Gå til innhold

Hvorfor er mine phillips 250,- hodetelefoner bedre enn en hjemmekino til 150'000,-?


Anbefalte innlegg

Jeg er ingen lydentusiast, men jeg er filmentusiast og jeg liker å se filmer med god lyd og bildekvalitet. Jeg var å så Sucker Punch hos en kammerat som har et annlegg/hjemmekino til 150'000,- (han er lydentusiast og proffesjonell lydteknikker), men gjennom hele filmen satt jeg å irriterte meg over hvor mye skurring og ulyder som kom fra høytalerene, og lyden hadde en "tomhet" somom lyden som kom ut var begrenset til noen få frekvenser midt på skalaen mellom 20hz og 20'000hz. Jeg poengterte dette, og min kammrat lo og sa at det bare er fordi jeg ikke vet åssen god lyd høres ut.

 

Det hele ender med at jeg låner filmen med hjem og smekker den i PC-en og kjører opp på mitt eget annlegg, (men det var sent og filmer bør sees med litt volum så jeg grabber mine 250,- Phillips hodetelefoner, kjøpt på Clas Ohlson av alle steder). Lyden var 100 ganger bedre. Jeg tuller ikke, det var somom jeg hadde sett den først på en gammel TV, og med hodetelefonene fikk jeg en opplevelse av at jeg var i rommet med skuespillerene.

 

Er dette tilfellet for alle? er mine ører rare? eller er min kammerat en noob med ødelagt hørsel? :p (hvis du leser dette Geir ikke bli fornærmet)

 

-frank

 

Edit: "rettet skrivefeil"

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

si det.. ikke lett å forstå hva du mener men det er vanskelig å forklare lyd uten å ty til floskler og billige metaforer. men helt generellt kan det være en eller flere av alternativene under..

 

1) kompisen din er en idiot og ikke en så profesjonell lydtekniker som han skal ha det til.

 

2) anlegget hans har en sweetspot der lyden er perfekt mens du satt et sted der refleksjoner fra tak, vegger og gulv ødela lydbildet.

 

3) du er vant til diskolyd og hodet ditt takler ikke et riktig innstilt anlegg. for å ty til en billig metafor blir det som å drikke XO som tenåring, smaken er så sterk og kompleks at man ikke klarer å nyte den før man har blitt tilvent.

 

sikkert flere muligheter men tenk hvor kjedelig om alle spørsmål ble besvart i første post.

Lenke til kommentar

Tipper du er fan av såkalt "forbrukerlyd" - masse bass og fylde, lyd det er lett å få til med billige virkemidler. Skikkelig hi-fi kan låte spinkelt, luftig og til og med støyende for de uinnvidde. Så lenge du trives med det du har er det vel ingenting som er bedre enn det.

Jeg er helller det motsatte, liker at man hører mer enn en drønnende bass. Slik en god symfoni bringer fram med fyldige undertoner o instrumenter man føler mer enn man ser, slik Star Wars melodien eller 'morgen' av grieg er når det er utført av et bra symfoniorkester.

 

-frank

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tipper du er fan av såkalt "forbrukerlyd" - masse bass og fylde, lyd det er lett å få til med billige virkemidler. Skikkelig hi-fi kan låte spinkelt, luftig og til og med støyende for de uinnvidde. Så lenge du trives med det du har er det vel ingenting som er bedre enn det.

 

 

Gå på en konsert hvor det spilles kun med wireless instrumentering - slik skal vel high fidelity låte!? Trådstarter nevner at det skurret, og det tyder på "feil plassering" heller.

 

 

Lenke til kommentar

Sikker på at vi her snakker om uoriginal film der hjemmekinolyden er sterkt komprimert og/eller signalstyrken er så lav at lyden må forsterkes vesentlig men sterolyden er i orginal kvalitet.

 

Edit:

Kan jo også hende at prisen blir litt lagt til når man skal skryte for vennegjengen. Fint om TS kunne beskrive både rom og hvilket utstyr det er snakk om.

 

Edit:

Andre grunner kan jo være at dyre anlegg ofte er med avslørende, kanskje hodetelefonene dine rettog slett ikke klarer å gjengi støyen som kanskje ligger i signalet.

 

Høyttalerne (eller en av de) kan veldig sannsynlig også være sprengt. Hvis man eier ett slikt anlegg og man ikke oppdager det bør man fradømmes retten til å kjøpe lydutstyr til over 3000 kr :p

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...