Gå til innhold

[Løst] Er sokkel 1366+i7 kontra 1155+i5 verd prisdifferansen


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal oppgradere ungenes PC nå. De bruker den vel (så og si) kun til spilling og jeg (og dem) vil ha den relativt rå. Skal ha tilsamme to identiske.

 

Jeg har satt opp to alternativer, men er rett og slett usikker på om sokkel 1366 (og fordelen med trippel minnekanaler) er verd den ekstra kostnaden det utgjør.

 

Alternativ nr. 1 "den billige":

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=949583&su=AF4DF2F3-DF86-4721-AECE-0B85A842C4CD

 

Hovedkort - Kr. 995,- ASUS P8P67 LE, Socket-1155

CPU - Kr. 1 595,- CPU Intel® Core™ i5-2500

Minne - Kr. 699,- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8

Skjermkort - Kr. 1 595,- ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

SSD - Kr. 869,- Crucial m4 SSD 2,5" 64GB - Kun til OS

SUM KR. 5 753,-

 

 

Alternativ nr. 2 "litt dyrere":

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=949585&su=526E2F58-FFC4-4032-8762-397E0E8960E2

 

Hovedkort - Kr. 1 449,- ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

CPU - Kr. 2 250,- Intel® Core™ i7-2600

Minne - Kr. 849,- Kingston DDR3 HyperX T1 1600MHz 12GB KIT

Skjermkort - Kr. 1 595,- ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

SSD - Kr. 869,- Crucial m4 SSD 2,5" 64GB - Kun til OS

SUM KR. 7 012,-

 

Har power på hhv. 520W og 550W. Regner med at det holder...

 

 

Differansen mellom disse alternativene er kr. 1 259,-

 

Jeg er veldig usikker på sokkel 1366 kontra 1155.

1155 er nyere, men 1366 er vel fremdeles "råere"? Kanskje 1155 har andre (nyere) fordeler som jeg ikke vet om...

Jeg liker at 1366 har trippel minnekanaler og innbiller meg at det kan ha mye å si (mer enn forskjellen 8 - 12 GB mine). Stemmer det, eller er det noe jeg innbiller meg?

Dvs. kaster jeg bort penger ved å satse på 1366 kontra 1155?

 

Tar gjerne i mot kommentarer og evt. forslag til forbedringer på oppsettet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

I alternativ 2 har du valgt CPU og hovedkort av 2 forskjellige sokkler.

Du må se på de i7ene med 3 siffer og ikke 4.

Eksempel: i7 950 og ikke i7 2600

 

Til spill, så er i5 2500k det beste valget omtrent uansett CPU på markedet, så lenge budsjettet tillater det.

Ting som 3 kanals minne, og 8 tråder kontra 4 på CPU har veldig lite å si i spill.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svaret! :yes:

 

I alternativ 2 har du valgt CPU og hovedkort av 2 forskjellige sokkler.

Du må se på de i7ene med 3 siffer og ikke 4.

Eksempel: i7 950 og ikke i7 2600

Ops :blush:

Det gikk kanskje litt fort :whistle:

 

 

Til spill, så er i5 2500k det beste valget omtrent uansett CPU på markedet, så lenge budsjettet tillater det.

Tillater det? Den er billigere enn i7, så ja... det er ikke noe problem :thumbup:

 

Ting som 3 kanals minne, og 8 tråder kontra 4 på CPU har veldig lite å si i spill.

Så det du sier er at alternativ 1 er "det beste" alternativet for gamePC?

Innbilte meg at i7 950/960 var kvassere, men det har kanskje lite å si.

Hvorfor 2500k og ikke "kun" 2500?

(maskina skal nok aldri overklokkes)

 

 

Tilslutt: Hvor mye har 8GB kontra 12GB minne å si?

Lenke til kommentar

Både 1155/6 og 1366 blir erstattet med sokkel 2011 senere i år. Mye snadder i vente, med integrert NB bl.a.

 

Om i7-2600 er verdt prisforskjellen over i5-2500 om dere bruker PC-en mest til spilling, så er svaret nei.

 

Kan dere vente til november/desember og er villig til å bruke det som nå er alternativ 2, så ville jeg heller gjort det.

 

Haster det litt med oppgraderingen er ikke i7 960 på et x58-kort + 12GB tripple channel ram å forakte :)

Lenke til kommentar

CPU til alternativ to må bli en i7-950 eller 960 til en pris på 2125 eller 2299. Uansett en god del dyrere på alternativ to. Og ja du "kaster" bort pengene dine hvis det er spill det er snakk om :)

Personlig ville jeg valgt et P8Z68 hovedkort fremfor P8P67.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vist du med sikkerhet skal aldri overklokke maskinen, trenger du ikke K-versjonen.

Vil dog anbefalt k-versjonen, da den koster ingenting og pga. at en kan lett overklokke til 4,3 ghz (minst) ved et tastetrykk i programvare som følger med Asus hovedkortet.

 

Til spilling er det faktisk veldig lite å si om du har 4gb eller 16gb, da du som regel ikke har behov for 4GB en gang.

Men pga prisen velger mange idag og kjøpe 8gb, slik at de er litt mer sikret en langvarig pc i fremtiden.

Og igjen skal du ikke overklokke kan du fint gå for et litt billigere minne, er ikke umulig å finne kvalitets brikker med 8 gb til en 500-550 spenn.

 

Neste generasjon CPUer som MR. Lid lovpriser, tror jeg ikke er verdt å vente på.

Til syvende og sist blir det nok snakk om minimal ytelse forbedring i spill, da skjermkortet er som regel flaskehalsen uansett.

Lenke til kommentar

Vist du med sikkerhet skal aldri overklokke maskinen, trenger du ikke K-versjonen.

Vil dog anbefalt k-versjonen, da den koster ingenting og pga. at en kan lett overklokke til 4,3 ghz (minst) ved et tastetrykk i programvare som følger med Asus hovedkortet.

 

Det ser ut som det blir alternativ 1.

Å vente vil jeg ikke. Det kommer alltid noe bedre..

 

2500K-versjonen mangler følgende i forhold til 2500:

- Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d)

- Intel® Trusted Execution Technology

 

Ikke vet jeg hva det er, men .... har det noen betydning?

(siden jeg vet jeg ikke gidder å overklokke, så kanskje det er "kjekt å ha"?)

Lenke til kommentar

Vist du med sikkerhet skal aldri overklokke maskinen, trenger du ikke K-versjonen.

Vil dog anbefalt k-versjonen, da den koster ingenting og pga. at en kan lett overklokke til 4,3 ghz (minst) ved et tastetrykk i programvare som følger med Asus hovedkortet.

 

Det ser ut som det blir alternativ 1.

Å vente vil jeg ikke. Det kommer alltid noe bedre..

 

2500K-versjonen mangler følgende i forhold til 2500:

- Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d)

- Intel® Trusted Execution Technology

 

Ikke vet jeg hva det er, men .... har det noen betydning?

(siden jeg vet jeg ikke gidder å overklokke, så kanskje det er "kjekt å ha"?)

 

Noen som vet om jeg vil "savne" de to "tingene" K mangler?

Lenke til kommentar

Aller siste spørsmål før jeg bestiller:

Skjermkortet... Greit nok til BF3 når det kommer eller må jeg stille ned grafikken?

kommer jo helt an på hvilken oppløsning du skal spille i det. Etter hva jeg hører blir BF3 ganske tung å drive så det hadde nok ikke vært en dårlig deal å gå litt oppover på kraft i form av feks. et 570 serie kort.

Lenke til kommentar

Da er valget endelig gjort og varene bestilt.

Noen endringer ble det.

 

Dette endte det med:

Hovedkort - Kr. 1 195,- ASUS P8P67 PRO, Socket-1155

CPU - Kr. 1 550,- Intel Core i5 2500K Quad Prosessor

Minne - Kr. 649,- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8

Skjermkort - Kr. 2 295,- Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

SSD - Kr. 869,- Crucial m4 SSD 2,5" 64GB - Kun til OS

SUM KR. 6 558,-

 

 

Etter at jeg hadde pratet (diskutert oppsettet) med diverse venner, endte det med at vi bestilte tilsammen 6 maskiner med dette oppsettet.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Okay, et par ting du bør være klar over:

- Minnebrikkene har noen svære kjøleribber som ikke passer sammen med store tredjepartskjølere. Så lenge du bruker stock-kjøler har det ikke noe å si, men om du vil kline til med en heftig kjøler senere kan du få problemer med å få dette til å passe sammen. Om du ikke er redd for å mekke direkte på komponentene, skal det dog være mulig å fjerne disse kjøleribbene selv (men da forsvinner jo litt av poenget med å kjøpe nettopp disse brikkene).

- Iflg. Komplett anbefales det PSU på minst 550W for et system med skjermkortet du har valgt (se utvidet info på produktsiden deres). En svakere PSU/en PSU med kondensator som bærer preg av slitasje, vil kunne slite med dette. Imidlertid sper man gjerne på litt i anbefalingene, så man skal ha litt å gå på. Beste måten å finne ut om det blir stabilt, er selvsagt å prøve ;)

- 64 GB disk er fryktelig lite dersom du skal kjøre Windows 7. Greit nok, du får inn hele OSet samt endel programvare, men skal du ha spill i tillegg kan det bli litt knapt. Selv har jeg en 128 GB SSD til OS, og jeg fant ut at det var greiest å ha spill installert på en egen platedisk pga plassbegrensningene (Steam-mappen min alene tar over 80 GB). Om OS tar ca 20-30 GB og et spill tar rundt 10 GB, så er det ikke mange spill du skal ha før det begynner å bli knapt med plass. Du bør absolutt ha en ekstra disk per maskin til spill dersom du skal ha mer enn et par-tre stk. installert av gangen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hei og takk for kommentarene.

 

Har i tillegg en 1TB WD Black Edition harddisk på hver maskin.

Bare Steam-mappen til gutta er på hhv. 190 og 240GB, så jeg venter med SSD til spill.

I dag kjører de SSD disk på 30GB. Det går det også, men det er slitsomt...

 

Ja, jeg tror også PSU-ene de har (520W og 550W) er i det minste laget, men jeg får prøve.

Blir det ustabilt, så kjøper jeg nye.

 

Takk til alle som har kommet med innspill :yes:

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...