Gå til innhold

Hvilke vei skal viftene settes i?


MG10

Anbefalte innlegg

Ok..Litt teit spørsmål.. :p

Har 2 vifter som sitter i kabinettet.

Da jeg innstallerte nytt hovedkort måtte jeg fjerne den ene viften for å få plass til å sette hk ned i.

Når jeg da var ferdig å skulle sette på plass viften igjen så la jeg merke til at det var mulig å sette den i begge veier..duh..Og jeg husker selvfølgelig ikke hvilke vei den satt tidligere..argh...

 

Viften er plassert på baksiden,rett under strømforsyningen..

Skal den blåse luft inn i pcen eller ut?

Viften på siden av kabinettet blåser luft inn.

 

Er usikker på om den bak også skal gjøre dette eller om den skal blåse luften ut igjen?

Er det eller kan det være skadelig for maskinen hvis viftene er plassert slik at de kun blåser luft inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. :)

 

Kabinettet er åpent så jeg kjenner jo hvilke vei luften går..

Men jeg lurer på hvilke vei den skal blåse..

Skal alle viftene blåse luft inn i kabinnetet eller skal noen blåse luften ut igjen og?

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar

Om du vil gjøre det nøye så burde alle vifter blåse inn, og ha luftfilter. På den måten bli all luft som går inn filtrert, og du ender opp med mindre støv på innsiden

Så absolutt ikke, å ha alle vifter blåsende innover vil føre til at luften inne i kabinettet bare blir sendt rundt og varmet opp.

 

Derimot så burde man ha mer vifteareal som blåser inn enn ut for å holde et overtrykk, men at alle skal blåse innover er vel mildt sagt dårlig luftgjennomgang. Støv kommer ikke inn gjennom viftene som blåser ut.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :)

 

Da må jeg sikkert snu viften som er bak igjen slik at den blåser luften ut.

Har ingen vifter forran..Der er alle hard-diskene,samt bluray spilleren plassert.

Viften som fulgte med prosessoren blåser luft mot hard-diskene.Altså motsatt vei av hva laurell viser/linker til.

 

Er det så farlig med litt støv?Er egentlig mest opptatt av å holde temperaturen nede..

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :)

 

Da må jeg sikkert snu viften som er bak igjen slik at den blåser luften ut.

Har ingen vifter forran..Der er alle hard-diskene,samt bluray spilleren plassert.

Viften som fulgte med prosessoren blåser luft mot hard-diskene.Altså motsatt vei av hva laurell viser/linker til.

 

Er det så farlig med litt støv?Er egentlig mest opptatt av å holde temperaturen nede..

 

Støv + Elektroniske komponenter = dårlig kombinasjon :thumbup:

 

Men med litt trykkluft på flaske, så er det ingen problem - eller bare vanlig rengjøring 1 gang i måneden ca.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...