Gå til innhold

Introduser meg for pianomusikk


Anbefalte innlegg

Sånn. Etter et par uker med iherdige studier føler jeg meg endelig godt nok stilt til å selv finne veien i jungelen som er klassisk musikk. Her følger en liten oppsummering av innspillingene jeg har funnet finest.

 

Erik Satie - Gnossiennes, Gymnopédies, Ogives, Trois Sarabandes, Petite ouverture à danser - Reinbert de Leeuw (1996)

Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations - Glenn Gould (1982)

Frédéric Chopin - Nocturnes - Vladimir Ashkenazy (1997)

Frédéric Chopin - Chopin: Complete Edition, Vol. 2 - Ballades & Etudes - Krystian Zimerman, Anatol Ugorski, Maurizio Pollini (1999)

Franz Liszt - Etudes d'execution Transcendante - Boris Berezovsky (1996)

Franz Liszt - Sonata in B minor / Nuages gris / La notte / La lugubre gondola II / Funérailles - Krystian Zimerman (1991)

Diverse komponister - Der Bote - Elegies for Piano - Alexei Lubimov (2002)

Wolfgang Amadeus Mozart - Piano Sonatas - Mitsuko Uchida (1991)

 

Gould sliter jeg litt med å sette pris på. Han kan være fantastisk i perioder, men så begynner han plutselig med den grusomme nynningen sin. Tolkningen av Mozarts pianosonataer ble helt ødelagt av det.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bra der, Liszts Sonata in B minor er vel favoritten av de for min del. Zimermans tolkning er ganske flott den, mer presist og klart får vel man det ikke, men foretrekker Arraus mer emosjonelle tolkning jeg da, fin flyt. Smak og behag.

 

http://www.youtube.com/watch?v=uIUTc5d9moc

 

Ellers eier jo Horowitz det meste når det kommer til Liszt, om man takler lydopptak fra trettitallet. True stårri.

Lenke til kommentar

Gould sliter jeg litt med å sette pris på. Han kan være fantastisk i perioder, men så begynner han plutselig med den grusomme nynningen sin. Tolkningen av Mozarts pianosonataer ble helt ødelagt av det.

 

Jeg syntes det er morsomt å høre på! Og jeg ble veldig inspirert av måten han spilte Mozart-sonatene på. Var definitivt annerledes, men på en bra måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...