Gå til innhold

Nybegynner ønsker ny iMac. Hjelp til å velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle forsøke en Mac for første gang, og ønsker meg en stasjonær iMac.

 

Bruksområdene blir skolearbeid, internett, noe filmredigering fra feriefilmer. Ser det er flere forskjellige versjoner av iMac, og ønsker deres synspunkt.

 

Har vel forstått det slik at Mac er vanskelig å oppgradere del for del, i forhold til pc'er, og det lønner seg kanskje å betale litt mer nå så det holder litt lenger.Hater at jeg alltid ligger etter når jeg allerede har kjøpt pcen. Ser også at prisene stiger fryktelig fort, hvis man f.eks oppgraderer til SSD og mer RAM enn standard.

 

Jeg tenkte å kjøpe Mac-en i løpet av sommeren, men kan sikkert også vente hvis det kommer nye iMac til høsten med nye konfigurasjoner.

 

Tenker mest på en 27-tommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg gått for billigste 27" tommeren. Den holder for ditt bruk og vil være en kraftig maskin i mange år framover. Selv sitter jeg på en MacBook 2.16Ghz Core 2 Duo fra 2007, som er mye svakere enn selv den svakeste iMacen, og den kjører nyere programvare og Snow Leopard uten problemer.

:thumbup:

 

RAM kan du kjøpe etter behov, det er mye billigere via f.eks Komplett enn på Apple sine sider.

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg gått for billigste 27" tommeren. Den holder for ditt bruk og vil være en kraftig maskin i mange år framover. Selv sitter jeg på en MacBook 2.16Ghz Core 2 Duo fra 2007, som er mye svakere enn selv den svakeste iMacen, og den kjører nyere programvare og Snow Leopard uten problemer.

:thumbup:

 

RAM kan du kjøpe etter behov, det er mye billigere via f.eks Komplett enn på Apple sine sider.

 

 

Etter å ha sett hvor stort 27-tommer blir går jeg for en 21,5 tommer. SSD gjør jo Macen 5000 kr dyrere, bør jeg allikevel invistere i det? Tenker da å ha en 256 GB SSD + 1TB harddisk.

Lenke til kommentar

SSD øker hastigheten dramatisk. Det tåler også mye vibrasjoner da det ikke har noen bevegelige deler, men dette har selvsagt ingen fordel i en maskin som skal stå stille.

 

SSD er svært dyrt per gigabyte, men det gir også svært høy hastighet og liten risiko for feil.

Om du skal ha det er opptil deg. Akkurat nå ser jeg på 2,7Ghz 21,5" iMac på Apple Store, og der ser jeg man kan få med 1TB "snurredisk" samt en 256GB SSD for bare 800 kr mer, dette kan kanskje være noe å vurdere hvis du skal jobbe med store dokumenter og vil ha stor lagringsplass samt høy ytelse. Har du derimot en ekstern disk eller en server hjemme er jo det da ikke nødvendig.

 

Har du lite penger, ville jeg gått for den billigste 21 tommeren eller den kraftigere 2,7Ghz 21 tommeren. Begge møter kravene dine med glans, og vil som sagt være kraftig i mange år fremover.

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

SSD øker hastigheten dramatisk. Det tåler også mye vibrasjoner da det ikke har noen bevegelige deler, men dette har selvsagt ingen fordel i en maskin som skal stå stille.

 

SSD er svært dyrt per gigabyte, men det gir også svært høy hastighet og liten risiko for feil.

Om du skal ha det er opptil deg. Akkurat nå ser jeg på 2,7Ghz 21,5" iMac på Apple Store, og der ser jeg man kan få med 1TB "snurredisk" samt en 256GB SSD for bare 800 kr mer, dette kan kanskje være noe å vurdere hvis du skal jobbe med store dokumenter og vil ha stor lagringsplass samt høy ytelse. Har du derimot en ekstern disk eller en server hjemme er jo det da ikke nødvendig.

 

Har du lite penger, ville jeg gått for den billigste 21 tommeren eller den kraftigere 2,7Ghz 21 tommeren. Begge møter kravene dine med glans, og vil som sagt være kraftig i mange år fremover.

 

 

Da tror jeg at jeg satser på en 2,7Ghz 21,5" iMac med SSD. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...