Gå til innhold

PS5 eller Lightroom3


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kan først si at jeg er en nerd som har brukt PS en del fra før av i forhold til WEB design og kan softwaren til en viss grad.

 

Nå har jeg kjøpt meg speilrefleks og tenkte å lære meg å bilderedigering.

 

Men hvilket software bør jeg satse på?

 

PS5 som jeg kjenner litt fra før av eller LigtRoom 3?

Installerte PaintshopPro i helgen og første 10min var forvirrende så den fyker ut tenker jeg.

 

PS5 er sikkert alfa og omega men er det noe som Lightroom tillfører som PS ikek kan eller er dårligere på?

 

Hvordan er brukerterskelen på dette?

 

fordelenmed PS er vel at det er mange plugins der ute som en kan benytt seg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lightroom3 er et selvstendig bilderedigeringprogram som lar proffe/hobbyfotografer jobbe effektivt med mulighet til å redigere bildene meget raskt, de som har både LR3 og CS5 bruker LR3 til omtrent 95% av bildene og CS5 til resterende 5%, til de bildene som trenger litt mer avansert maskering.

 

Det som jeg ser som hovedfordelen med LR3 er biblioteket som programmet inneholder, et genialt verktøy for og søke etter bildene, du har også originalfilen i bakgrunn urørt.

 

Ville absolutt anbefale deg og ta bildene i raw-formatet istedenfor jpg, da får du markant bedre redigeringsmuligheter.

 

Og når det gjelder plugins har du et like godt utvalg til LR3 "presets".

 

Slenger med et par linker til opplærings-videoer :)

 

Adobe tv "LR3".

 

10 LR3 tips.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig med det Nautica skriver. Photoshop er mye bedre på pixel editering enn Lightroom, men LR dekker veldig mye av det man trenger for å justere, beskjære, støyfjerne osv og holder for mange fotografer. Faktisk kan LR + PS Elements (eller Paintshop Pro) være en bra kombinasjon for den som trenger litt mer redigeringsmuligheter enn det LR gir, men ikke trenger eller vil betale for en full Photoshop-versjon.

 

Det jeg har sett en del misliker med LR er at det er databasebasert. Jeg vet ikke om det sier deg noe, men poenget er at bildene først må importeres i LR før du får se dem og LR lager sine egne previews som tar en del tid så det kan til tider virke litt tregt å jobbe med, spesielt på eldre PCer. Neste versjon av LR vil utvilsomt få ennå flere editeringsmuligheter som vil redusere behovet for PS ytterligere så for mange tror jeg LR er et fornuftig valg.

 

For deg som kjenner PS allerede har det opplagt lavest brukerterskel, LR vil være en ny måte å jobbe på og det finnes ikke noe tilsvarende Bridge som man kan bruke for å browse foldere, i LR må alt (som nevnt over) importeres før du får sett bildene.

 

Både LR og PS finnes i prøveversjoner hos Adobe. Jeg ville lastet ned og testet. Da har du 30 dager fri bruk for å finne ut hva du liker best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...