Gå til innhold

Noen spørsmål før kjøp av ny iMac


Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer å kjøpe iMac, men sliter med å bestemme meg hvilken.

 

1. Er det noen som vet hvor enkelt det er å innstallere mer minne selv? Og hvor mye trenger jeg? Jeg skal bruke den til råfiler i PS og muligens redigering av film.

 

Ser minne(ram) er veldig billig på f.eks komplett.no. Hvor stor forskjell er det på 4, 8 og 16gb ram?

 

2. Hvis en fil "henger" i PS, altså at det for eksempel tar lang tid å lagre, gjøre forskjellig actions osv osv, er dette på grunn av minnet eller noe annet?

 

Veldig fint hvis noen tar seg tid til å svare på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS er meget RAM-intensivt, det vil si når du jobber med store filer. Da må den swappe mye til disk, og det tar tid. Så mye RAM er en god ting.

 

Edit: Selv har jeg valgt 16 gig RAM (kjøpt fra 3. part og en SSD) for at ting skal gå kjapt. Jeg har planer om å måle forskjellen i ytelse mellom denne og min MacBook Pro (som "bare" har core 2 duo og 4 gig RAM) etterhvert. Vet ikke når jeg får tid til det.

 

Rambrikkene sitter under et deksel midt under maskinen, og det er ikke komplisert å bytte dem. Her er hvordan: Link.

 

Husk å slå av maskinen, dra ut strømledningen og pass deg for statisk elektrisitet. Vær fosiktig når du setter dem inn, det skal ikke kreve makt, og det skal komme et klikk når de sitter på plass.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har dessverre ikke råd til SSD for øyeblikket, så det får jeg klare meg uten.

 

En annen ting. Vil jeg merke stor forskjell mellom 2.5ghz i5 og 2.7ghz i7?

 

Sånn som det ser ut nå vurderer jeg følgende oppsett:

 

2,5 GHz firekjerners Intel Core i5

16gb ram kjøpt fra komplett.

Magic mouse+trackpad

500 GB Serial ATA-harddisk

AMD Radeon HD 6750M 512 MB GDDR5

Apple wireless keyboard.

 

Totalt: 10.558 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt at det er noen pakke som lar deg velge mellom 2.5ghz i5 og 2.7ghz i7. Går ut fra at det er snakk om 21,5" varianten. Basismodellen der lar deg ikke velge prosessor, gjør den?

 

Geir :)

 

Beklager, mente 2,8 i7 :-)

 

Basismodellen lar meg ikke velge prosessor, men på den "nest dårligste" går det an.

 

Det står altså mellom basismodell med 2,5 i5 eller 2,8 i7 til 4000 kroner eller noe sånt mer. Er det verdt det?

Lenke til kommentar

Hvis det er sånn at grunnmodellen bare støtter 8 gig RAM, så blir det jo anderledes. Men ellers vil jeg si nei, det er ikke "verd det" i kroner pr. ytelse. Men det kan jo bare du som skal bruke den avgjøre. Jeg kjøpte jo selv den raskeste 27", så jeg er ikke den rette til å si at du ikke skal.

 

Men at det er en dyr oppgradering er det ikke tvil om. Nå betaler du jo også for større disk og litt raskere skjermkort, men det er jo bare relevant dersom du har bruk for disse.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...