Gå til innhold

Nytt skjermkort til gaming PC fra 2008


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk,

 

Jeg har følgende PC:

MSI P7N Diamond, 780i platform

Intel Core 2 Quad Q6600,3 GHz

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 1GB CL5, 4 GB

2xGeForce 8800GT SLI

 

Jeg tenkte jeg skulle oppgradere PCen nå som battlefield 3 kommer ut, det jeg tenkte var grafikkort og da noe i denne duren:

 

https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-geforce-gtx-560-ti-super-overclock-1gb-144180

 

så også noen anbefalte denne:

https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-radeon-hd-6950-oc-1gb-146390

 

Det jeg lurer mest på er om det nye grafikkortet vil være en stor forbedring i forhold til 2xGeForce 8800GT SLI og om dersom den skulle være det, er det for mye av en forbedring, altså vil det bli en flaskehals når det kommer til ytelse uansett?

 

Jeg husker ikke helt hvor mye jeg har i strømforsyning, tror det er 750W, men et av de to sistnevnte kortene bruker vel mindre strøm enn 2xGeForce 8800GT SLI?

 

Setter pris på alt av svar, si gjerne ifra hvis dere har andre GPUer å anbefale også =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp et HD 6950 2GB, så er du sikker på at du har nok grafikkminne, enkelte spill begynner å overstige 1GB VRAM-bruk på 1080p nå og BF3 vil nok være et av dem.

 

Det vil også være en solid oppgradering, du ender nok opp med minst 50% bedre ytelse målbart i fps og du går fra SLI til enkeltGPU så du får nok enda litt mer i opplevd ytelse. Alt i alt en solid oppgradering.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

 

Dette er den eneste jeg fant som er til PCIE 2.0 https://prisguiden.no/produkt/sapphire-radeon-hd-6950-2gb-146488

 

Hvordan er det med kompatibilitet med hovedkortet mitt, siden det er nForce kort, jeg tenker det funker bedre med et Nvidia kort umiddelbart? og hovedkortet er SLI klart, det vil vel si at CF ikke kan kjøres på dette kortet?

 

jeg visste ikke det med 2GB, at de nye spillene kommer til å kreve mer minne fra GPUen, men til den tid vil vel alt det andre jeg har også måtte oppgraderes? Du nevnte at det er lurt å ha i forhold til BF3, men vet du om BF3 kommer til å PhysX?

 

Hva mener du om denne testen?

http://www.hardware.no/artikler/gigabyte_geforce_gtx_560_ti_so/89328/4

 

Her kommer GTX560 TI SO bedre ut enn HD 6950 i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Nå er jo GTX 560 Ti SO 1000MHz ute av produksjon grunnet store problemer med modellen.

 

AMDs drivere har blitt oppdatert siden den testen også, og det har da ført til et litt annet bilde der HD 6950 er hakket raskere enn GTX 560, men det har veldig lite å si i praksis. Overklokker du et HD 6950 til 900 MHz vil 6950 være veldig konkurransedyktig/bedre enn et GTX 560 Ti overklokket til 950MHz.

PCIe er bakoverkompatibel, så det er ikke et problem.

 

BF:BC2 brukte Havok, jeg regner med at BF3 også vil gjøre dette, siden PhysX faktisk er kun eyecandy og ikke har en døyt å si for gameplayet.

PhysX er forresten en teknologi som egentlig ikke har vært nevneverdig siden Batman:AA ble gitt ut, og CPU-ytelsen er såpass mye dårligere enn GPU-ytelsen fordi Nvidia kunstig hindrer ytelsen i å bli like bra. Den har som sagt ingenting å si på gameplayet også, så om man ønsker nedbrytbare vegger og lignende må man programmere i spillet at dette er mulig før man sier at PhysX kan leke seg med restene av veggen (merk deg at du ikke blir hindret av 20 tonn med betong i spill som bruker PhysX ;) )

Lenke til kommentar

Flashing har nesten ingenting å si på ytelsen. Kanskje 3%. Ved samme klokkefrekvenser er HD 6950 innen 3% av et HD 6970, og med tanke på at flashing øker varmeproduksjonen veldig mye er det like greit å bare overklokke vanlig.

http://www.overclock.net/amd-ati/909086-6950-shaders-unlocked-vs-full-unlocked.html

 

 

Gir vel nærmere 15% +

 

6950 Stock: 4652

6950 OC: 5078

 

6950 Shader Unlock: 4765

6950 Shader Unlock OC +20% PC: 5202

Resten vises med en overklokk til 880/1375, som gir litt bedre resultater enn kun overklokk uten shadere.

Once the core and memory clocks are increased, the user will achieve similar 6970 performance with a stock 6950. The Techpowerup test was done with COD4, a DX9 game at an unknown resolution. My test was done using DX11 games that are more demanding and resemble other new titles on the market. I'm not saying one test is better than the other, it really depends on how the test was done and results vary. It's obvious now why AMD limited the 6950 to 840MHz OC in CCC, once the 6950 is OC'd to 6970 clocks you have a 6970. There's more than one way to get to 6970 performance with your 6950 and the best way is to simply overclock it.
Lenke til kommentar

Japp, vil anbefale deg å gå for en 2GB-modell om du skal beholde dette kortet en stund da enkelte nye spill begynner å ta i bruk mer enn 1GB med VRAM på 1920x1080 nå.

 

Ellers er Gigabyte-modellen veldig god, men den er også ganske lang så kabinettet ditt må ha 28cm eller mer plass til skjermkort.

 

Det kortet der er bare 1GB minne selv om det står 2048MB, er det noen 2GB modeller du anbefaler?

Lenke til kommentar

jupp, var veldig irriterende, spess siden jeg ikke merka det før jeg åpnet pakken, men men det blir bare å sende den tilbake.

 

Den ser grei ut den også, men for eksempel denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638392

 

Det er ingen forskjell mellom dem annet enn at det kortet jeg viser til er klokket fra før av, så hvis jeg velger å klokke kortet til feks 900mhz så er det samme sak hvilken modell jeg har, right?

Lenke til kommentar

For å klokke til 900MHz må du nok bruke noen triks, enkleste blir nok MSI Afterburner og å skru på "unofficial overclocking mode" (google). AMD har nemlig skjønt at HD 6950 klokket til 880MHz er likt i ytelse med 6970, og har derfor begrenset overklokkingen i driveren til 850MHz, men MSI Afterburner fikser dette.

 

EDIT:

Det er ellers ganske likegyldig hvilken modell du velger, de fleste har god nok kjøling til å overklokkes langt.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...