Gå til innhold

Brukte internett for første gang i sitt liv


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

med tanke på at svært mange nettlesere har en Hjelp-meny/knapp, kunne man jo ha latt en link til en videosnutt for "hvordan komme igang med internett" eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som noen har nevnt tidligere du trenger kurs for og kjøre bil.de fleste klarer kurset og får bil lappen. Noen derimot klarer faktiskt aldri og ta lappen jeg har hørt om folk som har brukt 100 tusenvis av kroner for og prøve og ta lappen. samme med pcer noen har bare datadysleksi som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

Om jeg designet en nettleser så hadde jeg ikke sett på det som noe mål i seg selv å lage programmet slik at en som aldri hadde brukt en nettleser før fikk til å bruke det uten noen som helst kunnskap whatsoever. Joda - det hadde jo vært fint om programmet var så lett å bruke - men for å få til noe sånt så måtte du snasynligvis bare hatt en helt blank side med en tom søkeboks og tekst over som sa "tast inn på tastaturet et ord som du vil søke på". Det sier jo seg selv at om du skulle tilrettelegge nettleseren din til en slik målgruppe så ville du mistet de andre målgruppene.

 

Det er et mye bedre mål IMO å optimisere programmet til en noenlunde logisk struktur, optimisere mot færre actions for å oppnå funksjoner og optimisere for god workflow osv.

 

For total-newbies som dette så forslår jeg bare følgende: Ved først gangs oppstart på alle nettlesere kan du få en dialogboks som sier "Ny bruker? Trykk her for å lese manualen". Thats right - folk som har absolutt null nada og niks idè om hvordan noe som helst på en datamaskin fungerer kan lese manualen *shock!*. Hvorfor regnes det som programdesignerenes feil dersom en clueless 60åring ikke forstår nettleserprogrammet deres automatisk ved første gang bruk? For alle andre ting så må du ha opplæring eller itt vilje til å lære og lese om ting. Hvorfor folk tror at datamaskiner fjerner behovet for å lære forstår jeg ikke helt.

 

Mine egne 60'åringer har ihvertfall hatt kapasiteten til å lære og klarer seg relativt bra nå. Det skal ikke så mye til. Det viktigste er egentlig bare å være rolig å ta det i deres tempo - samt repetere MYE. Det synker nok litt tregere inn på 60 :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Så nettlesere skal bli fordummende pga. det som i stor grad er et unntak?

 

Skal sko bli solgt med bruksanvisning for hvordan du tar den på?

 

 

ja hvorfor ikke! freia har jo bruksanvisning bakpå melkesjokoladen. Tenk for et kaos hvis folk skulle begunne å opne melkesjokolade i feil ende;)

Lenke til kommentar

med noen få unntak så trenger folk opplæring uansett hvilket verktøy de skal bruke. En pc,eller andre elektroniske dingser med flere valg trenger man basiskunnskap for å bruke. hvis skoene ( fra eksempel lenger oppe i posten) har snøre så må man vite hvordan man snører dem. Til det renger man at noen viser deg hvordan man gjør det. mye av dette lære man seg tidlig. resten tar man etter behov

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

"Uansett hvilket nivå man er på, er man alltid på jakt etter knagger man kjenner seg igjen i. Joe visste ingenting om datamaskiner så han fokuserte om det eneste han kjente igjen da han surfet på nettet: nemlig tekst. Ikoner, knapper og grensesnittelementer var noe han ignorerte fullstendig."

 

Amen! Det der gjelder ikke bare nye brukere. Jeg misliker sterkt tendensen til å gå mer og mer over til ikoner og bilder og slikt. Det fører jo bare til at vi må lære på nytt hva alle disse ikonene og bildene står for. Siden vi allerede kan lese, så forstår vi jo med en gang hva et visst ord skal bety.

 

Dette opplevde jeg mest nylig i går da gmail innførte den nye looken sin. Helt forferdelig. En av de tinga jeg erga meg over var at knappene med tekst var nå erstatta med knapper med ikoner, så jeg måtte lære meg på nytt for hvert eneste ikon hva det nå var det ikonet skulle bety ...

Lenke til kommentar

En nettleser utviklet spesiellt for mennesker uten data erfaring, hadde vært bra.

 

En som aldri har rørt en datamaskin før, vet ikke omtrent hvordan datamusen fungerer. Og da heller ikke at man må styre pekeren med musen bort på et ICON med en Internett Browser, for så å klikke 2 ganger.

 

Ting som for meg og deg er helt automatiske selvfølgeligheter, er absolutt ikke det for hvem som helst.

 

Når denne amatøren har endelig klart å komme seg inn i nettleseren, så vet jo ikke denne personen hva navigasjonsbar er for noe. Han ser bare litt tekst "www.wrijrearhii.noerenir.com" uten mening.

 

 

Det er viktig å sette sette seg inn i hvordan en helt fersk nybegynner tenker, hvis man har amisjoner om å lage en forståelig nettleser for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Hvis man skal bruke symboler så må det være symboler som er i samsvar med det han eller hun kjenner til fra før.

Da kan man spørre seg hva den personen kjenner til av symboler

 

De fleste vil nok forstå at musen er noe du flytter en markør med ( de ser det når de bevere på den ) og knappene på den er til trykke på .

 

Eller så pleier ren tekst å hjelpe ganske mye

 

så lenge symbolet ser ut som en knapp så vil alle forstå at det er noe man skal trykke på .

 

 

Hvis man forsatt er usikker på hvordan det funger så pleier en knapp med symbolet '?' eller teksten 'hjelp' å hjelpe godt

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...