Gå til innhold

Intervalltrening


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal begynne å trene, å har hørt rykter om at du intervalltrening er den beste "teknikken / metoden" for å forbedre kondisen. Er dette sant?

 

Isåfall, hvordan gjøres dette? Trenger jeg oppvarming før jeg begynner med intervalltrening?

Skal jeg bare finne to "punkter", og springe fram og tilbake med 15 - 30 sec pauser? Hva skjer når jeg er helt utslitt? Er jeg ferdig for dagen da, eller skal jeg vente til jeg begynner å få pusten tilbake? Hvor mange ganger bør jeg drive med intervalltrening per. uke for å få bedre kondis?

 

Noen som har litt informasjon / tips rundt dette? Jeg tar gjerne i mot.

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Av hva jeg vet om intervall, går det ut på 20 min. oppvarming eller mer.

 

Deretter 4 min høy intensitet, fulgt av 4 min lav intensitet, som repeteres 4 ganger.

 

Høy intensitet er det du klarer uten at bena blir veldig sure etter 4 minutter. Du vil typisk være andpusten.

 

Lav intensitet er rolig, for å fremdeles holde gang på bena. Etter intervallene er det en ca. 20 min. cooldown, som er med relativt lav intensitet.

 

Intervallene kan være greie å ta i en (ikke for bratt) oppoverbakke. Du skriver ikke noe om du har pulsklokke eller ikke. Selv bruker jeg pulsklokke og tar intervallene på sykkel. Liker å ta intervaller på 8 minutter eller mer, og ikke 4 min.

 

Personlig tror jeg en intervalløkt i uka(gjerne kombinert med annen roligere trening er godt nok). Tror ikke det er problematisk å gjøre to økter med et par-tre dagers mellomrom heller. Det viktigste tror jeg er at du inntar noe karbohydrater og litt proteiner etter økta for å få gang på restitusjonsprosessen. Du er sånn sett ferdig med økta da, men jeg tror ikke det er skadelig å gå eller sykle rolig etter intervalltreningen.

 

Men alt står nok bedre forklart i artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...