Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptopen blir fort overopphetet ved tungt bruk


Anbefalte innlegg

har dell inspiron 1564 laptop med intel i3 som ble kjøpt i fjor

en stund tilbake skjedde det at laptopen fikk sort skjerm og ga fra seg en skikkelig hi-pitch lyd etter å ha blitt brukt maks ytelse laptopen kan gi ( virker det som )par timer

ventet litt og startet opp igjen

 

la så inn speedfan util, og den viste normale verdier idle og load core, men ser at laptopen skal ikke jobbe hard og lenge føre den forsvinner raskt over 65 grader og tempgrensen

håper at progget justerer viftehastigheten uten å gjøre om innstillinger, for det rører jeg ikke

 

har blåst støv i luftinntakene til viftene og på kjøleelementene og fikk ut veldig lite støv

fant og rettet en programkonflikt som nå og da tok grådig for seg av systemressursene oppdaterte også drivere der det trengtes

 

er det noe jeg har glemt? for ved normal bruk skal en laptop tåle dette?

er ikke klar for kjølematte helt ennå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned "realtemp" (lit mer nøyaktig enn speedfan i min erfaring)

 

så stresser du maskinen med prime95 eller noe tilsvarende.

Se hvor varm maskinen faktisk blir under stress (det er tilnærmet umulig skade prosessoren permanent fra varme pga. innebygde sperrer så det bør være safe). Noter deg hvor høyt det går før evt. shutdown intreffer (eller evt. til det blir så varmt at du ikke tør mer - realtemp vil si i fra om varmen begynner å gå over intels grenseverdier for normal operasjon).

 

Hvis vi kan verifisere at maskinen konker ut under slik belastning og/eller at temperaturene er unormalt høye kan dette være en garanti/reklamasjonssak.

 

Det merkelige er at maskinen ikke har diskret grafikk - og det er typisk sett kombinasjonen av diskret grafikk og at CPU går på fullt som kan være problematisk på noen laptopper (tunge 3D spill). At maskinen overheten bare fra CPU alene er ikke særlig vanlig.

 

Mål som annbefalt og rapporter tilbake hva du finner.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

kjempetakk for svaret stigma!

lett å skjønne at du vet hva du snakker om :)

lot stresstesten holde på i 15 minutter ( skulle kanskje holdt på lengre) og den oversteg ikke mere enn 85 grader, og den holdt seg der

men par timer med så stor temperatur og laptopen ville nok kutte ut...garantert

noen har foreslått kjølevifte eller usbvifte, så jeg sjekker ut det

ellers har jeg også fått vite av en annen som også har det samme problemet som meg, der laptopen

kutter ut etter par timers spilling. en pause i ny og ne i spillingen gjør meg ingenting

andre løsninger enn det finnes vel ikke. uansett, det duger for meg

viktigst å slippe å få en ødelagt laptop

pcstresstest.docx

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

Så lenge temperaturen ikke går over TJ Max (som er 90celcius på denne CPUen) så skal den ikke shutdowne eller throttle seg selv, og det skal da ogås være vel innenfor det Intel sier er ok å kjøre prosessoren under. 15 minutter er godt nok for en god indikasjon forøvrig.

 

Ergo så ser jeg ingenting voldsomt galt i temperaturen. Det er relativt normalt at en laptop går nærme sin TJ Max ved full last, spesiellt en såpass rask CPU som det er i dette tilfellet.

 

Siden du sier at du spiller på den så KAN det være at dette stresser CPUen mer. Prime95 vil bare stresse CPU-delen og ikke grafikk-delen av CPUen (IGPen). Jeg foreslår at neste gang du spiller så starter du realtemp i bakgrunnen - trykker på "settings" knappen, og huker av "Log File". Da vil du få en fil i samme katalog som realtemp exe filen som heter RealTempLog.txt og denne vil ta vare på måleresultatene hele veien - selv om maskinen evt. crasher. Da kan vi enkelt se senere om maskinen faktisk går over 90celcius når du bruker den normalt. Over 90 celcius vil vi være over denne TJ Max verdien som jeg har nevnt - som røfft forklart er Intels egendefinert øvre grense for hvilken temperatur CPUen skal kunne fungere normalt på. Over dette så er det altså ingen garantier lenger - selv om denne verdien som regel har en god margin å gå på vel og merke. Automatisk shutdown av CPU skal ihvertfall ikke forekomme før du går over TJ Max verdien (og som regel må du 10-15-20celcius over før det skjer). Om maskinen slår seg av og loggen viser at CPU aldri gikk over 90celcius så er dette gjerne indikativt av en helt annen type feil - f.eks. noe i strømforsyningskretsene i maskinen.

 

Men hvis faktisk går over 90c ved spilling eller annet normalt bruk så vil jeg påstå at det er grunnlag for garanti eller reklamasjon dersom du synes det er en plage for deg. Det er jo naturligvis å forvente at maskinen ikke skal kunne overopphete under helt normalt bruk (det inkluderer å spille spill på den).

 

Noe så veldig mer enn dette er vanskelig å si - men jeg håper det hjelper deg litt på vei dersom du ønsker å finne videre ut av det :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...