Gå til innhold

Spesialjeger- lengde på tjeneste?


SubHuman

Anbefalte innlegg

Hei har tenkt på å kanskje søke meg til opptak i FSK som spesialjeger når jeg blir eldre. Har lest meg opp på det og kan relativt mye, etter den infoen jeg har tilgang på.

 

Mine spørsmål er som følger: Er det sånn at man må tjenestegjøre i FSK i sjuår? Eller er det sånn at du bare får bonus etter sjuårs endt tjeneste, og kan jeg dermed ende tjenesten etter la oss si 3år?

 

Når man er i FSK er det sånn at man drar frivillig ut i utenlandstjenester og øvelser? Kan man studere og/eller jobbe ved siden av? Eller er man fulltids ansatt og må alltid bli værende på Rena?

 

På forhånd: Takk! :)

 

(Jeg har ikke opprettet en tråd, om hvorvidt jeg er egnet til å være spesialjeger, eller om jeg er en drittunge eller ei, eller om jeg vil være i Spesialstyrkene pga jeg spiller for mye COD eller ei, så ville vært glad om dere holdt dere til mine spørsmål :))

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU kan si opp når du vil og har vanlig oppsigelsestid på 3 måneder. Du får kun bonus etter 7 år og den er 3,5 månedslønner x antall år du har jobbet der.

 

Du er fulltidsannsatt og må regne med å kunne bli beordret til utenlandstjeneste på kort varsel. Du får ikke tid til å jobbe ved siden av og burde ikke regne med at du får studert noe ved siden av, hvertfall ikke i begynnelsen.

 

Spesialjeger er et tidkrevende yrke og det forventes at du bruker mer tid på jobben enn på fritid. Det tar tid å bli best.

Lenke til kommentar

DU kan si opp når du vil og har vanlig oppsigelsestid på 3 måneder. Du får kun bonus etter 7 år og den er 3,5 månedslønner x antall år du har jobbet der.

 

Du er fulltidsannsatt og må regne med å kunne bli beordret til utenlandstjeneste på kort varsel. Du får ikke tid til å jobbe ved siden av og burde ikke regne med at du får studert noe ved siden av, hvertfall ikke i begynnelsen.

 

Spesialjeger er et tidkrevende yrke og det forventes at du bruker mer tid på jobben enn på fritid. Det tar tid å bli best.

 

 

Ok, takk for svar :)

 

EDIT: Utifra svaret ditt, vil jeg tippe at de har "mindre frihet" og en mye mer tidskrevende jobb enn en soldat i Telemarks Bataljonen? Reiser man feks. frivillig til Afghanistan eller blir man sendt ut dit hvis Fedreland og Konge sier det?

 

Synes bare Forsvarets sider var lite informativ på dette feltet, så bare prøver å finne ut så mye som mulig, før jeg evt. søker til opptak.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

Okei takker for svar. Betyr beordningsplikt at du ikke reiser ned dit frivillig? Hvis det betyr det, så kan jeg vel ikke studere ved siden av.

 

Hvis jeg uansett hadde vært soldat i FSK tror jeg ikke at jeg akkurat hadde bli værende hjemme for å strikke sokker til barna mine.

Lenke til kommentar

Dersom du greier opptaket og fullfører opplæringen hos FSK vil du være i toppsjiktet innen soldatyrket. Forsvaret er nok ikke interessert i en spesialjeger som ikke er 100% dedikert til jobben, og aktiv tjeneste er nærmest en selvfølge for en slik soldat.

 

Tror det er mulighet for å få studert, men da er det gjerne innen fag og felt som er rettet mot tjenesten.

 

Lykke til med treningen, :)

Det trenger du ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk :) Har trent siden 9. mot Fallskjermjeger og FSK opptak ^^, noen vil kanskje si jeg er for motivert, men men.

 

Uansett skyter inn et lite spørsmål: Takler langkjør(2-4mil), både når jeg jogger og går ganske bra. Er over minstekrav for styrke(vet at dette bare er for grovuttaket) med god margin, 55pushups, 12pullups og lignende. Men har noen, noen gode råd eller trenings program for svømming og spesielt gåturer med sekk og 3000m løping? Skal nevnes at jeg er 16 år, begynner i 1. vgs etter ferien :new_woot:

 

Har sett tidligere at noen la fram en bok om hva man burde gjøre for å bli en Navy SEAL? Nærmeste jeg har kommet var en fra SEAL's som la ut et lite og enkelt pushups program(200 om dagen i 10dager), men ikke noe mer enn det.

 

Her er forresten treningsprogrammer jeg følger, for de som er interessert:

Pullups: http://manlypat.wordpress.com/2009/02/24/armstrong-pull-up-program/

 

Og SL 5x5 for det meste, men føler at jeg stagnerer litt.

Lenke til kommentar

Kanskje et lit kjipt svar, men for å bli god til å gå med sekk må du gå mye med sekk. Siden du har god margin på styrkekravene, er det ingen vits i å legge så mye mer fokus på det annet enn å sørge for at du ikke går ned (et par reps opp skader heller ikke). 3000m er det heller ikke noe særlig vits å trene spesifikt mot synes jeg, tren langkjøring og intervaller, så kommer en god 3000m-tid automatisk.

 

Angående sekkegåing er det skrevet en del om det tidligere, men essensen er å ikke begynne med for mye vekt, unngå asfalt, gå i ulendt terreng, øk vekten etterhvert, og ingen løping.

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Fortsett med SL5x5 om du får tid til det og løp 4x4 intervaller 2 ganger i uken. Hvis du blir lei, bytt ut løpingen og svøm 4x4 intervaller og 1000m så fort du greier osv. Øv inn litt vannfølelse. Prøv også å få gått langturer med sekk i helgene, gjerne med overnatting. Bynn med lett sekk og bygg deg oppover. Det er viktig for framgang. Mulig du bynte for tungt på Stronglifts og derfor stagnerer tidlig?

 

Mulig litt rotete innlegg, men you get the idea.

Lenke til kommentar

Og SL 5x5 for det meste, men føler at jeg stagnerer litt.

 

Du driver vel ikke fortsatt å gomler donuts? Mat er ekstremt viktig hvis du ønsker å forbedre deg styrkemessig. Hvis du ikke får i deg nok av de forskjellige vil proteinshaker osv. være å anbefale.

Nei har kuttet ned en del der ;) Spiser en del sunnere naa. Men trenger hjelp til kosthold(kan evt. spoerre pš treningsdelen). Hvor mye koster protein shakes? Har ingen fast innkom, og derfor er muligheten lave...

Lenke til kommentar

Billig er det ikke, men hvis du sammenligner det med f. Eks brus så får du mye mer væske for pengene. Vil også annbefale tunfisk i boks. Koster et par kroner for en boks, og hvis jeg ikke tar helt feil så inneholder en boks 36 gram protein. Bare å Google my friend så finner du mye proteinrik mat. Viktig å få i seg protein etter trening ;)

Lenke til kommentar

Altså, proteinshake er sikkert ypperlige saker for sitt formål, men å bruke penger på proteinshake når du trener til spesialjegeropptak, og i tillegg har dårlig råd, er bare tull. Så lenge du har minimumskravene inne med god margin er styrketrening LITE viktig sammenlignet med ting som kondisjon, MARSJTRENING og orientering. Nå har du sikkert andre formål med treningen din enn kun et opptak, og selv om du har det så vil et sunt og godt kosthold være mer enn godt nok. Jeg nekter ikke for at proteinshake gir bedre effekt, men det finnes så sykt mange bedre ting å bruke pengene på hvis du skal forberede deg til spesjegeropptak.

Lenke til kommentar

Utifra hva jeg har hørt folk i troppen som har vært med på å kurse marinejegere har de opptil 18 timer arbeidsdag spesielt under utdanning som varer vel 2-3 år?

 

Skjoenner at det ikke er enn ni til fire jobb akkurat. Men varer arbeidsdagen saa lenge? Hva gjoer de evt, er de konstant paa oevelser eller noe? Trodde opptaket varte i ett aar(2hvis man regner med fallskjermjeger), eller maa man vaere der i 2-3 aar foer man evt. faar dra paa oppdrag i utlandet?

 

3000m er det heller ikke noe særlig vits å trene spesifikt mot synes jeg, tren langkjøring og intervaller, så kommer en god 3000m-tid automatisk.

 

Foeler at jeg ikke gaar noe saerlig opp i hurtighet, hjelper bare paa kondisen. Vet noen o intervall- trening eller noe som gjoer at jeg kan faa hoeyere hurtighet?

 

 

ta en titt på det forsvaret har lagt ut:

http://www.fallskjer...sprogram_SJ.pdf

 

Har tenkt aa bruke den. Ser at den er ganske bra for sekkegaaing, men trenger mer spesifikke programmer for loeping og svoemming.

 

-------

 

Takk for alle svar :) Men vet noen litt om hvordan arbeisdagen til soldater i FSK er? Vil gjerne ha saa mze info som mye, foer jeg velger FSK fremfor universitet eller omvendt :)

Lenke til kommentar

Foeler at jeg ikke gaar noe saerlig opp i hurtighet, hjelper bare paa kondisen. Vet noen o intervall- trening eller noe som gjoer at jeg kan faa hoeyere hurtighet?

Jo bedre kondis du har, jo fortere vil du jo klare å springe? Hvor raskt du løper 60m spiller vel heller liten rolle.

Lenke til kommentar

Ok takk for svar. Har nå bestemt meg for å prøve å bli spesialjeger. Har hørt at man kan ta befalutdanning samtidig som man går på fallskjermjegerkurset eller mens man utdanner seg som spesiajeger i FSK, stemmer dette? Har tenkt å bli operativ befal og ikke grenader, så jeg burde kanskje ta befalskoleutdanning som førstegangstjeneste istedenfor fallskjermjeger hvis noe av det ovenfor ikke stemmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...