Gå til innhold

Ny 13"/14". Trenger litt hjelp.


Anbefalte innlegg

Hei, har fått laptop i bursdagspresang, og kan velge meg en jeg liker. Broren min fikk macbook pro for non mnd siden i hans bursdag(jeg er ikke interessert i MBP), så kan gå opp til det prisnivået tenker jeg. Jeg er student så er keen på en portabel laptop(13"/14"). Har lyst til å ha god ytelse(SSD), selv om jeg ikke spiller krevende spill ettersom jeg har ps3, og bra kvalitet. Oppløsningen trenger ikke være over 1366x766 men det burde man vel ha med hvis man skal over 10 000.

 

Ønsker:

- SSD/Utvidelsesmuligheter for SSD

- DVD-drive kan være praktisk

- 13"/14"

- Backlit keyboard

- USB 3

- HDMI

 

Har funnet noen interessante:

- Sony Vaio SB

http://www.dustinhome.no/sony-vaio-sb1b-ci7-27-6gb-500-blu-ray-3g-133-w7p/product/5010587637

- Asus U36SD

http://www.dustinhome.no/asus-u36sd-ci5-23-4gb-500-gt520m-133-w7hp/product/5010598295

 

 

Først og fremst; har noen av disse ledige mini-pcie slots for å sette inn den nye SSD chippen til intel? Jeg klarer ikke å finne informasjon, hva ser man etter på specsene?

http://www.dustinhome.no/intel-310-series-msata-ssd-80gb/product/5010550104

 

 

Er ytelsen til Vaio'n mye bedre enn Asus? Kan det rettferdiggjøre prisforskjellen?

Kan noen av dere tenke dere noen andre PC'er som vil passe meg? Jeg tøyer den ved å gå over 12 000 kr.

 

Takk for svar på forhånd! Har lett etter en pc i rundt en mnd nå, men klarer ikke å finne ut hva som passer for meg.

Endret av Thorsen89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

T420s er en dyr maskin, hvertfall i Norge. Kan bli littl billigere om den bestilles fra USA.

Sony Vaio SB er vel en grei maskin. Har sett på Vaio SA selv, en nyere versjon med høyere oppløsning.

Dell E6420 er også en grei 14" med baklyst tastatur, men den er ganske stor og tung.

 

Her er en fin liste over maskiner med Sandy-bridge, sortert etter vekt: http://forum.notebookreview.com/7585042-post4052.html

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Har bestemt meg! Skal studere i USA hele neste år, så skal få kjøpt der borte. Skal bestille en Sony Vaio SA uten SSD(rundt 1500$) og 4gb ram(de skal ha 150$ for 4 til:S). Bestiller en 256 GB SSD disk(Tipper Crucial M4, 450$), og en SSD/HDD Caddy spesiallaget for SA'n fra newmodeus.com(kommer om noen uker, 45$), 4GB Ram(30$), og et ODD case(9$). Da kan jeg ta ut optical disc drive'n(ODD) og HDD'n. Setter så SSD'n inn i hovedlagringsplassen(fordi den har SATA III),HDDn inn i caddyen(SATA II), som så går der hvor ODDn var. Så monterer jeg OODn i caset med USB2 kontakt.

 

Så da får jeg meg en 13,3" pc med 1600x900 oppløsning(selv om mange klager på skjermen), 2 Harddisker, en SSD til OS og programmer etc, og en annen til diverse på 500gb, i7, 8gb ram, ekstern blueray spiller og en grei gpu med optimus. Regner med å betale 2100$(~11500 NOK) inkludert et sheet battery(gratis for studenter) som man setter under pcn og for opp mot 14 t batteritid, bæreveske etc. (Denne PCn koster rundt 22000 i Norge)

 

ref: http://forum.notebookreview.com/sony/592419-upgrading-vaio-sa.html

 

/brag&sonyreklame

 

Men jeg har et spm som jeg lurer på hva dere synes. Jeg har valget mellom å ta en 500GB(7200rpm) eller 750GB(5400rpm), hva burde jeg ta? Prisforskjellen er 25$, så ikke noe å tenke på. Er hastigheten markant forskjellig? Jeg har ekstern hdd, så har jo endel plass fra før av..

Endret av Thorsen89
Lenke til kommentar

Jeg sliter med akkurat det samme. Har du kommet noe videre i valget?

 

Potensielle laptopper som jeg har eliminert:

 

Acer TimelineX 3830tg - Hørt dårlige erfaringer med merket, anmeldere forteller om varmeproblemer, liten trackpad. Fristende spesifikasjoner, men tør rett og slett ikke. Erfaringer?

Vaio - For dyrt.

Thinkpad X1 - Tenk å betale så mye og få en glossy skjerm og gørr kjedelig eldgammelt design (subjektivt)...

 

Aktuelle laptopper:

 

900x3a - Fantastisk laptop. Riktig vakker. Svakere enn de andre, men det spiller ikke så stor rolle til mitt vanlige bruk.

Fordeler: Matt lyssterk skjerm som fungerer utendørs, bakgrunnsbelyst tastatur, kvalitetsfølelse, design, SSD (anser å bruke eksterndisk for filmer ol som OK).

Ulemper: Dyr, potensielle wifi problemer (som mange melder om). Nordisk modell har riktignok fått montert ekstra kraftig wifi adapter så det kan være i orden (brukbart i hvertfall).

 

Asus U36SD - God kombinasjon av egenskaper. Litt tvilsomt om grafikkortet er brukbart til noe.

Fordeler: Grei pris (halvparten av 900x3a), største standard batteripakka, fåes med hybrid disk (kombinasjon av SSD og roterende, enkelte ting går fortere og plassen er beholdt).

Ulemper: Glossy skjerm, mangler bakgrunnsbelyst tastatur.

 

 

Nå kommer det også snart andre versjoner av 900x3a (selges allerede i usa), noe som kommer til å gjøre at standardversjonen faller 1/4-del i pris.

 

Noen som har noen innspill eller erfaringer med noen av de nevnte modellene?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nettopp denne: Acer 3820TG fra ps.no

 

Maskinen lider ikke av "throttling"-problemet som den nye modellen 3830TG, og har greid de spillene jeg har prøvd så langt ganske bra selv om modellen er 1 år gammel. Anno 1404, Mass Effect 2, og RE5 (~40fps) fungerer bra med oppløsningen 1366x768 med nesten alle innstillinger på maks. Jeg har også testet the Witcher 2 litt på maskinen, men det virker som jeg må greie meg med low innstillinger for å få brukbar flyt i spillet.

 

Maskinen er ganske lett, under 2kg, og er portabel nok til at jeg kan bruke den på studiet. Jeg har ikke oppdaget noe varmeproblem med laptopen så langt. Den holder seg ganske kald, og en kan knapt høre vifta ved vanlig bruk som nettsurfing. Ved spillingen bruker jeg en Zalman NC2000 laptopkjøler, og jeg kan ikke høre laptopen's vifter når kjølerens vifter går for fullt.

 

Kort sagt er jeg ganske fornøyd med hva jeg fikk til 4600kr. Den passet mine behov bra, da jeg trengte noe portabelt samtidig som jeg hadde lyst på noe som kunne takle moderate spill.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nettopp denne: Acer 3820TG fra ps.no

 

Maskinen lider ikke av "throttling"-problemet som den nye modellen 3830TG, og har greid de spillene jeg har prøvd så langt ganske bra selv om modellen er 1 år gammel. Anno 1404, Mass Effect 2, og RE5 (~40fps) fungerer bra med oppløsningen 1366x768 med nesten alle innstillinger på maks. Jeg har også testet the Witcher 2 litt på maskinen, men det virker som jeg må greie meg med low innstillinger for å få brukbar flyt i spillet.

 

Maskinen er ganske lett, under 2kg, og er portabel nok til at jeg kan bruke den på studiet. Jeg har ikke oppdaget noe varmeproblem med laptopen så langt. Den holder seg ganske kald, og en kan knapt høre vifta ved vanlig bruk som nettsurfing. Ved spillingen bruker jeg en Zalman NC2000 laptopkjøler, og jeg kan ikke høre laptopen's vifter når kjølerens vifter går for fullt.

 

Kort sagt er jeg ganske fornøyd med hva jeg fikk til 4600kr. Den passet mine behov bra, da jeg trengte noe portabelt samtidig som jeg hadde lyst på noe som kunne takle moderate spill.

 

3820TG blir ikke varm fordi den har 2 vifter, en for skjermkort og en for CPU, laptopkjøler er overkill på denne maskinen, og ja den er svært stillegående.

 

Har en selv som er over ett år gammel, og fremdeles like god som ny.

 

Den nye 3830TG er en dårligere maskin enn 3820TG, eneste som er bedre er tastaturet.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Må bare si det selvom du har bestemt deg. Jeg kjøpte en Sony Vaio SA selv for ikke lenge siden. Den bråkte så inni det helvete mye. Selv med strømsparing, bios update, sony programmet som skal "roe" viftene. Jeg orket ikke å sitte med laptopen et stille sted med kun surfing. Testa Wow på den også, det var jo et kapittel i seg selv i støy. Speed mode var uutholdelig å ha på uten masse støy/musikk på i bakgrunnen eller headset. Måtte også skru ned prosessor ytelsen, ha på strømsparing, skru av alt jeg ikke brukte for å bli kvitt mest mulig støy. Følte meg jo litt snytt når jeg gjorde det, poenget med å ha en så kraftig maskin forsvant litt. Maskinen var relativt rolig etter dette (i stamina mode, med kun surfing), men det var fortsatt noe med viften. Den ulte liksom, en veldig plagsom viftelyd i forhold til andre maskiner. Jeg ble ihvertfall jævlig lei til slutt og maskinen gikk i retur. Men utenom støyen var det jo en utrolig bra og pen maskin da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...