Gå til innhold

Er HomePlugs noe særlig?


Anbefalte innlegg

Mitt hjemmenettverk består nå av både trådløst og kablet tilkobling. Jeg vil helst ha kabel til alle mine stasjonære komponenter, og har sett litt på HomePlugs.

Er det så bra som det høres ut for? Jeg har lest noen tilbakemeldinger der de klager på lyden fra disse pluggene. Vil jo ikke ha noe som støyer.

 

Hvordan vil dette fungere med komponenter som allerede er kablet? Må de også kobles til en HomePlug, eller fungerer dette utmerket sammen?

 

Mange (rare?) spørsmål der altså :) Håper noen tar seg tid å svarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvertfall min erfaring så er homeplugg det samme som P2P.

 

F.eks:

scenario-dlan-200-avplus-uk-usage.jpg

 

Er jo litt dyrt, men langt bedre stabilt en trådløs, men eneste ulempe at disse å kjøpes med 2 stk, altså har vi prøvd å sette 3 sammen, men det funger dårlig siden bare 1 kan få tilgang til internett av gangen.

 

Så har bare våres hold i 1 år.

 

Så har du mulighet å koble med nettverkkabel er det billigere og bedre.

Husk også sikringen bør bruke samme kurs/sikkringskap også.

 

Nå er støy ikke noe problem hos meg, men du bør ungå som jeg gjorde, var å plassere homelinken under en bokhylle slik at antakelig homelinken ble for varm og kortsluttet over en lengere periode.

 

Er ikke noe problem å koble sammen med øvrige nettverket, er bare så synd at HomePlug ikke kan ersatte TP kabling som er den mere langsiktig løsningen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Homeplug fungerer som en logisk utvidelse av eksisterende Ethernet-segment, og andre noder på nettet merker ikke noe til at de snakker med enheter bak Homeplugs. Du kan fint ha switcher med flere enheter i hver ende, og bruke Homeplug som "linknett" mellom to LAN f.eks. eller du kan ha HomePlugs med innebygde switcher, og du kan ha mange samtidige Homeplug-enheter bak samme strømmåler.

 

Maks antall Homeplug-enheter er teoretisk 254, i praksis blir det nok for tregt etter en håndfull enheter - hvor mange kommer nesten av på bruksmønsteret.

 

Hos meg får jeg mellom 25 og 70 Mbps med siste generasjon adaptere. Ytelse ift. avstand er egentlig ikke noe bedre enn det jeg får med Wi-Fi (802.11n i 2.4 GHz-båndet), men det er litt mer stabilt. Akustisk støy fra adapteret har jeg ikke vært plaget med, og jeg har heller ikke opplevd interferens på FM-båndet - har brukt Devolo og tester nå Netgear "500 Mbit"-varianten.

Lenke til kommentar

Hvertfall min erfaring så er homeplugg det samme som P2P.

 

F.eks:

scenario-dlan-200-avplus-uk-usage.jpg

 

Er jo litt dyrt, men langt bedre stabilt en trådløs, men eneste ulempe at disse å kjøpes med 2 stk, altså har vi prøvd å sette 3 sammen, men det funger dårlig siden bare 1 kan få tilgang til internett av gangen.

 

Så har bare våres hold i 1 år.

 

Så har du mulighet å koble med nettverkkabel er det billigere og bedre.

Husk også sikringen bør bruke samme kurs/sikkringskap også.

 

Nå er støy ikke noe problem hos meg, men du bør ungå som jeg gjorde, var å plassere homelinken under en bokhylle slik at antakelig homelinken ble for varm og kortsluttet over en lengere periode.

 

Er ikke noe problem å koble sammen med øvrige nettverket, er bare så synd at HomePlug ikke kan ersatte TP kabling som er den mere langsiktig løsningen.

 

 

Homeplug er ikke punkt-til-punkt (hvis det er det du mener med "P2P", men et delt medium, og for endepunktene ser det ut som et stort Ethernet-segment.

 

Teoretisk maks. antall enheter er vel 254. Men det er neppe praktisk med flere enn 10 stykker i samme hus.

 

Hvorfor du ikke får kommunisert med Homeplug-adapter nr. 3 vet jeg ikke, men det skyldes ikke Homeplug-standarden som sådan.

 

Jeg har selv aldri forsøkt flere enn 4 Homeplug-adaptere sammen, det var over hodet ikke noe problem.

 

De må selvfølgelig kodes med riktig krypteringsnøkkel, dette gjøres med programvaren som følger med.

 

Ikke rart Homeplug-adapteret røk etter ett år hvis det ikke ble skikkelig ventilert, de produserer jo litt varme disse boksene. :)

 

Siste generasjon enheter har en form for dvalemodus, så de nesten ikke bruker strøm når det ikke går trafikk, og er det ikke link fra endepunktet så skrus de nesten helt av.

Lenke til kommentar

sitter og vurderer dette selv og lurer på om det skulle gå fint og kjøre:

Internett-->Modem-->router-->homeplug-->router?

 

ser ingen grunn til att det ikke skal fungere men vill bare være sikker før jeg bestiller.. smile.gif

 

Med to rutere må du konfigurere dem rett for å få trafikken slik du ønsker. Men det handler om ruter-konfigurasjon, ikke at du har Homeplug i stedet for vanlig kabel mellom ruterne. Homeplug-biten skal ikke medføre noen problemer i det oppsettet du skisserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...