste jeg hittil har funnet er en 15,6" Asus X53U til 3000 kr: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=222395&model=&salg=

 

Pcen skal bare brukes til skolearbeid og surfing, kanskje se litt videoer på ferie etc. Har god erfaring med Asus fra før da jeg har en slepbar Asus for vanlig spillbruk etc som jeg er veldig fornøyd med. Jeg tenker å antakelig smekke inn Linux siden den uansett ikke skal brukes til spill.

 

Blir denne å fungere raskt nok til enkel skrivearbeid, ha noen faner på Firefox og musikk oppe? =) Prosessoren virker litt svak (1gz, men er vel dual core?) og har ikke så mye peiling på hva som er bra nok til denne type bruk.

 

Er svært takknemlig for all hjelp jeg kan få!

Endret av Geijutsu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt en AMD fusion basert maskin til min far.

 

Den maskinen hadde krafigere prosessor/grafikkort (AMD-E350) enn den du viser til, men er ellers ganske lik.

 

Inntrykket er følgende:

 

* Windows kjører greit til enkelt bruk, men hiv ut all crapwaren som følger med

* Litt heng er det av og til, som på andre netbooks

* Grafikkortet i prosessoren er helt ok, og passer til prosessorkraften

* Batterilevetiden på maskinen tror jeg er i overkant av 4 timer i praktisk bruk

* Innsynsvinkelen og svartnivået på skjermen er ikke veldig bra, men greit nok

* Office Starter fulgte med, det var en fin bonus. Min far trenger ikke noe mer.

* Skjermoppløsningen er litt lav på disse billig-PC'ene.

* Denne maskinen hadde ikke HDMI, kun VGA.

 

--

 

Du bør tenke på følgende:

 

Maskinen du viser til en svakere prosessor (1 GHz mot 1.6 GHz) og svakere grafikk (ca 280 MHz mot 500 MHz eller noe slikt).

 

Det vil si at den bruker mindre strøm, og vil derfor sikkert klare seg med bare batteri ganske lenge. Likevel, ikke forvent svært lang batterilevetid, for en 15'' skjerm bruker en del strøm uansett.

 

 

Pass også på at du får med Windows 7 Home Professional, og ikke starter eller noe slikt.

Sjekk at batteriet er på 6 celler og minst rundt 60 Wh.

 

 

FORSLAG: AMD C-350

 

Jeg tror du bør opp på minst AMD C-350 for å få akseptabel ytelse, men husk at ytelsesmessig snakker vi fortsatt om en netbook med større skjerm.

 

På dustinhome.no har de denne

 

http://www.dustinhome.no/hp-635-amd-16-2gb-320-156-w7hp/product/5010598222

Ulempen er at den kun har 2 GB minne. Du bør gjerne oppgradere det.

Frakt er gratis for studenter over 2000 kr. (tips: Ta ekstra minne med i samme slengen, om det ikke er for dyrt),

 

Bruk prisjakt.no eller lignede så kan det hende du finner noe bedre.

De har også hatt noe lignende på elkjøp/lefdal, men jeg finner ikke det nå.

 

 

LENGER BATTERILEVETID

 

Dersom du ønsker mer enn 4-5 timer batterilevetid, kan du ta en svakere prosessor, men jeg anbefaler det ikke. F.eks. har de denne på dustinhome (igjen)

http://www.dustinhome.no/asus-k53u-amd-10-2gb-320-hd6250-156-w7hp/product/5010600757

 

Dersom du går ned i mindre skjermstørrelse vil gjerne batterilevetiden gå en del opp, men da snakker vi en ren netbook.

 

 

KRAFIGERE PROSESSOR

 

Dersom du går opp til en Pentium Dual Core, som denne til 3450,-

 

http://www.dell.com/no/p/inspiron-15-intel-n5040/pd?oc=n00n5404&model_id=inspiron-15-intel-n5040

 

får du en prosessor som er mye, mye, mye kraftigere. (type 10x eller noe slikt sikkert).

 

Prisen du betaler er dårligere batterilevetid og dårligere grafik-ytelse.

Dersom du uansett har strøm tilgjengelig er denne et godt valg.

 

 

-- Eivind

Lenke til kommentar

Tusen takk for et utfyllende svar Eivind, jeg setter stor pris på det :-)

 

Da tror jeg hovedsaklig valget står mellom den første HP maskinen og Dell maskinen, men jeg er dog noe skeptisk til Dell av tidligere erfaring (lang leveringstid, andre venner har fått dårlig service hos de etc). Jeg kan kanskje være villig likevel, selv om den var litt over prisnivået. Hvordan ville Dellen være til HD video hvis jeg skulle ønske å spille av det, tatt i betraktning at det er integrert grafikk?

 

Jeg har også sett litt på denne, en HP Compaq Presario til 2400,- på Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628844#extra

 

Hvordan er den i forhold til de andre bærbare?

Lenke til kommentar

Hei igjen --

 

Problemet til AMD på bærbare har vært batterilevetiden. De ny "fusion" prosessorene er de første med god batterilevetid. Bortsett fra det kjenner jeg ikke AMD så godt.

 

Men, i følge

 

http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=AMD+V160

 

er AMD V160 (enkeltkjerne) svært lik i ytelsen til AMD-e350 (dobbeltkjerne) med hhv. 719 og 730 poeng.

 

Det er enklere å få utnyttet kraften i en enkeltkjerne enn samme kraft fordelt på to kjerner, men med tanke på at V160 bruker *mye* mer strøm ville jeg ikke valgt en maskin basert på den.

 

 

* E-350 maskinene har en grei batterilevetid og bra grafikk, men prisen er ganske dårlig ytelse. Men du bør helst ha mer minne (Ta totalt 4 GB hvis du likevel oppgraderer, det kan hende du må ta ut de ekisterende minnebrikkene)

* AMD V160 maskinen har kanskje samme ytelse, men dårlig batterilevetid

* P6200 (Dell) maskinen har en kraftig prosessor, men jeg gjetter at batterilevetiden ikke er veldig bra. Jeg vet dessverre ikke hvor kraftig grafikken er, men å kjøre 720P klarer den i hvertfall (skjermen er på kun 768 linjer tross alt).

 

 

Dersom du ikke vil ha Dell, finnes det f.eks. denne fra MSI til samme pris.

 

http://cdon.no/elektronikk/15inch_msi_cr620_p6200_4gb_320gb_15.6_w7hp-14427227

 

Da får du 1 GB ekstra minne også, men frakt må du betale i tillegg (den kommer opp til kr 29,- hos meg, i såfall er det jo billig).

 

(NB: Jeg fant denne ved å velge bærbar på prisjakt.no, og så prosessor P6200).

 

-- Eivind

Lenke til kommentar

Forresten,

 

Jeg tror ikke du trenger å installere Linux for ytelsen sin del på disse maskinene.

De kjører Windows 7 helt greit (fra E-350 og opp).

 

Dersom du installerer Linux, så ville sammenlignet batterilevetiden under Windows og Linux. Jeg er ikke overbevist om at Linux vil vinne den kampen.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

tusen takk for svar! =)

 

Etter å ha sjekket litt rundt på nettet tror jeg det blir Dell-maskinen. MSI maskinen virket svært bra ved første blikk, men etter litt søking på nettet ser jeg har MSI ofte har fått kritikk for tastaturene på laptopene sine. Dell har gjerne bedre byggekvalitet og tastatur slik jeg forstår det. Jeg blir hovedsaklig å bruke denne maskinen på skolen så litt dårligere batteritid er ikke et problem. Skal hovedsaklig skrive masteroppgaven på pcen, så et problemfritt tastatur er viktig.

 

Tusen takk for all hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...