Gå til innhold

Kan krigssimuleringsspill bidra til mer "effektiv" terror?


Anbefalte innlegg

Jeg har spilt Call of Duty, jeg tror neppe jeg hadde holdt lenge hvis jeg hadde gått i krig basert på hvordan man spiller dette spillet. Noen nevnte Operation Flashpoint, mye mer kaotisk og jeg ble skutt ned hele tiden, gjerne truffet av en kule jeg ikke så hvor komme fra en gang. Uten personlig erfaring med virkelig krig, tror jeg likevel jeg vil si at Operation Flashpoint representerer krig mer realistisk og at Call of Duty ikke er stort mer enn et leketøy.

 

Jeg tror ikke du blir en mer effektiv terrorist heller rent taktisk, men voldsspill kan kanskje gjøre deg mindre empatisk, og mangel på empati er så absolutt en fordel for en effektiv terrorist.

Endret av Clarkson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Platekompaniet har besluttet å fjerne voldsspill fra sine butikkhyller

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4188155.ece

 

Dette var faktisk noe overraskende. Hadde faktisk ikke trodd at det ville gå så langt, selv om jeg personlig stiller meg skeptisk til hvilken påvirkning disse spillene kan ha på "sarte" sjeler.

 

Det er en hårfin linje mellom hva som er "fornuftig" og hva som svekker demokratiet i denne saken...

 

Skal man forby "alt" den siktede har hatt et forhold til? Det gir på en måte den siktede mye makt, og kunne påvirke så mye i alle mulige aspekter. Er også bekymringsverdig at andre potensielle terrorister får et inntrykk av at en person kan få til så mye, kanskje dette også kan virke som en motivasjon i værste fall...

 

Skremmende hvor mye "makt" den siktede har, igjennom det han har fått til. All den oppmerksomheten det har fått.

 

Må si jeg er litt skremt over overnevte.. hva blir det neste? Blir det ulovlig med pistolklubber?

Lenke til kommentar

Platekompaniet har besluttet å fjerne voldsspill fra sine butikkhyller

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4188155.ece

 

Dette var faktisk noe overraskende. Hadde faktisk ikke trodd at det ville gå så langt, selv om jeg personlig stiller meg skeptisk til hvilken påvirkning disse spillene kan ha på "sarte" sjeler.

 

Det er en hårfin linje mellom hva som er "fornuftig" og hva som svekker demokratiet i denne saken...

 

Skal man forby "alt" den siktede har hatt et forhold til? Det gir på en måte den siktede mye makt, og kunne påvirke så mye i alle mulige aspekter. Er også bekymringsverdig at andre potensielle terrorister får et inntrykk av at en person kan få til så mye, kanskje dette også kan virke som en motivasjon i værste fall...

 

Skremmende hvor mye "makt" den siktede har, igjennom det han har fått til. All den oppmerksomheten det har fått.

 

Må si jeg er litt skremt over overnevte.. hva blir det neste? Blir det ulovlig med pistolklubber?

 

Jeg tror demokratiet hadde blitt mer svekket om staten skal tvinge Platekompaniet til å selge voldsspill.

 

Dette er ikke et forbud, det er en bedrift som har tatt en avgjørelse de er i full rett til å ta. Da den lokale Rema-butikken sluttet å selge min favorittchips, Mexican Fiesta, ble jeg forferdelig skuffet. Rema 1000 har dog ingen demokratisk plikt som sier at de må forsyne meg med den snacksen jeg vil ha, så jeg måtte bite i det sure eplet og ta den litt lengre veien til Rimi.

 

De som vil kjøpe voldsspill får finne seg en annen butikk i mellomtiden. Synes man dette er så umoralskt/prinsippielt feil/teit at man får avsmak kan man bruke sin markedskraft og boikotte kjedene det er snakk om. Kanskje til og med skrive et sint/skuffet brev?

 

For de som lurer har Rema 1000 endelig tatt til vettet, og livet mitt er igjen en dans på roser.

Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom hele tråden, men..

 

Trådstarter spør om flere forskjellige ting, rullet sammen i et stort spørsmål.

 

Først, kan slike spill hjelpe med å "trene" en person som har tenkt å begå terror slik at han blir mer effektiv?

 

Svaret på det er vel unektelig ja. Man lærer "riktige" reaksjoner (reagerer på bevegelse, sikte mot kroppen, søk dekning om man blir beskutt, lede et løpende mål osv), og kan hjelpe på å forberede en person psykisk. Den amerikanske hæren bruker allerede spill for trening av soldater.

 

Men, viktig å påpeke, den vil ikke gi personen noen direkte erfaring med å bruke et ekte våpen, så det må trenes i tillegg.

 

Det andre spørsmålet er det en del diskusjon knyttet rundt.

 

Vil en person bli mer voldelig / lettere helle mot terror / massakrer av å spille slike spill?

 

Personlig mener jeg nei. Det finnes ikke noen faste bevis i noen retninger. Det finnes mange undersøkelser, men noen peker ene veien, og noen peker andre veien.

 

Men, for å si det slik.. Hvis det er slike "realistiske" spill som er grunnen til all volden man ser i dag, så bør historien vise at alt var fredelig og rolig før vi fikk slike spill?

 

Edit: Og World of Warcraft har like mye med virkeligheten å gjøre som Ludo... Jeg mener.. Hallo? Tror det sier mer om Coop ledelsens sinns-tilstand enn noe annet, egentlig.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...