Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal investere i NAS, men jeg vil gjerne bygge selv da dette blir nytt for meg siden jeg som regel bare har bygget stasjonære PCer.

 

Jeg har ikke noen særlige krav til specs, men den skal støtte 4 disker i RAID0 eller RAID5.

 

Ønsker ikke å gå over 5000,-. Om det lar seg gjøre kan jeg presse det litt opp.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bedre å kjøpe en ferdig NAS.

Har hatt diverse servere og nas-maskiner siden min første Pentium 100mhz linux server for 15 år siden, og vil si at den ReadyNAS boksen jeg har nå har vært den absolutt greieste og mest praktiske boksen jeg har hatt.

 

Ingen bekymringer med kompatibilitetsproblemer, feilsøking, problemer osv osv osv. Koble til å skru på, så står den der.

Finnes også programvare du kan installere som torrents/VPN/servere++ så alt finnes der på en enkel og grei måte.

Lenke til kommentar

Eneste store minuset er jo at du må betale en 12 000- 15 000kr skal du ha grei ytelse fra ferdig nas samt dugandes diskplass.

Og da sitter du fortsatt igjen med et atomkort til en tusing i et pent kabinett :)

 

For og ikke nevne hva som skjer med dataene dine om nas'n dør, ikke altid du får flyttet det videre til en nyere ferdig-nas selv fra samme merket.

 

Men bygge nas blir jo egentlig som og bygge en standard pc, bare mindre kabinett og svakere cpu.

F.eks:

 

FRACTAL DESIGN ARRAY R2 300W BLACK til 1199kr er veldig greit for nas bruk, har 6x3,5" + 1x 2,5" til os samt ferdig med strømforsyning.

Mini itx d525 atom kort med 4sata - 600-900kr

Billig 4port sata kontroller - 400-600kr

2x rambrikker - 400-500kr

 

Da har du egentlig en hel nas med unntak av disker til rundt 3000kr, som har ytelsen tilsvarende ferdig nas til 12000-15000.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Trenger da virkelig ikke 12-15 000 kr for å kjøpe en NAS.

Jeg kjøpte meg en Netgear ReadyNAS for drøyt 2000 kr.

Den støtter harddisker opptil 2 TB og disse koster i dag ca 500 kr stk.

Så 4-5 000 kr så har du en fin 8TB (avhengig av RAID-oppsettet).

 

Det er heller ikke selvsagt at du kan flytte harddisker fra et PC oppsett til et annet slik at det argumentet dør vel av seg selv.

For min del har jeg flere ganger opplevd at min server har "mistet" harddisker som har vært koblet til og måttet synkroniseres tilbake igjen. Det verste var når dette skjedde med mitt RAID5 oppsett hvor TO harddisker datt ut samtidig. Så selv om alt var som det var mistet jeg 3TB med data.

 

Foreløpig ikke hatt et eneste problem med min NAS, hatt den et halvår tenker jeg. Jeg skal aldri ha noe annet (Tror jeg...) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...