Gå til innhold

Hvordan forbrede seg før VG1 studiespesialisering?


Fredtu24

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Ut tiende hadde jeg 5.2

2. I avgangsfagene fra VG1 hadde jeg (med privatist eksamen) 5.2

 

Så planen for å lykkes er grei

 

1. Fest mye. Denne tida er uvurderlig

2. Gjør lekser i hverdagene, vær litt aktiv i timene, og kom på lærerens gode side.

 

Gjerne vær på en fest søndagen om du har fremmføring mandagen, null problem.

 

Ta det litt som det kommer, du har noen av de beste årene i livet ditt foran deg. Slapp av, og ta det med ro.

 

Les gjerne litt matte og slikt.

Lenke til kommentar

Vg1 er forferdelig enkelt, så anbefaler noe av det Nebu over her foreslår.

 

Naturfag, geografi og samfunnsfag er lesefag. Du trenger strengt tatt ikke gjøre noen lekser i disse fagene utenom å forberede deg til timene og prøvene ved å lese. Engelsk er engelsk, her gjelder det bare å skrive og snakke. Matematikk er det faget det er viktigst å gjøre lekser i. Skal du bare gjøre én lekse i uken, gjør matematikkleksen. Norsk og fremmedspråk har du igjen i andreklasse. Disse kan være grei å følge med på.

 

Ut 10. hadde jeg 5,1.

Ut Vg1 hadde jeg 5,8 (med privatisteksamen, hehe)

Lenke til kommentar

Vil bare støtte opp om det som ble sagt tidligere her, vg 1 er piece of cake. Vær fokusert i timen/ på skolen, vær strukturert i ukedagene og vær sosial ellers! Fikk 4 av 5 mulige 6ere i vg1, men dabba av i vg 2/3 så endte på 5,25 ut av VGS (uten ekstra poeng). Hold fokus hele veien, men ikke overdriv og bli utbrent. Lykke til! :) gikk forøvrig ut av uskolen med 5,00.

Lenke til kommentar

Det som sies her er selvfølgelig veldig relativt... Selv var vg1 mitt verste år, og jeg angrer på at jeg ikke jobbet hardere. Gikk ut med 4,9 i snitt fra vg1, men endte med 5,4 i rent snitt etter fullført videregående.

 

Vg1 er ikke spesielt vanskelig, og det bør du utnytte ved å jobbe ekstra hardt og hamstre inn noen enkle seksere :innocent: En 6'er i geografi vg1 er akkurat like mye verdt som en 6'er i fysikk 2 vg3 ;)

Lenke til kommentar

Snik deg unna så mye lekser som mulig, gjør generelt minst mulig, og velg lette realfag som IT, Geofag, Kjemi 1 eller Biologi for å få ekstrapoeng.

 

Edit: Norsk VG1 og VG2, Gym VG1 og VG2, Historie 1 og Fremmedrspråk VG1 skal du selvsagt ikke bry deg om. :)

Endret av Ashley Young
Lenke til kommentar

Snik deg unna så mye lekser som mulig, gjør generelt minst mulig, og velg lette realfag som IT, Geofag, Kjemi 1 eller Biologi for å få ekstrapoeng.

 

 

Trådstarter spør om råd til å opprettholde et høyt snitt...

 

Vil bare kaste inn en kjapp kommentar til: Fra og med i år vil f.eks stoff fra norsk vg1 og vg2 være del av en eventuell norsk eksamen i vg3... Dette gjelder også i historie, kjemi, matte osv, altså er det lurt å holde et lite øye med de fagene som ikke er avgangsfag også. :whistle:

Lenke til kommentar

Snik deg unna så mye lekser som mulig, gjør generelt minst mulig, og velg lette realfag som IT, Geofag, Kjemi 1 eller Biologi for å få ekstrapoeng.

 

 

Trådstarter spør om råd til å opprettholde et høyt snitt...

 

Jepp. :)

 

Vil bare kaste inn en kjapp kommentar til: Fra og med i år vil f.eks stoff fra norsk vg1 og vg2 være del av en eventuell norsk eksamen i vg3... Dette gjelder også i historie, kjemi, matte osv, altså er det lurt å holde et lite øye med de fagene som ikke er avgangsfag også. :whistle:

 

Ikke noe problem. 7 stykk i klassen min kom opp. Fire av er rett og slett dumme og fikk 2-4, mens de tre mer oppegående, som ikke hadde fulgt med i Historie i verken 2. eller 3. klasse fikk 5, 5 og 6. :p

 

Ingen i vår historieklasse fulgte med noe i timen, vi satt bare med pc'en. Så på tv-serier, spilte, surfet osv, men fikk likevel 5 i boka og det gikk bra på eksamen for de som kunne få bra på eksamen.

 

Videregående er slapt. Å unngå å gå ned i snitt er ikke noe problem i det hele tatt om man ønsker det.

Lenke til kommentar

Er enige med de andre her. Fokuser på å jobbe mot ting der du får vurdering. Altså, jobb mye til prøvene og slikt, da er det ikke sååå farlig om du ikke gjør en lekse eller to gjennom året (spørs hvor strenge de er på å sjekk selvfølgelig, avhenger av læreren).

Det viktigste faget å jobbe jevnt og trutt med er definitivt matematikk. I tillegg lærer dere en del grunnleggende i norsken det første året, så det kan være lurt å følge med selv om vurderingen ikke har sååå mye å si i og med at det er tredjeåret som teller der. Du får ha med bøkene på eksamen, så da er det ikke så farlig med å huske alle epokene absolutt hele tiden.

Hadde 5,6 på ungdomsskolen, 5,5 etter vg1.

 

Er forøvrig uenig i at vgs er slapt, vgs er det du gjør det til.

Lenke til kommentar

Dere frister meg, hvordan i **** klarer dere å få rundt 5 i snitt fra u skloen? leste dere mye engelske og norske bøker? Jeg går i 9.klasse ..trenger derfor tips for å få 5 i snitt på u skolen, (begynner i 10 etter sommern), ligger på 4,1 i snitt..

 

Ikke for å kapre tråden.. :innocent::whistle:

Lenke til kommentar

Snik deg unna så mye lekser som mulig, gjør generelt minst mulig, og velg lette realfag som IT, Geofag, Kjemi 1 eller Biologi for å få ekstrapoeng.

 

 

Trådstarter spør om råd til å opprettholde et høyt snitt...

 

Jepp. :)

 

Vil bare kaste inn en kjapp kommentar til: Fra og med i år vil f.eks stoff fra norsk vg1 og vg2 være del av en eventuell norsk eksamen i vg3... Dette gjelder også i historie, kjemi, matte osv, altså er det lurt å holde et lite øye med de fagene som ikke er avgangsfag også. :whistle:

 

Ikke noe problem. 7 stykk i klassen min kom opp. Fire av er rett og slett dumme og fikk 2-4, mens de tre mer oppegående, som ikke hadde fulgt med i Historie i verken 2. eller 3. klasse fikk 5, 5 og 6. :p

 

Ingen i vår historieklasse fulgte med noe i timen, vi satt bare med pc'en. Så på tv-serier, spilte, surfet osv, men fikk likevel 5 i boka og det gikk bra på eksamen for de som kunne få bra på eksamen.

 

Videregående er slapt. Å unngå å gå ned i snitt er ikke noe problem i det hele tatt om man ønsker det.

 

Hehe, høres ganske utrolig ut ;) Men fakta er forsatt at de aller fleste går ned i snitt i overgangen fra u-skole til vgs. Man må (i de fleste tilfeller :p) jobbe for å få resultater.

 

Det finnes selvfølgelig unntak, men selv om noen har overlevd å hoppe ut et vindu i 5. etasje, betyr ikke det at du bør prøve det :p

 

Jeg sier ikke at man skal nerde seg gjennom vgs. Tvert imot, du skal nyte denne tiden 100%. Men, når du først sitter limt til en stol i klasserommet, så hvorfor ikke prøve å engasjere seg?

Lenke til kommentar

 

Hehe, høres ganske utrolig ut ;) Men fakta er forsatt at de aller fleste går ned i snitt i overgangen fra u-skole til vgs. Man må (i de fleste tilfeller :p) jobbe for å få resultater.

 

Det finnes selvfølgelig unntak, men selv om noen har overlevd å hoppe ut et vindu i 5. etasje, betyr ikke det at du bør prøve det :p

 

Jeg sier ikke at man skal nerde seg gjennom vgs. Tvert imot, du skal nyte denne tiden 100%. Men, når du først sitter limt til en stol i klasserommet, så hvorfor ikke prøve å engasjere seg?

 

Fordi det er forbanna kjedelig? :D

 

Mange går ned i snitt, ja, men jeg trur dette er fori mange også blir lei av skolen, og derfor gjør mindre. Hadde jeg jobbet som på Ungdomsskolen på Videregående hadde jeg endt om med et snitt godt opp på 5-tallet, men endte i stede med 4.7, det samme som jeg gikk ut av Ungdomsskolen med.

 

Det gjelder å finne fagene du kan komme deg gjennom uten å gjøre all verden. I fag med slappe lærere kan du også være slapp. Du får selvsagt ikke et snitt på over 4.5 uten å gjøre noe som helst, men du kan slippe unna mye. Det eneste jeg gjorde på videregående var innleveringer og å øve til prøver i 2-4 timer dagen før. :p Leksene vi fikk ble aldri sjekket, og derfor heller ikke gjort.

 

Angrer dog på at jeg ikke jobbet mer med matte. Kom opp i både R1 og R2-eksamen. Fikk 3 på begge. :!:

Endret av Ashley Young
Lenke til kommentar

Fordi det er forbanna kjedelig? :D

 

Mange går ned i snitt, ja, men jeg trur dette er fori mange også blir lei av skolen, og derfor gjør mindre. Hadde jeg jobbet som på Ungdomsskolen på Videregående hadde jeg endt om med et snitt godt opp på 5-tallet, men endte i stede med 4.7, det samme som jeg gikk ut av Ungdomsskolen med.

 

Det gjelder å finne fagene du kan komme deg gjennom uten å gjøre all verden. I fag med slappe lærere kan du også være slapp. Du får selvsagt ikke et snitt på over 4.5 uten å gjøre noe som helst, men du kan slippe unna mye. Det eneste jeg gjorde på videregående var innleveringer og å øve til prøver i 2-4 timer dagen før. :p Leksene vi fikk ble aldri sjekket, og derfor heller ikke gjort.

 

Angrer dog på at jeg ikke jobbet mer med matte. Kom opp i både R1 og R2-eksamen. Fikk 3 på begge. :!:

 

Er det som er poenget med å engasjere seg. Da er det ikke like kjedelig lenger :roll: Timene må du gjennom uansett, might as well try and enjoy it (uten å ty til dataspill :innocent:)

Lenke til kommentar

Hei jeg er ferdig med ungdomsskole, gikk ut av 10ende med en ganske bra snitt. Målet mitt er å beholde det samme snitt, derfor tenkte jeg å forberede meg til neste år.

Jeg vet at jeg burde konsentrere meg veldig om avgangfasene som matematikk T, naturfag, engelsk, geografi og samfunnsfag men spm mitt er hvordan?

 

Hvordan snitt hadde dere i 10ende og på første året?

Hva er den store forskjellen mellom u- skolen og vgs?

Hvor mye vanskeligere er naturfag i 10ende enn på vg1? (hva med matte, engelsk geo og samfunnsfag?) Viktigste temaer?

 

Hvor mange lekser får/fikk dere? Hvordan organiserte dere tiden gjennom skoleåret?

 

 

 

Takk, på forhånd!

Mim opplevelse var at videregående var MYE lettere enn tiende, i alle fag gikk jeg markant opp. Fag som matte og engelsk var dette mest merkbart, alt GK-stuff var på tiendeklasse nivå.

 

Min anbefaling til forberedelse er å glemme alt du har lært slik at du får en utfordring;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Er ikke verre enn at du fokuserer mer på de avsluttende fagene enn de andre. Den største forskjellen for min del var selvstendigheten. Man er i større grad overlatt til seg selv og må selv løse problemer, studere pensum og dokkumentere kunnskap om helheten til emnet og ikke bare små deler som u-skolen gjorde.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt blaffen i snittet mitt disse to årene (1 og 2), og heller fokusert på avgangsfagene. Det er selvfølgelig viktig å gjøre sitt beste, men jeg har blitt litt mer slacker på videregående. Jeg fikk fire i nynorsk nå for eksempel, bekymrer meg ikke så utrolig mye at det gjør noe. Til neste år, derimot... Da blir det saker. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...