Gå til innhold

Hjelp til rookie-vannkjøling


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om det finnes vannkjøling kun til GPU?

 

Har Powercolor HD4870 og Gigabyte HD4870 i crossfire som bråker ganske mye.

Forholdsvis billig hvis det er mulig. Hvis det ikke er mulig hvor mye koster et relativt billig opsett for mine komponenter?

 

Kabinett: CM HAF 932

CPU: i7-950 (LGA1366)

MB: Asus P6T Deluxe v2

 

Takk for svar.

Endret av b3ndik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

De jeg har sett koster 700,- spenn og fins ikke til ditt skjermkort i Norge.

Du må også ha en pr. skjermkort.

 

Da kommer du nesten vel så langt med å helle bytte ut grafikkløsningene til noe annet (6870 crossfire f.eks.)

Lenke til kommentar

Pumper starter vel i underkant av 400 kroner, triple radiatorer starter i overkant av 400, noen hundrelapper for fittings/slange(/væske). fullcover blokker koster som nevnt rundt 700 kroner, vil tro du kan finne noen ganske billig, siden det er gamle kort det er snakk om. Vær obs på at kortene i de aller fleste tilfeller må ha referanse design for at et fulcover skal passe. Du kan gå for kjølehode kun på gpu, og bruke heatsinks på ram, fordelen her er at de ofte kan brukes på mange typer kort, så muligheten er stor for at de vil passe på et nytt kort når du skal oppgradere. Prisen er også lavere enn på fullcover, fra 300 og oppover må du vel regner med.

 

TLDR : Du må regne med rundt 2500 for en loop, kan like gjerne ta med en kjøler til gpu også.

Har ikke sett kjølesystemer beregnet kun for gpu a la de du finner for cpu.

Lenke til kommentar

Pumper starter vel i underkant av 400 kroner, triple radiatorer starter i overkant av 400, noen hundrelapper for fittings/slange(/væske). fullcover blokker koster som nevnt rundt 700 kroner, vil tro du kan finne noen ganske billig, siden det er gamle kort det er snakk om. Vær obs på at kortene i de aller fleste tilfeller må ha referanse design for at et fulcover skal passe. Du kan gå for kjølehode kun på gpu, og bruke heatsinks på ram, fordelen her er at de ofte kan brukes på mange typer kort, så muligheten er stor for at de vil passe på et nytt kort når du skal oppgradere. Prisen er også lavere enn på fullcover, fra 300 og oppover må du vel regner med.

 

TLDR : Du må regne med rundt 2500 for en loop, kan like gjerne ta med en kjøler til gpu også.

Har ikke sett kjølesystemer beregnet kun for gpu a la de du finner for cpu.

 

Hadde du gidda å sette opp et slikt system for meg? Spiller ingen rolle hvilken side det er fra.

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Pumpe Veldig grei nybegynner pumpe, som forøvrig jeg også bruker, siden den er stillegående.

 

Radiator 360 radiator, skal passe i haf 932/942 i toppen uten behov for modifikasjoner.

 

CPU Blokk Billig og effektivt kjølehode. (Selv om dette er billigste sort holder det lenge, med mindre du skal ekstremklokke.)

 

GPU Fullcover Kortene MÅ ha referanse design/layout ellers vil de ikke passe. Alternativt kun kjøling til gpu'en her

 

Push on fitting Her trenger du 2 til hver komponent, så de skulle bli 12 tilsammen, fås også i vinkel.

 

Slange Standard slange med 8mm id 4-5 meter skal være nok, inkl en feilkutting eller 2.

 

Reservoir Ikke et must, men veldig greit å ha, spesielt hvis det er første gangen du setter opp en vannkjøling.

 

Vifter Er samme hvilke 120mm du bruker, men gå for noen støysvake. Du trenger i utgangspunktet kun 3, jeg liker best å kjøre push-pull, da vil du trenge 6.

 

Jeg handler stort sett kun fra Coolerkit eller Coolbits i danmark, siden jeg bor her. Har veldig gode erfaringer med begge butikker, og spesielt coolbits svarer raskt på mail.

 

Vann kan du ta fra springen, men husk algemiddel. Jeg bruker destillert vann fra Termochill, det koster vel rund 80 kroner pr. liter uansett produsent og farge. Farget vann kan sette fra seg restar av fargestoffet i kjølehoder etter en stund, uten at jeg har sett noe på mitt utstyr. (Tapper ned et par ganger i året for å sjekke at alt er i orden)

Lenke til kommentar

Velger han rasa gpu blokken kan den brukes opp igjen på neste kort. Det koster litt å komme i gang med vannkjøling, og har selvfølgelig med interesse å gjøre.

Skal være enig i at fullcover løsning kan være bortkastet hvis en oppgradering er nært forestående, til gjengjeld kan de klokkes ganske mye.

 

Hvis budsjettet er stramt finnes der en del lufkjølere som ikke bråker så voldsomt. F.eks Twin Turbo

Endret av eyvind1
Lenke til kommentar

Velger han rasa gpu blokken kan den brukes opp igjen på neste kort. Det koster litt å komme i gang med vannkjøling, og har selvfølgelig med interesse å gjøre.

Skal være enig i at fullcover løsning kan være bortkastet hvis en oppgradering er nært forestående, til gjengjeld kan de klokkes ganske mye.

 

Hvis budsjettet er stramt finnes der en del lufkjølere som ikke bråker så voldsomt. F.eks Twin Turbo

 

Budsjettet er ikke så stramt, men jeg tenker ikke å bruke over 2.5 - 3k. Var mest ute etter kjøling til ene skjermkortet (Gigabyte), fordi det har høy temperatur og bråker mye hvis viftene står på ~90% slik de må for å få under 60 grader.

Lenke til kommentar

Pumpe Veldig grei nybegynner pumpe, som forøvrig jeg også bruker, siden den er stillegående.

 

Radiator 360 radiator, skal passe i haf 932/942 i toppen uten behov for modifikasjoner.

 

CPU Blokk Billig og effektivt kjølehode. (Selv om dette er billigste sort holder det lenge, med mindre du skal ekstremklokke.)

 

GPU Fullcover Kortene MÅ ha referanse design/layout ellers vil de ikke passe. Alternativt kun kjøling til gpu'en her

 

Push on fitting Her trenger du 2 til hver komponent, så de skulle bli 12 tilsammen, fås også i vinkel.

 

Slange Standard slange med 8mm id 4-5 meter skal være nok, inkl en feilkutting eller 2.

 

Reservoir Ikke et must, men veldig greit å ha, spesielt hvis det er første gangen du setter opp en vannkjøling.

 

Vifter Er samme hvilke 120mm du bruker, men gå for noen støysvake. Du trenger i utgangspunktet kun 3, jeg liker best å kjøre push-pull, da vil du trenge 6.

 

Jeg handler stort sett kun fra Coolerkit eller Coolbits i danmark, siden jeg bor her. Har veldig gode erfaringer med begge butikker, og spesielt coolbits svarer raskt på mail.

 

Vann kan du ta fra springen, men husk algemiddel. Jeg bruker destillert vann fra Termochill, det koster vel rund 80 kroner pr. liter uansett produsent og farge. Farget vann kan sette fra seg restar av fargestoffet i kjølehoder etter en stund, uten at jeg har sett noe på mitt utstyr. (Tapper ned et par ganger i året for å sjekke at alt er i orden)

 

Tusen takk for det.

Ang kjøleblokk for skjermkort trenger jeg egentlig bare på det ene. Powercolor har pcs+ noe som gjør det veldig stillegående og kjølig. Hvilken blokk vil du anbefale for kun ett skjermkort? Slik ser skjermkortet jeg vil kjøle ned ut.

Og hvor mye vann trenger jeg i et slikt system?

Er det nødvendig med 6 vifter? overklokker ikke ekstremt og har 4 vifter i kabinetettet fra før.

 

Takk igjen

Lenke til kommentar

Vil vel strengt tatt anbefale den blokken som kan brukes opp igjen, der finnes vel billigere alternativ enn den også, det er bare å kikke på de forskjellig, der skal være kompabilitetslister. Du trenger noen heatsinks til ram'en også, koster vel rundt en hundrelapp.

 

Siden det står dårlig til med britiske pund kan det være en fordel å handle hos en engelsk butikk, som f.eks Watercoolinguk

 

Viftene er for å feste på radiatoren, noe som er et must.

 

Hvis målet kun er å få et mere stillegående kort, vil jeg anbefale en luftkjøler av ok kvalitet. Vannkjøling er bra for overklokking, eller hvis du vil ha et tilnærmet lydløst system.

 

EDIT: ser forøvrig der er kommet en norsk nettbutikk for vannkjøling, dette er nok det enkleste å raskeste valget. De har også komplette kits som ser greie ut.

Endret av eyvind1
Lenke til kommentar

Vil vel strengt tatt anbefale den blokken som kan brukes opp igjen, der finnes vel billigere alternativ enn den også, det er bare å kikke på de forskjellig, der skal være kompabilitetslister. Du trenger noen heatsinks til ram'en også, koster vel rundt en hundrelapp.

 

Siden det står dårlig til med britiske pund kan det være en fordel å handle hos en engelsk butikk, som f.eks Watercoolinguk

 

Viftene er for å feste på radiatoren, noe som er et must.

 

Hvis målet kun er å få et mere stillegående kort, vil jeg anbefale en luftkjøler av ok kvalitet. Vannkjøling er bra for overklokking, eller hvis du vil ha et tilnærmet lydløst system.

 

EDIT: ser forøvrig der er kommet en norsk nettbutikk for vannkjøling, dette er nok det enkleste å raskeste valget. De har også komplette kits som ser greie ut.

Hva heter denne butikken?

Lenke til kommentar

Techbay er en fin sjappe :) Får fort inntrykk av at de ikke er like store som Komplett og Dustin. F.eks så har jeg ved et par anledninger bestilt noe småtteri med posten servicepakke, men fått mail senere samme dag om at de heller sender som brevpost. Hvorfor vites ikke, men dette kan jo i enkelte tilfeller by på ulemper.

 

Forøvrig er det samme fyren som sto bak Microplex som driver Techbay. Har kjøpt varer for 5-6000 der nå det siste halvåret og ingen store problemer. Servicen er god og man slipper å vente i telefonen ;)

Lenke til kommentar

techbay er en kjempebra nettbutikk, har ingen dårlige erfaringer med dem. De har kjempebra kundesørvice, og at de gir opplysninger via epost synes jeg bare er kjempeflott :) brevpost går raskere å sende og koster en fjærdedel av fraktkostnaden til scørvicepakke, men det er kun et alternativ dersom varen(e) er under en viss vekt og passer i konvolutten.

Lenke til kommentar

techbay er en kjempebra nettbutikk, har ingen dårlige erfaringer med dem. De har kjempebra kundesørvice, og at de gir opplysninger via epost synes jeg bare er kjempeflott :) brevpost går raskere å sende og koster en fjærdedel av fraktkostnaden til scørvicepakke, men det er kun et alternativ dersom varen(e) er under en viss vekt og passer i konvolutten.

 

Hmm, jeg sendte dem mail ang disse komplette vannkjølingsystemene dems som jeg ønsket å endre på... Ingen svar selv etter 4 dager

Lenke til kommentar

Sendte en mail nå isted og den ble besvart innen en halvtime. Ved bestillinger så må man ofte mase litt da de er noe trege til å sende kollinr. på mail.

 

Jeg blir som en guttunge på julaften når jeg venter pakker i posten og da MÅ jeg jo ha kollinr. hvis jeg skal kunne sitte på postens sine sider å trykke F5 hvert andre sekund :p

 

TS:

Denne kjøler ekstremt godt. Mitt GTX570 ligger f.eks på maks 45 grader under stress med denne i en loop med to halvstore radiatorer og en i7 2600k. Det er nesten halvparten av hva referansekortene kan komme opp i. Såvidt jeg forstår av Swiftechs info. så medfølger også et passende kit for 4870.

 

I tillegg bør du skaffe noen kjøleribber til RAM-brikkene etc. på skjermkortet ditt.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...