Gå til innhold

Aktivere flere medlemmer?


Anbefalte innlegg

Vi har tidligere snakket om "problemet" med at noen aldri bidrar med annet enn å legge inn bilder. Ha synes folket om at for å aktivere medlemmer og få flere til å snakke litt om bildene at forholdet mellom kommentarer og innlagte bilder må være større enn eller lik 1. Det vil ikke kreve større innsats enn at man må ha kommentert minst like mange bilder som man legger inn selv, men ettersom en god del legger inn bilder uten å kommentere andres i det heletatt så vil det kreve en liten aktivitet fra dem for å kunne poste bilder. De aller fleste vil ikke bli påvirket av dette da de de ivrigste kommentere mange flere bilder enn de selv legger inn, men det vil kanskje kreve en liten innsats fra de som ikke gjør det pr i dag, noe som også krever at de tenker litt rundt fotograferingen og også kansje lærer enda mer... Så jeg ser det som en vinn-vinn-situasjon...

 

 

Dere tenker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle forslag til forbedring blir mottat med glede :)

Men det blir vel vanskleig å gjennomføre dette forslaget du her kommer med.

 

Hvem skal kontrolere og begrense de som ikke kommenterer?

 

Her tror jeg rett og slett at det beste er å la det utvikle seg på en naturlig måte.

Jeg tror jeg kommenterer 90-95% av de bildene som blir lagt ut på Digit.

 

Noen ganger skriver jeg bare - Dette likte jeg, eller noe lignende. Disse kommentarene regner jeg ikke med å få noe svar på, og det er da heller ikke nødvendig. Selv om det heller ikke er noe galt hvis de blir besvart med et lite takk.

 

Men når jeg tar meg tid til å komme med litt lengere kommentarer, setter jeg pris på å få en tilbakemelding. Det gjør ingen ting om vi ikke er enige. En god meningsutveksling er bare bra.

 

Stort sett opplever jeg at mine litt lengere kommentarer blir besvart på en adekvat måte. Hvis det er en som etter flere forsøk fra min side på litt mer omstendige kommentarer, ikke gir noe svar eller reaksjon, så slutter jeg ganske snart med denne type kommentarer til denne fotografen.

 

Dette blir en naturlig utvikling og trenger ikke å styres av noen.

 

De som aldri kommenterer andres bilder, vil fortsette med det - og det er jo greit. Tror ikke de kommer til skrive flere kommentarer, selv om vi prøver å presse dem til det.

Da kommer de ganske enkelt til å forsvinne over i andre forum.

 

Ja, ja - det er nå hva jeg tenker om den saken :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har tidligere snakket om "problemet" med at noen aldri bidrar med annet enn å legge inn bilder. Ha synes folket om at for å aktivere medlemmer og få flere til å snakke litt om bildene at forholdet mellom kommentarer og innlagte bilder må være større enn eller lik 1. Det vil ikke kreve større innsats enn at man må ha kommentert minst like mange bilder som man legger inn selv, men ettersom en god del legger inn bilder uten å kommentere andres i det heletatt så vil det kreve en liten aktivitet fra dem for å kunne poste bilder. De aller fleste vil ikke bli påvirket av dette da de de ivrigste kommentere mange flere bilder enn de selv legger inn, men det vil kanskje kreve en liten innsats fra de som ikke gjør det pr i dag, noe som også krever at de tenker litt rundt fotograferingen og også kansje lærer enda mer... Så jeg ser det som en vinn-vinn-situasjon...

 

 

Dere tenker?

 

En får vel aldri alle med,og personligt klarer eg ikke se at så mange friviligt bruker så mye tid på sidene, det blir til slutt,man høster som man sår,og dei som ikke melder tilbake vil heler ingen meldinger få,derfor litt viktigt med karakter for dei som vil ha det litt enklere/er innom innimellom osv,og så høytidelige trenger vi ikke være,alle som forstår seg på dette hvet at et god utfullende evaluering av en proff betyr mer en allverdens karakter.

Nye kommer til etterhver av seg selv,som meg selv og var usikker dei første månedene inne på sider som dette.og syntest det var letter å gi karakter.

For all del stå på kom med forslag,men tror tiden er inne for og være aktiv med bildene og se mulighetene være positiv og gjøre dette til dei beste siden i Norge ang foto. :thumbup:

Lenke til kommentar

Alle forslag til forbedring blir mottat med glede :)

Men det blir vel vanskleig å gjennomføre dette forslaget du her kommer med.

 

Hvem skal kontrolere og begrense de som ikke kommenterer?

 

Her tror jeg rett og slett at det beste er å la det utvikle seg på en naturlig måte.

Jeg tror jeg kommenterer 90-95% av de bildene som blir lagt ut på Digit.

 

Noen ganger skriver jeg bare - Dette likte jeg, eller noe lignende. Disse kommentarene regner jeg ikke med å få noe svar på, og det er da heller ikke nødvendig. Selv om det heller ikke er noe galt hvis de blir besvart med et lite takk.

 

Men når jeg tar meg tid til å komme med litt lengere kommentarer, setter jeg pris på å få en tilbakemelding. Det gjør ingen ting om vi ikke er enige. En god meningsutveksling er bare bra.

 

Stort sett opplever jeg at mine litt lengere kommentarer blir besvart på en adekvat måte. Hvis det er en som etter flere forsøk fra min side på litt mer omstendige kommentarer, ikke gir noe svar eller reaksjon, så slutter jeg ganske snart med denne type kommentarer til denne fotografen.

 

Dette blir en naturlig utvikling og trenger ikke å styres av noen.

 

De som aldri kommenterer andres bilder, vil fortsette med det - og det er jo greit. Tror ikke de kommer til skrive flere kommentarer, selv om vi prøver å presse dem til det.

Da kommer de ganske enkelt til å forsvinne over i andre forum.

 

Ja, ja - det er nå hva jeg tenker om den saken :cool:

Henger meg på og er så enig! :D

Lenke til kommentar

Alle forslag til forbedring blir mottat med glede :)

Men det blir vel vanskleig å gjennomføre dette forslaget du her kommer med.

 

Hvem skal kontrolere og begrense de som ikke kommenterer?

 

Her tror jeg rett og slett at det beste er å la det utvikle seg på en naturlig måte.

Jeg tror jeg kommenterer 90-95% av de bildene som blir lagt ut på Digit.

 

Noen ganger skriver jeg bare - Dette likte jeg, eller noe lignende. Disse kommentarene regner jeg ikke med å få noe svar på, og det er da heller ikke nødvendig. Selv om det heller ikke er noe galt hvis de blir besvart med et lite takk.

 

Men når jeg tar meg tid til å komme med litt lengere kommentarer, setter jeg pris på å få en tilbakemelding. Det gjør ingen ting om vi ikke er enige. En god meningsutveksling er bare bra.

 

Stort sett opplever jeg at mine litt lengere kommentarer blir besvart på en adekvat måte. Hvis det er en som etter flere forsøk fra min side på litt mer omstendige kommentarer, ikke gir noe svar eller reaksjon, så slutter jeg ganske snart med denne type kommentarer til denne fotografen.

 

Dette blir en naturlig utvikling og trenger ikke å styres av noen.

 

De som aldri kommenterer andres bilder, vil fortsette med det - og det er jo greit. Tror ikke de kommer til skrive flere kommentarer, selv om vi prøver å presse dem til det.

Da kommer de ganske enkelt til å forsvinne over i andre forum.

 

Ja, ja - det er nå hva jeg tenker om den saken :cool:

 

 

Joda, skjønner det. Men jeg opplever eksempelvis f.eks grupper på Flickr der man setter krav til at man også må kommentere for å poste som mer seriøse og medre større gjennomsnitt av kvalitet enn de man fritt kan slenge inn bilder i. Det handler i grunn ikke om å mer enn å få folk til å delta for å få delta for å si det slik. Dermed slipper man kanskje også problemet med at man "siler ut" og må holde kontroll på hvem man kommenterer hos og ikke i og med at alle kommenterer... Ellers er bakgrunnen også at jeg har lite til overs for "freeridere" når man kanskje selv legger ned godt med tid på både deltagelse og enkletkommentarer...

 

 

Løsningmessig er det meget enkelt å programmere. For hver kommentar man legger inn har man en teller som øker med 1 og det samme for hvert bilde man legger inn. Et lite regnestykke deler antall kommentarer på antall innlagte bilder. Blir tallet under 1 (eller 1 kanskje) får man meldingen om at man ikke kan poste flere bilder før man har kommentert noen.

 

Så det lar seg enkelt gjøre og intensjonen min med å få til dette er god, men har selvsagt forståelse for at andre bruker nettstedet anderledes og har helt andre kriterier osv for hvordan de bruker det. Derfor tok jeg det også opp som "høring" i forumet fremfor å poste det som et ønske.

Lenke til kommentar

Så det lar seg enkelt gjøre og intensjonen min med å få til dette er god, men har selvsagt forståelse for at andre bruker nettstedet anderledes og har helt andre kriterier osv for hvordan de bruker det. Derfor tok jeg det også opp som "høring" i forumet fremfor å poste det som et ønske.

Trodde muligens dette var en veldig omstendig prosess, og at vi måtte ha en manuelt vaktkorps til å passe på.

Men med det forslaget du legger fram, så synes jeg det er greit med en slik ide

Lenke til kommentar

Man må da bestemme seg for hvem forumet/kritikken er for. Med det mener jeg at man må tydelig opplyse om hvilke kriterier som gjelder for å delta. Er det et forum/kritikk som er for alle? Helt fra den med sitt første kamera til den profesjonelle, eller er det bare for de viderekommende? Finns det forresten noen nettsteder som vil si at "Dette er for nybegynnerne" og med det mener at "her kan du ta dine første steg som fotograf, og når du har gjort det er det på tide å gå videre".. til det neste nivået, til forumer for de viderekommende. Nei, det finnes ikke. Alle slike nettsteder vil ha alle. Og alle må få delta.

 

Det vil danne seg klikker. Det gjør det alltid. Ingen liker alle, det personlige spiller helt klart inn. Man liker noen, og misliker andre. Ut fra det dem skriver og hvordan dem skriver det. Også kan man bli påvirket av hva dem man ser opp til liker/misliker, og dermed tro at "det riktige er å like dette bildet" selv om man egentlig syns det er søppel.. Jo, man utvikler seg da også, men kanskje ikke akkurat i den retningen som ligger en naturlig. Man lærer seg å se etter "de riktige tingene", de tingene som gjør at en faller inn i den gruppen man søker å være en del av.

 

Personlig så bryr det meg lite hva folk syns om mine mangelfulle kommentarer. Jeg kommer til å fortsette å skrive "pent bilde" om jeg syns det, og jeg kommer til å fortsette å hoppe rett forbi det jeg ikke syns er pent. Jeg ser ikke på det som min jobb å fortelle folk hvordan de burde gjort det, det eneste jeg vil er å kikke på det de leverer.

Om det gir meg mindre tilbakemeldinger tar jeg heller ikke så tungt. Jeg er på nett for å koble av med ting jeg liker, og det å se på bilder er en av de tingene. Jeg ville syntes det var synd om det ble stilt krav for å kunne legge ut bilder fordi man da kan gå glipp av noe spesielt. Noen som har gått egne veier for å komme dit de er, og som leverer noe utenom det vanlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De som aldri kommenterer andres bilder, vil fortsette med det - og det er jo greit. Tror ikke de kommer til skrive flere kommentarer, selv om vi prøver å presse dem til det.

Da kommer de ganske enkelt til å forsvinne over i andre forum.

 

 

Det er faktisk en del som ikke føler seg komfortable, av ulike årsaker, med å skrive konstruktive kritikker. Har vi ikke plass til dem?

Lenke til kommentar

 

Personlig så bryr det meg lite hva folk syns om mine mangelfulle kommentarer. Jeg kommer til å fortsette å skrive "pent bilde" om jeg syns det, og jeg kommer til å fortsette å hoppe rett forbi det jeg ikke syns er pent.

 

Det må være helt legalt og skrive "pent bilde" om det er det man mener. En annen ting er at om noen har gitt en konstruktiv krittikk, påpekt mangler eller kommet med forbedringsforslag, er det vel ikke nødvendig at flere gjentar det.

Lenke til kommentar

 

Personlig så bryr det meg lite hva folk syns om mine mangelfulle kommentarer. Jeg kommer til å fortsette å skrive "pent bilde" om jeg syns det, og jeg kommer til å fortsette å hoppe rett forbi det jeg ikke syns er pent.

 

Det må være helt legalt og skrive "pent bilde" om det er det man mener. En annen ting er at om noen har gitt en konstruktiv krittikk, påpekt mangler eller kommet med forbedringsforslag, er det vel ikke nødvendig at flere gjentar det.

Godt poeng, Erik - og har jeg ikke noe nytt å komme med i en evt kommentar som ikke er sagt så lar jeg oftest være å kommentere.

Men terningkast kan jeg jo gi uberoende av dette :)

Lenke til kommentar

Det må være helt legalt og skrive "pent bilde" om det er det man mener. En annen ting er at om noen har gitt en konstruktiv krittikk, påpekt mangler eller kommet med forbedringsforslag, er det vel ikke nødvendig at flere gjentar det.

 

 

 

JA, jeg synes det er helt legalt. Mitt syn er at å "tvinge" flere til å delta er at det vil bli gitt flere kommentarer, om enn kanskje ikke uvurderlige fotofaglige tilbakemeldinger, men det er en start. Det vil kanskje komme bilder som normalt ikke blir kommentert eller får få kommentarer også til gode, altså til glede for flere.

 

Da jeg begynte på Digit syntes jeg det var viktig å delta. Jeg ga sikkert mange kommentarer som ikke var spesielt nyttige, men kanskje likefullt verdifulle for dem som fikk dem. Fordi jeg syntes det var viktig å bidra. Jeg kunne ikke tenke meg å bare høste og ville derfor også så. Ikke alle er slik, men jeg synes det hadde vært nyttig for nettsaamfunnet om de også sådde. Etterhvert som jeg følte jeg tilegnet meg faglig kompetanse så har også mine evalueringer utviklet seg og jeg vil gjerne bidra i konstruktiv forstand ut fra mitt ståsted og oppfatelse av foto og fotografering. Samtidig har jeg lært mye av andres konstruktive tilbakemedinger helt fra start av i og med at jeg har lest disse samtidig med at jeg selv har evaluert et bilde. Læring vi nå ufrivillig kan "påtvinge" andre medlememr og dermed kan det hende de helt uforskyldt blir bedre fotografer ;-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...