Gå til innhold

en eller flere routere/swicher?


Anbefalte innlegg

I forbindelse med oppussing tenker jeg å legge opp nettverk til flere av rommene i huset. Vi er tilknyttet Vikenfiber og sentralen er montert i 2. etg. Bortsett fra trådløs routerfunksjon, har den ett uttak for datanett. Har funnet ut at vi trenger 12 punkter rundt i huset. Mitt spørsmål blir da om vi må ha en 12 ports router direkte koblet i Altiboks-modemet og trekke alle ledningene fra den, eller om det er mulig å "seriekoble" routerne slik at vi f.eks.kan ha en router for hver etasje med bare en kabel mellom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rutere kan kobles bak hverandre, ja. Men for å få den kommunikasjonen du antagelig forventer i et hjemmenett må du enten konfigurere ruterne litt annerledes enn hva som er "standard" for rutere som er ment for privatmarkedet, eller du kan bruke en switch i stedet for ruter.

Lenke til kommentar

Du kan fint koble flere sammen bokser med en kabel. Så det er ikke noe poeng å trekke 12 kabler fra det ene rommet dit.

 

Regner med at den boksen du har fra vikenfiber er en router?

I så fall vil du ikke trenge noe annet enn et AP / switch i de andre etasjene. (disse er også billigere enn en router) Ved å sette en router per etasje lager du egentlig et eget nett pr etasje. Jo flere routere du har, jo større er sjansen for at det blir rot. Det beste er om boksen i kjelleren har "ansvaret" alene med å distribuere ip addresser, slik at hele huset blir omfattet av det samme nettverket. Ved å gjøre det på den måten kan du enkelt dele feks nettverksprintere etc ;-)

Lenke til kommentar

Takker for rask respons. Da trekker jeg kablen mellom etasjene nå, og kommer tilbake med flere spørsmål når switchene/routerne skal på plass. Får forsøke å lese meg litt opp på dette, så jeg forstår litt mer av de forskjellige løsningene. Foreløpig høres det jo besnærende ut med swicher, som lager mindre rot og er rimeligere.

 

Takk så langt!

Lenke til kommentar

du vil jo selvfølgelig være begrenset til hastigheten på den ene kabelen mellom switchene, hvis det feks er en gigabitport så har du 1 gbit mellom switchene. mens alle som er tilkoblet samme switch vil ha 1gbit hver og ikke dele på 1gbit. poenget med en kabel til hver er at switchen internt takler langt mer enn 1gbit og i et veldig stresset miljø der man overfører store menger data mellom mange maskiner, typisk i et større servermiljø vil man dra nytte av at hver enkelt server har hver sin kabel helt til "hovedswitchen". Dette er mye dyrere utstyr og man kan koble sammen disse switchene med porter dedikert til å koble sammen switcher/routere.

 

I et hjemmenettverk vil man sjelden eller aldri ha behov for at alle kan ha en så stor kapasitet på overføring og det vil da fungere fint å ha 1 kabel mellom etasjene i huset og heller ha mindre strekk med en switch her og der. Det har ingenting å si hvilken port du kobler deg til mellom switchene på disse billige hjemmenettverk versjonene. Det kommer garantert til å fungere svært tilfredsstillende.

 

EDIT: dette var ikke ment som kritikk av hjemmenettverk, bare en forklaring på at det vil funke fint å gjøre som du har planer om og hvorfor det kan gjøres annerledes.

Endret av opticus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...