Gå til innhold

Ingeniør - Vann og avløp - Hva skal til?


Anbefalte innlegg

Hei folkens! (Lenge siden jeg var innomm her sist nå.)

 

Skal begynne på HiG til høsten og har kommet inn på ingeniørfag (bygg).

Lurer derfor litt på mine muligheter til å utdanne meg innenfor vann og avløp nå som jeg har valgt dette studieprogrammet.

 

Har prøvd å lete litt rundt på nettet, men uten stort hell. Derfor spør jeg her. :wee:

 

Mvh

LockBreaker

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har nettopp blitt ferdig med mitt andre år på UMB i vann- og miljøteknikk(siv.ing).

 

En ting er sikkert i hvis du utdanner deg innenfor vann- og avløpsektoren. Du er sikret jobb. Etterspørselen er stor for de som går VA, spesielt innen kommunal sektor men også i private bedrifter. Jobbe i utlandet er også godt mulig.

 

At det er de som går VA, som får høyest lønn av de som går ut som teknologer fra UMB er ikke å forakte. 8)

 

Har sjekket litt på HiG sine sider. Det virker ikke som at de har noen vannemner i det hele tatt. Det står nok i beskrivelsen til "bygg - ingeniør" at de kan jobbe innen vann- og avløp, men ikke at de faktisk har den studieretningen.

 

Var jeg deg ville jeg satset på å ta master i vann- og miljøteknikk. Enten på UMB eller på NTNU. Jeg føler ikke at du har den samme tyngden hvis du har en bachelor i bygg med vann og miljø som studieretning. Som etter jeg har forstått, vil si 10 poeng i VA, resten i bygg og andre emner.

 

Du har 2 valg.

 

1. Du kan gå 1 år på HiG, så kan du søke deg inn på f.eks UMB og få godkjent de fagene du har tatt på HiG.

 

2. Du kan gå ferdig bachelor i bygg på HiG også søke deg inn på masteren. Jeg er ikke helt sikker på om du har rett på å komme deg inn på masteren, siden det strengt tatt ikke er en bachelor i vann- og miljøteknikk. Du kan forsatt søke deg inn til første året dog, og prøve å få emnene du har godkjent.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har nettopp blitt ferdig med mitt andre år på UMB i vann- og miljøteknikk(siv.ing).

 

En ting er sikkert i hvis du utdanner deg innenfor vann- og avløpsektoren. Du er sikret jobb. Etterspørselen er stor for de som går VA, spesielt innen kommunal sektor men også i private bedrifter. Jobbe i utlandet er også godt mulig.

 

At det er de som går VA, som får høyest lønn av de som går ut som teknologer fra UMB er ikke å forakte. 8)

 

Har sjekket litt på HiG sine sider. Det virker ikke som at de har noen vannemner i det hele tatt. Det står nok i beskrivelsen til "bygg - ingeniør" at de kan jobbe innen vann- og avløp, men ikke at de faktisk har den studieretningen.

 

Var jeg deg ville jeg satset på å ta master i vann- og miljøteknikk. Enten på UMB eller på NTNU. Jeg føler ikke at du har den samme tyngden hvis du har en bachelor i bygg med vann og miljø som studieretning. Som etter jeg har forstått, vil si 10 poeng i VA, resten i bygg og andre emner.

 

Du har 2 valg.

 

1. Du kan gå 1 år på HiG, så kan du søke deg inn på f.eks UMB og få godkjent de fagene du har tatt på HiG.

 

2. Du kan gå ferdig bachelor i bygg på HiG også søke deg inn på masteren. Jeg er ikke helt sikker på om du har rett på å komme deg inn på masteren, siden det strengt tatt ikke er en bachelor i vann- og miljøteknikk. Du kan forsatt søke deg inn til første året dog, og prøve å få emnene du har godkjent.

 

Så det var ledig en studieplass på umb 5-årig master, vann og miljøteknikk. Dette var deltid. Er det dette studiet du går? Hva kreves av poeng for å komme inn? Fant plassen på resttorget. Skriver på mobil og er litt stressa.

Lenke til kommentar

Nei. De som går deltid master har en bachelor fra før i vann og miljø (bygg) de jobber også gjerne vedsiden av, derav grunnen til at de har lyst til å ta graden på deltid.

 

Jeg den integrerte 5-årige masteren i vann- og miljøteknikk. Altså etter 3 år har jeg ikke en bachelor. Dette er den samme graden som de gir på NTNU (siv.ing).

 

Poenggrensen for når jeg kom inn var på 45.5 i førstegangskvoten og 47.1 i ordinærkvoten. Dog i fjor og også i år har alle kommet inn.

 

Jeg ser ikke at det står at det er master på deltid på restorget? Er du sikker på det?

Lenke til kommentar

Jeg ringte UMB og spurte, og hun jeg pratet ved sa det var heltidsstudium. Grunnen til at jeg trodde det var deltid var at det stod oppført slik på en nettside jeg var innom.

 

Dette fant jeg på Resttorget: Vann- og miljøteknikk 192809 SIVING Master Opptakskontoret, UMB, PB 5003, 1432 Ås, Epost: [email protected], tlf: 64966100 20.juli 09:00

 

Finner ingen ting om at det var et deltidsstudium på Samordna Opptak sine sider. Muligens er jeg for dårlig til å finne det der, men på en side jeg var innom stod det at det var et deltidsstudium.

 

Har vertfall søkt Vann og miljøteknikk på UMB, 5 årig (master, siving).

 

Håper dette er riktig studium.

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er det. Velkommen til klubben!

 

Glemte helt å takke deg for hjelpen. Det var grunnet din kommentar jeg fant studiumet. Regnet ikke Universitetet i ÅS som et alternativ før jeg pratet med deg.

 

Tusen takk! :)

 

Har forresten et spm til. Vektlegger studiumet tunge fag som matematikk, fysikk, kjemi etc. veldig mye? Gjennomfører du de tunge fagene de første årene? :)

Lenke til kommentar

Jeg må si ja. Det er et sivilingeniør studium, det vil si at du skal ha sterk grunnkunnskap i matematikk og fysikk. Nå er heldigvis(?) ikke vann- og miljøteknikk blandt de mest realfagstunge siv.ing-utdanningene men du har absolutt en del tunge fag. Når det kommer til kjemi så kommer det til å bli plankekjøring hvis du har hatt kjemi 1 og kjemi 2 eller tilsvarende på videregående. Det er bare et kurs i kjemi.

 

De to første årene er preget av tunge fundamentfag, du har mye matte, fysikk og informatikk. På 2 år har jeg lært veldig lite vann. Nesten ingenting. Jeg har hatt et bittelite januarblokkfag på 5 poeng som for det meste har handlet om vann.

 

Ikke før på det tredje året begynner du å spesialisere deg innen vann. Men dette er ganske standard for alle siv.ing studier. Det er meningen at du skal ha et sterkt fundament i realfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...