Gå til innhold

Sony NEX-5. Første timen sammen med en nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg skulle ha meg nytt kamera og hadde lyst på noe bedre enn kompaktkamera men hadde ikke alt for lyst på en stor SPeilrefleks(nikon D5100 eller EOS 600D).

 

Derfor tenkte jeg skulle teste ut enten samsung nx100 eller Nex-5. Etter litt fikling og prøving å finne ut av tilgjengelighet så fant jeg NEx-5 hos min lokale elkjøp på lager.

Hentet denne igår.

 

Nå har jeg ingen overhodet erfaring med DSLR fra før av.

Det første jeg tenkte på når jeg tok opp NEX var følelsen av robusthet.

Design er en smak sak men jeg syns den føles robust og mer som et smykke ifohold til de vanlige svarte speilrefleks kameraer...

I tillegg føler jeg at den ligger godt i hånden mend god vektfordeling.(18-55 objektiv).

 

Tok det første bilde som var av blomsterbuketten inndørs men mørke skyer ute og ingen lys påslått.

Ble helt blåst når jeg så hvordan det ble. Automatisk instilling og bilde ble veldig bra. Lyst og godt. Det var mye lyssere enn del øynene mine så selv. MEGET BRA:)

 

Det neste var å teste med blits. Monterte blitsen på kameraet, og i stuen som er på ca 34kvm greide den å lyse opp hele stuen. Her ble jeg meget gledelig overrasket.MEGET BRA:)

 

Dermed gikk jeg ut i hagen, skumringen ute og tok noen bilder av diverse fargeklattene. DVS gress, blomster, sand kasse osv.

 

Meget fornøyd med fargene og knall fornøyd med kamera.

 

Testet Panorama funksjon og den fungerte som forventet.

 

Alt dette var gjort med automatiske instillinger.

Da var turen kommet for å forsøke å ta et bilde med skarpt motiv og blurry bakgrunn.

Var det enkelt å få til??JAA...

En knapp og vri litt på hjulet for å bestemme "blurrheten" og det var det.

Nå begynte jeg å elske kameraet jeg hadde kjøpt:)

Lekte litt med denne funksjonen og da tenkte jeg at jeg skulle gå gjennom menysystemet og se på denne , dvs. hvilke muligheter kamera hadde.

Satte meg ned gikk gjennom menyenen og etter en 20-30min var jeg helt fortrolig med menystrukturen.

 

Nå skal det nevnes at jeg er en liten nerd fra før av og liker å fikle med ting. Syns ikke menysystemet til NEX-5 er vanskelig å ha med å gjøre. Det fins selvsagt forbedringspunkter men for en "nerd" er dette helt akseptabelt. Vi liker at ikke alt flyter:)

 

Det eneste jeg fiklet litt med for å finne var hvordan bestemme ISO verdiene selv.

 

Firmware versjonen på kamerate er V2.

Etter å ha lest at det har kommet v3 og v4 nå så oppdaterer jeg den ikveld.

Ser at det å kunne selv bestemme funksjoner på knappene og at menyen ikke hopper helt ut hver gang er stort steg i riktig retning.

 

Bildekvaliteten er milevis bedre enn på min Ixus800IS.(skulle bare mangle) men jeg føler også at det er lettere å ta gode bilder. Kamera er enkel i betjening, automatikken fungerer over all forventning og jeg gleder meg til å ta den med meg på ferie på søndag.(tyrkia i 2 uke med familien.)

 

fordeler:

- Bildekvalitet(jeg syns det er meget godt og andre tester viser det også)

- Veldig bra automatikk for oss som kommer til å bruke det 90% av tiden

- Gadget faktor

- Stor og god skjerm

- Utmerket hjelpesystem

- rask og forholdsvis liten

 

ulemper:

- 6000kr er mye for de som går og vurderer et kompakt digitalt kamra

- utvalg av objektiv(blir kanskje bedre nå siste release av firmaware)

- Føler at skjermen er veldig utsatt, redd for denne jeg.

- tiltfunksjonen på skjermen kunne vært enklere

 

 

NB: dette er mine erfaringer etter 1. timen med kamera. jeg har ingen erfaring med DSLR fra før av og sammenligningsgrunnlaget mitt er fra et IXUS800Is(5år gammel). Firmware versjon V2.

 

Anbefalle kamerat på grunnlag av mine erfaringer..Uten å blunke.

Hvordan den er i forhold til andre DSLR i samme prisklasse? ANER ikke.

 

Fikk jeg lyst itl å lære mer om fotografering og muligheter..VELDIG:)

Endret av slimer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har NEX-5 som sekundært kamera og synes absolutt at det er nyttig til sitt bruk. I enkelte sammenhenger er det upraktisk å dra med seg et stort kamerahus, for eksempel på konserter, fjellturer og på restauranter (ja, jeg tar bilde av god mat). De optiske kvalitetene til E-mount 18-55 er ikke ekstremt imponerende på papiret, men som middels entusiast så har jeg aldri sett på et bilde senere og tenkt at objektivet har gjort bildet dårligere enn det kunne ha vært.

 

Tilleggsutstyret jeg har er mikrofonen som jeg bruker når jeg filmer og et A-mount adapter som gjør at jeg kan bruke Sony/Minolta-objektiver. Det ser ganske komisk ut med et Sony 70-200G 2.8 montert på NEX-5.

 

Firmware v4 har en ekstremt nyttig peaking-funksjon dersom du har objektiver med manuell fokus. Områder som er skarpe blir markert med rødt, hvitt eller gult (velg selv) når du fokuserer manuelt. Dermed blir det enkelt å fokusere raskt manuelt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har NEX-5 som sekundært kamera og synes absolutt at det er nyttig til sitt bruk. I enkelte sammenhenger er det upraktisk å dra med seg et stort kamerahus, for eksempel på konserter, fjellturer og på restauranter (ja, jeg tar bilde av god mat). De optiske kvalitetene til E-mount 18-55 er ikke ekstremt imponerende på papiret, men som middels entusiast så har jeg aldri sett på et bilde senere og tenkt at objektivet har gjort bildet dårligere enn det kunne ha vært.

 

Tilleggsutstyret jeg har er mikrofonen som jeg bruker når jeg filmer og et A-mount adapter som gjør at jeg kan bruke Sony/Minolta-objektiver. Det ser ganske komisk ut med et Sony 70-200G 2.8 montert på NEX-5.

 

Firmware v4 har en ekstremt nyttig peaking-funksjon dersom du har objektiver med manuell fokus. Områder som er skarpe blir markert med rødt, hvitt eller gult (velg selv) når du fokuserer manuelt. Dermed blir det enkelt å fokusere raskt manuelt.

 

Hei.

 

Tenkte jeg skulle bruke litt tid til å utforske kamera nå i ferien og så blir det nok aktuelt å skaffe et adapter slik at jeg kan gå løs på andre objektiv.

Learn as I go er planen.

 

Tenkte også å teste videofunksjonen, har et Canon HF36 som er et greit HD videokamera.

Får se hvordan bilde/lydkvaliteten er når jeg skal sammenligne de.

 

Noen som har et tips til veske?

Nå kommer jeg ikke til å drasse med meg mange objektiv.

Størrelsesmessig at jeg får med med 18-55 mm objektivet og blitsen.

Endret av slimer
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har NEX-5 som sekundært kamera og synes absolutt at det er nyttig til sitt bruk. I enkelte sammenhenger er det upraktisk å dra med seg et stort kamerahus, for eksempel på konserter, fjellturer og på restauranter (ja, jeg tar bilde av god mat). De optiske kvalitetene til E-mount 18-55 er ikke ekstremt imponerende på papiret, men som middels entusiast så har jeg aldri sett på et bilde senere og tenkt at objektivet har gjort bildet dårligere enn det kunne ha vært.

 

Tilleggsutstyret jeg har er mikrofonen som jeg bruker når jeg filmer og et A-mount adapter som gjør at jeg kan bruke Sony/Minolta-objektiver. Det ser ganske komisk ut med et Sony 70-200G 2.8 montert på NEX-5.

 

Firmware v4 har en ekstremt nyttig peaking-funksjon dersom du har objektiver med manuell fokus. Områder som er skarpe blir markert med rødt, hvitt eller gult (velg selv) når du fokuserer manuelt. Dermed blir det enkelt å fokusere raskt manuelt.

 

Hei.

 

Tenkte jeg skulle bruke litt tid til å utforske kamera nå i ferien og så blir det nok aktuelt å skaffe et adapter slik at jeg kan gå løs på andre objektiv.

Learn as I go er planen.

 

Tenkte også å teste videofunksjonen, har et Canon HF36 som er et greit HD videokamera.

Får se hvordan bilde/lydkvaliteten er når jeg skal sammenligne de.

 

Noen som har et tips til veske?

Nå kommer jeg ikke til å drasse med meg mange objektiv.

Størrelsesmessig at jeg får med med 18-55 mm objektivet og blitsen.

 

Denne skulle dekke det behovet

http://www.dealextreme.com/p/protective-carrying-bag-for-sony-nex5c-camera-black-46160

Har den selv i brunt og fungerer fint med 18-55 på.

 

Hvis du skal ha noe mer enn bare beskyttelse, så er det vel en mengde småvesker fra Lowepro etc som og har lommer til minnekort ekstra batterier ol

 

Blitzesken går vel å feste i kamerareimen?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har NEX-5 som sekundært kamera og synes absolutt at det er nyttig til sitt bruk. I enkelte sammenhenger er det upraktisk å dra med seg et stort kamerahus, for eksempel på konserter, fjellturer og på restauranter (ja, jeg tar bilde av god mat). De optiske kvalitetene til E-mount 18-55 er ikke ekstremt imponerende på papiret, men som middels entusiast så har jeg aldri sett på et bilde senere og tenkt at objektivet har gjort bildet dårligere enn det kunne ha vært.

 

Tilleggsutstyret jeg har er mikrofonen som jeg bruker når jeg filmer og et A-mount adapter som gjør at jeg kan bruke Sony/Minolta-objektiver. Det ser ganske komisk ut med et Sony 70-200G 2.8 montert på NEX-5.

 

Firmware v4 har en ekstremt nyttig peaking-funksjon dersom du har objektiver med manuell fokus. Områder som er skarpe blir markert med rødt, hvitt eller gult (velg selv) når du fokuserer manuelt. Dermed blir det enkelt å fokusere raskt manuelt.

 

Hei.

 

Tenkte jeg skulle bruke litt tid til å utforske kamera nå i ferien og så blir det nok aktuelt å skaffe et adapter slik at jeg kan gå løs på andre objektiv.

Learn as I go er planen.

 

Tenkte også å teste videofunksjonen, har et Canon HF36 som er et greit HD videokamera.

Får se hvordan bilde/lydkvaliteten er når jeg skal sammenligne de.

 

Noen som har et tips til veske?

Nå kommer jeg ikke til å drasse med meg mange objektiv.

Størrelsesmessig at jeg får med med 18-55 mm objektivet og blitsen.

 

Denne skulle dekke det behovet

http://www.dealextreme.com/p/protective-carrying-bag-for-sony-nex5c-camera-black-46160

Har den selv i brunt og fungerer fint med 18-55 på.

 

Hvis du skal ha noe mer enn bare beskyttelse, så er det vel en mengde småvesker fra Lowepro etc som og har lommer til minnekort ekstra batterier ol

 

Blitzesken går vel å feste i kamerareimen?

 

Det gjør kanskje det?:)

Lenke til kommentar

Hei.

Er i tyrkia for tiden og bruker nex5 for det det er verdt. Kommer tilbake med en fyldigere tilbakemelding naar jeg er hjemme igjen.

 

Jeg har en dum sak aa sporre om som jeg ikke finner ut av.

 

Etter aa ha oppdater til v4 firmware sa er bltsen blitt endret. For hver gang bilde med blitz skal tas saa flasher den kort 2 ganger for den flasher for tredje gang og bilde tas...hvorfor det?dry var ikke slik paa firmware v2. Irriterende da alle tror at bilde er tatt ved forste flashing og begynner aa bevege seg for bilde er tatt. Dumt. Haaper at det bare er en instilling. ..

 

Eller er jeg fortsatt meget glad i kameraet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er jeg tilbake fra Ferien min og etter å ha tatt ca 1000 bilder på 2 uker så ser jeg nå hjemme at bilder ble bare bedre og bedre, dvs. større prosent av bildene er jeg fornøyd med.

Det tar tid å lære seg nytt fotokamera.

 

Det jeg ble STORT overrasket over er videofunksjonen. Den er bedre enn i mørket enn mitt canon MF36 som er et godt amatør kamera. Filmet mye i mørket og skumringen, dvc scenen hvor ungene danset og bildekvaliteten er bedre på denne.(Send på kvelden)

Ute i godt lys er det ikke nevneverdig forskjell men ser at NEX i forhold til Canon har litt tregere autofokus og at stabiliseringsfunksjonen er mye bedre på canon.

Så lenge en slipper å gå rundt med kamera, dvs. holder det nogenlunde i ro er det helt supert. Kan godt erstatte en videokamera for de aller fleste av oss.

 

Kommer tilbake med noe mer erfaring og bilder.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte kamera for kr 6000 hos elkjøp for jeg var i grunn usikker på at om jeg skulle beholde det eller ikke.(for da hadde jeg 30 dagers returrett)

 

Når jeg kom tilbake fra ferie så jeg at Japanfoto hadde en til 3995 på nettet.

Dermed tok jeg en tur til elkjøp og fortalte det som det var.

 

De tilbød 1000kr i avslag men så sa at jeg at det ikke er aktuelt, at de får det tilbake og at jeg bestiller det hos Japanfoto istedet. Jeg var ikke villig å "tape" 1000kr på det.

Selger tok en kjapp telefon(til sin avdelingsleder) og da var det i orden. De plusset på 150kr i frakt og jeg fikk igjen en del penger.

Kjøpet ble på 4150kr.

Godt fornøyd med det og prisen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe noen overganger fra NEX systemet slik at jeg kan bruke objektiv fra andre produsenter.

Da tenker jeg selvsagt også på bruktmarkedet også.

 

Men hvilke typer er mest utbredt?

Har skjønt at Nikon og Canon er det som det er mest av mens Sony er på vei.

 

Hvilke overganger bør jeg satse på?

Tenkte å anskaffe de med en gang for å se om de brukbare de fra Priceangels.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe noen overganger fra NEX systemet slik at jeg kan bruke objektiv fra andre produsenter.

Da tenker jeg selvsagt også på bruktmarkedet også.

 

Men hvilke typer er mest utbredt?

Har skjønt at Nikon og Canon er det som det er mest av mens Sony er på vei.

 

Hvilke overganger bør jeg satse på?

Tenkte å anskaffe de med en gang for å se om de brukbare de fra Priceangels.

Hei!

Jeg har MD-adapteret fra Price Angels, det fungerer fint med gamle MC og MD objektiver fra Minolta.

Vær obs på at på alle du viser til her må du stille blender manuelt( på objektivet) og fokusere manuelt.

 

Jeg har og LA-EA1- adateret(A-mount/Minolta), det er veldig bra bra, der kan du stille blender via kameraet(da kan du få det på alle Minolta og 3-part fra 1984 til nå, sjekk www.dyxum.com for tilgjengelige objektiver) og du får autofokus på SSM og SAM-objektiver fra sony.

 

Har du ingen objektiver fra før, er det jo egentlig samme hvilket adapter du velger, men husk at du må ha objektiver du kan stille blender på objektivet, hvis du velger noen av de du viser til.

 

Personlig tror jeg du vil ha mest glede av ett LA-EA1-adapter.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...