Gå til innhold

Objektiv til barnefoto?


Anbefalte innlegg

Objektiv til barnefoto? Og hva mener du med at du "ikke kommer nærme nok" med det objektivet du allerede har? Jeg forstod ikke helt den problemstillingen.

 

Barn/unger er vanskelige motiver som sjeldent sitter særlig lenge i ro, ihvertfall ikke med hodet. Og lyssterke objektiver har et meget smalt fokusområde. Jeg tror jeg ville kjøpt en blits før et nytt objektiv.

 

En kompis av meg er dyktig på å ta bilder av unger, men han bruker en annen taktikk enn å komme "nærme", dvs det motsatte, holde avstand. Han mener det er viktig for at ungene skal oppføre seg naturlig og avslappet og ikke fokusere på at et kamera blir dyttet oppi ansiktet på de. Så han bruker en zoom og holder seg i ro på god avstand og får fantastiske bilder. Zoom og blits. Husk og at du må regne med å croppe bildene for å få best utsnitt.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk har f/1.4-versjonen bedre optiske egenskaper (vignettering, skarphet, distorsjon, penere bokeh) og er bedre bygd (bedre fokusring, byggekvalitet).

 

Sony sin utgave av 50/1.4 er ikke særlig imponerende bygd og har en elendig fokusring, men er veldig bra optisk (ihvertfall mitt eksemplar).

 

 

Men ja, jeg har også kikket på en god blitz. Har aldri prøvd å ta bilder med en ekstern blitz før, så jeg antar at det er stor forskjell fra en intern en.

 

Det er stor forskjell, mest fordi den kan vinkles dit du vil (til tak eller vegger) slik at du slipper direkte blits som ikke er særlig vakkert.

 

Du kan også kikke på Minolta blitser hvis du finner dette brukt. Jeg har Minolta 5600 og den fungerer meget bra.

Lenke til kommentar

Tor, jeg vet at barn ofte liker best at man ikke er helt oppi ansiktet når man tar bilder av de, men dette gjelder som oftest barn som er litt eldre har jeg inntrykk av.. Og ja, barnebilder blir veldig ofte best når man ikke er oppstilt. Du har noen poeng her må jeg si!

 

Det jeg føler med kitlinsa, er at jeg ikke får en stor nok dybdeskarphet, og det gjør man jo med det nevnte objektivet... Uten at jeg kun skal kjøpe objektivet pga. dèt.

 

Jeg har også kikket på en 70-210mm linse fra Minolta, men dette er jo ikke noen "portrett-linse", men jeg tror den vil være litt feil i forhold til bruken?

 

Til de av dere som har peiling på blitz da, noen anbefalinger til en som ikke har peiling?

Endret av Gabi Heinze
Lenke til kommentar

Kanskje ikke så lett valg likevel dette her...

 

Jo (i følge meg ;) ) - gå for fastobjektivet nå. Babyer er ikke spesielt raske den første tiden så det gir deg god tid til å ta bilder med naturlig lys. Det å skulle få pene bilder med ekstern blits krever litt mer jobb (bør kunne bruke manuell modus for å kunne blande blits og tilgjengelig lys, fargekorrigering med gels, indirekte belysning og sånn) så det beste er nok å få på plass det fototekniske først (komposisjon, eksponering og sånn).

Lenke til kommentar

Tror du kan få stor uttelling av både lyssterkt fastobjektiv og ekstern blits - tror du bør ende opp med begge.

 

En 50mm er flotte saker - Sony har en plastic fantastic 50/1.8-variant som er helt ok optisk, selv om den er laget i plast.

 

Okei. Men tror du at jeg som er en amatørfotograf vil merke stor forskjell på 1.8 kontra 1.4, eller er det verdt å legge de lappene i mellom for å få 1.4-linsa?

 

 

Jo (i følge meg ;) ) - gå for fastobjektivet nå. Babyer er ikke spesielt raske den første tiden så det gir deg god tid til å ta bilder med naturlig lys. Det å skulle få pene bilder med ekstern blits krever litt mer jobb (bør kunne bruke manuell modus for å kunne blande blits og tilgjengelig lys, fargekorrigering med gels, indirekte belysning og sånn) så det beste er nok å få på plass det fototekniske først (komposisjon, eksponering og sånn).

Hehe, du har et poeng her, har også tenkt på det samme. De nyfødte er som regel mye mer rolige i forhold til barn i 3-4 års alder og oppover, så jeg tror nok det skal gå bra :)

Men jeg ser jo helt klart nytten av en ekstern blits også, uten tvil.

 

 

Det store med en ekstern blits er å kunne rette den i vegger og tak, og dermed få hele rommet opplyst i et bløtt lys uten å få harde, stygge slagskygger og den stygge blits rett i trynet-effekten.

Jepp, det er dette jeg har både hørt og lest om blits og hva som man bør se etter. Ser at Sony har en blits til ca 2000,-, denne er vel vendbar så vidt jeg vet? Og den vil vel gjøre nytta, vil den ikke?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

 

Tenkte å ta opp igjen denne tråden da jeg har et spørsmål... Har nå fått tak i en 50mm f/1.8 linse og er i testfasen med denne. Lurer dog på om det er vesentlig store forskjeller på denne kontra f/1.4 utgaven? Har jo lest at den er skarpere, men er det noen som har testet begge og kan komme med noen tilbakemeldinger...?

 

Er "redd" for at jeg har kjøpt en "for dårlig" linse ifht. f.eks. bildeskarphet... Anyone?

Lenke til kommentar

Med så liten dybdeskarphet vil det bli veldig lite i fokus, anbefaler og bruke 1 fokuspunkt og rette det mot det du vil ha i fokus "rekomponere", Bevegelse-uskarphet blir også mer synlig ved bruk av skarpe objektiver.

 

Kan også være at objektivet fokuserer feil i forhold til hvor fokuset skal være.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
På største blender er objektivet litt soft og så stor blender medfører lite dybdeskarphet - objektivet er ellers helt fint, spesielt til prisen, og det blir veldig skarpt blendet ned til f/5.6. :)http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/560-sony50f18dt?start=1

Jeg er veldig svak for liten dybdeskarphet, dette var vel hovedgrunnen til at jeg kjøpte dette også, kjøpte det brukt og fikk en god pris. Har vel testet mest med blender f/1.8, har fått noen bilder som har vært "riktig" fokusert, men langt i fra alle. Det hjelper kanskje å minke blenderåpningen litt, uten at det går veldig utover dybdeskarpheten...?

 

Med så liten dybdeskarphet vil det bli veldig lite i fokus, anbefaler og bruke 1 fokuspunkt og rette det mot det du vil ha i fokus "rekomponere", Bevegelse-uskarphet blir også mer synlig ved bruk av skarpe objektiver. Kan også være at objektivet fokuserer feil i forhold til hvor fokuset skal være.

Jeg mener å huske at du ga meg dette tipset for ikke lenge siden, og jeg har nå byttet fra flere fokuspunkt til ett, for så å rekomponere bildet. Har dog ikke fått testet så mye som jeg hadde håpet på, men det er fremgang.

 

Hvordan finner man ut om det evt. er fokusfeil i objektivet da?

Lenke til kommentar

Har du mikrojustering i kameraet kan det være fornuftig og kjøpe en sådan dippedup, for å bare sjekke om fokuset er rett holder det lenge med et fokus-ark.

Om jeg har mikrojustering eller ikke, vet jeg faktisk ikke. Kan teste fokusarket, selv om jeg ikke har stativ. Funker vel like bra å bygge opp kameraet til rett høyde evt, bare man ikke håndholder det når bildet skal tas...

 

Jeg har vel også en mistanke om at det er mannen bak kameraet som ikke er god nok til å ta bilder ennå, enn at det er noe feil med optikken, uten at jeg har testet eller sjekket noe som helst... :)

Lenke til kommentar

På største blender er objektivet litt soft og så stor blender medfører lite dybdeskarphet - objektivet er ellers helt fint, spesielt til prisen, og det blir veldig skarpt blendet ned til f/5.6. :)

http://www.photozone...50f18dt?start=1

 

At det er litt "soft", mener du at motivet ikke blir helt klart og skarpt? Hvis det er dette du mener (sikkert bare jeg som ikke helt klarer å skjønne ordvalget, hehe) har vel dette å gjøre med prisen på objektivet antar jeg?

Lenke til kommentar

At det er litt "soft", mener du at motivet ikke blir helt klart og skarpt? Hvis det er dette du mener (sikkert bare jeg som ikke helt klarer å skjønne ordvalget, hehe) har vel dette å gjøre med prisen på objektivet antar jeg?

Jeg mener at selv det som er i fokusplanet er litt utydelig - i tillegg er det veldig lite dybdeskarphet, som gjør at det foran og bak fokusplanet også blir utydelig.

 

Det har både å gjøre med prisen og det at det er så lyssterkt. Vil du ha maks bildekvalitet - blend ned til f/5.6-f/8. Vil du ha liten dybdeskarphet - bruk stor blender, som f/1.8-f/2.8.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener at selv det som er i fokusplanet er litt utydelig - i tillegg er det veldig lite dybdeskarphet, som gjør at det foran og bak fokusplanet også blir utydelig.

 

Det har både å gjøre med prisen og det at det er så lyssterkt. Vil du ha maks bildekvalitet - blend ned til f/5.6-f/8. Vil du ha liten dybdeskarphet - bruk stor blender, som f/1.8-f/2.8.

Vanskelig å få i både pose og sekk med et objektiv i denne prisklassen da med andre ord?

Da er det vel bare å prøve seg frem også, har alltid hatt en svakhet for liten dybdeskarphet, synes effekten det gir bildet er veldig fin, men bildekvalitet er selvfølgelig ikke å forakte heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...