Gå til innhold

Garanti på skjerm fra expert/bonus


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Saken er den at skjermen min er ødelagt. Det er bare en billig 17-tommer, men det er ikke så nøye. Med til historien hører det til at jeg har hatt samme skjerm 3 ganger før, og alle er blitt ødelagt på samme måten (skjermen blir plutselig svart, og den står i "standby" hele tiden).

 

Saken er den at jeg leverte inn skjermen i midten av juni, og de sa at de skulle ha sett på den til 20. juni. Det eneste jeg har hørt fra de at når faren min ringte inn til de, og de sa de skulle ringe tilbake neste dag. Det skjedde jo selvfølgelig ikke. Dette var vel for kanskje 1 uke siden. Har noen noe forslag til hva jeg skal gjøre? Og, har jeg rett på å få pengene tilbake på denne skjermen, eller kan jeg bare få ny skjerm? Jeg satser på at dere har peiling.

 

mvh.

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forbrukerrådet skriver:

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

 

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

 

Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

 

Du skriver ikke helt tydelig om skjermen du har inne til reparasjon nå er en erstatning for de(n) forrige (defekte) skjermen(e)... Men er det slik, kan jeg ikke forstå annet enn at du i denne saken står fritt til å kreve pengene tilbake (heve kjøpet)

Uansett har du krav på å få låne en skjerm i reparasjonstiden, så lenge de behøver mer enn en uke på å få den fikset.

 

Lykke til !! :)

Lenke til kommentar

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder nå. Så vidt jeg husker så er det slik at selger da har rett til 2 ganger å prøve å reparere/erstatte varen. Om varen ikke er tilfredstillende etter det har du rett til å heve kjøpet. Etter 3 ganger er det nokk ikke noe problem, men for sikkerthetskyld ville jeg tatt en ekstra titt på loven, så sendt de et brev hvor du ber om å få hevet kjøpet.

Lenke til kommentar

Det var jeg jeg trodde at det var noe med 2 ganger eller no. Skjermen jeg har inne på "service" nå er en erstatning for den forrige skjermen som var en erstatning for den forrige skjermen der igjen. Jeg fikk en låneskjerm samme dagen jeg leverte inn skjermen, så det er ikke noe problem - men jeg har store planer om å kjøpe lcd-skjerm så det er litt kjipt å vente så lenge.

 

Takk for hjelpa.

 

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...