Gå til innhold

SSD: Force 3 eller Force GT?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Skal handle meg en ny ssd nå, på 60gb. Jeg lurer på om Force GT fra Corsair er værdt 150 kroner ekstra enn Force 3 disken. Er det værdt det?

 

Vet at Force 3 hadde noen problemer i starten, og mener og ha fått med meg at problemene er borte? Stemmer dette?

 

Men tilbake til saken, er Force gt værdt pengene ekstra ? Eller er den like god som force 3?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke mye av den testen, da jeg ikke forstår svensk så bra.. :p Nå liker jeg jo både utseende på Force GT og at den ikke har hatt problemene som Force 3 hadde. Men så vet jeg heller ikke hvor stor forskjellen er. Den er vel ikke merkbar uansett i normal bruk.

 

Vil jeg merke stor forskjell mellom Force F40 og Force GT 60GB?

Lenke til kommentar

Så GT'en har noen av de samme symptomene som Force 3 hadde? Husker at jeg leste om at Force 3 diskene frøys i hytt og pine, samt fikk maskinen ekstremt ustabilt.

 

Det er et par ting jeg lurer på nå, og det er:

 

1: Har GT serien de samme problemene som Force 3 hadde?

2: Vil jeg merke stor eller liten ytelsesforskjell ved å bytte fra en Force F40 40GB til en Force GT 60GB eller en Force 3 60GB?

Lenke til kommentar

Lurer også på dette:) Skal kjøpe 120gb, så forskjellen er da 400kr. Kjekt å kunne spart de pengene, hvis det er slik at man som vanlig bruker av SSDen ikke vil merke forskjellen. Da mener jeg boot av OS, oppstart av programmer, loading tider generelt og i spill, samt kopiering/flytting av filer. Har hørt folk si at man merker lite forskjell mellom dagens SSDer til slikt bruk, men hadde vært fint å fått noen flere synspunkter på det:) Hvis GT er så "mye" bedre, kan det være greit å bruke de 400kr ekstra, slik at man får det beste av det beste når man først skal kjøpe ssd:)

Lenke til kommentar

Hvis man er opptatt av benchmarktall er GT verdt de ekstra kronene, den yter bedre på ikke komprimerbare data. (slår mye ut i AS SSD)

Hvis man ikke er så opptatt av benchmarktall er forskjellen i praksis ikke så stor som tallene skulle tilsi.

 

De har i store trekk vært plaget med de samme symptomene som alle SandForce 2 baserte SSD-er har hatt problemer med, det bør ikke være langt unna en endelig fix.

 

I mellomtiden bør man kjøre LPM fixen og heller restarte en gang eller 2 ekstra per dag.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt GT'en i en liten periode og har bare hatt ett problem som kanskje kan tilbakeskrives til GT'en.

Som sagt, en ekstra boot per dag (eller 2) bør være nok til å ikke få problemer i det hele tatt og det er mulig du ikke får noen problemer i det hele tatt. (avhenger litt av maskinvare kan det se ut som)

 

Når de finner en løsning er det med 99,9% sannsynlighet en løsning du selv kan fixe, vha en firmware oppdatering.

(noe annet vil være en skandale og rimelig utenkelig)

Lenke til kommentar

Tja, selv om restarting av maskinen er noe jeg ikke liker så mye for tiden pga sliter med å få bilde på skjermen med hdmi.. Nå er ikke maskinen min noe særlig mere enn 8-12 timer på om dagen, ikke 24/7.

 

Når det kommer til FW update så har jeg nada peiling. Vet ikke hvordan jeg gjør det, så det blir ikke så lett... :p

 

Men da kan det hende det blir en GT på meg, vi får se om det kommer noen andre svar :)

Lenke til kommentar

Min Force 3 120GB stopper opp hver 4 - 5 dag, og pc'n min står på konstant. Vil tro at Corsair holdt igjen GT til feilen med Force 3 ble fikset, men mange ute på nett sier at det KAN skyldes oppsettet til resten av systemet ditt. Noen har også sagt at det hjelper å bytte SATA6GB/s port, mens noen mener at å brenne dem i et bål er beste løsningen. Ta et raskt google-søk :) Det bruker å roe ned meg ganske fort :)

Lenke til kommentar

Det burde bli en OK maskin.

 

Som sagt vil en Force 3 yte dårligere når filene er godt komprimert, noe du muligens kan merke ved spill og multimedia generelt, ubetydelig på programmer.

 

Hvis du skal ha 2 SSD'er ville jeg jo foreslå at du kjøper en GT og en Crucial m4, da er du dekket opp inntil problemene er løst med SF2 kontrolleren.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal ha to enda, 40gb'en jeg har havner i en anen maskin. Hvordan er m4 disken? Hvordan vil et par 60gb GT'er i raid bli?

 

Mest sannsynelig blir det bare en disk, men tror jeg skal ha en ssd til spillene og programmene mine også, merker at snurredisken er litt treig til å finne filer og slikt.. :p

 

Edit: Ser nå at m4 disken er billigere, men har lavere write speed. Er dette noe jeg vil merke? Og hvordan vil et par m4 i raid fungere?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Ser nå at m4 disken er billigere, men har lavere write speed. Er dette noe jeg vil merke? Og hvordan vil et par m4 i raid fungere?

 

SSD i raid skal vistnok være kjempebra, ligger gode tester på nettet. Tror det er først på 4. SSD disk man ikke får raskere system.

 

Write speed merker man i hovedsak under innstalasjon og kopiering.

Read speed er mer når man starter opp noe, eller i spill og software.

 

 

Har lest at det kan være problemer med Intel rapid storage technology, som gjør at kontrolleren hopper litt frem og tilbake mellom sata2 og sata 3.

Har hatt problemer med å få begge mine force GT 120Gb til å fungere, pga. av dårlige drivere tror jeg. Har levert tilbake den første jeg fikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...