Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta med sprit inn i landet (18år)


gulnisse

Anbefalte innlegg

Hei kjære godtfolk!

Jeg skal en tur til det store utland i sommer, og da er det som kjent ofte billiger sprit og andre godsaker. Jeg lurer på hvordan reglene er med tanke på å ta med sprit (40% eller lignende) inn i landet med fly når man kun er 18år? Det er vel i utgangspunktet lov å ha med 1 liter sprit, men når man er under 18 er vel all inførsel av alkohol over 22% forbudt? Om jeg blir stoppet i tollen på gardermoen med 1 liter spirt, hva hadde straffen eventuelt blitt da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei kjære godtfolk!

Jeg skal en tur til det store utland i sommer, og da er det som kjent ofte billiger sprit og andre godsaker. Jeg lurer på hvordan reglene er med tanke på å ta med sprit (40% eller lignende) inn i landet med fly når man kun er 18år? Det er vel i utgangspunktet lov å ha med 1 liter sprit, men når man er under 18 er vel all inførsel av alkohol over 22% forbudt? Om jeg blir stoppet i tollen på gardermoen med 1 liter spirt, hva hadde straffen eventuelt blitt da?

 

For å innføre alkoholholdige drikkevarer må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år.

 

Alkoholholdige drikkevarer:

Brennevin/likør o.l. over 22 % til og med 60 % = 1 liter

Vin o.l. mellom 4,7 % og 22 % = 1,5 liter

Øl over 2,5 % (også sterkøl), eller rusbrus o.l. over 2,5 til og med 4,7 % = 2 liter

 

referanse link

 

Om jeg blir stoppet i tollen på gardermoen med 1 liter spirt, hva hadde straffen eventuelt blitt da?

tipper de bare tar beslag i spriten hvis du kun har med en flaske e.l, står en del om summer på hva du får i bøter hvis du tar med for mye her (merk den er fra 2006, mulig prisene har endret seg men fant ikke dette på toll.no): http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article637316.ece

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

Ja du har forstått reglane rett her, aldersgrensene for innføring av alkohol er identiske til aldersgrensene for kjøp av tilsvarande vare i norge.

Noke som betyr at den kvota på 1 liter sprit ikkje er ei kvote du får før du er 20 år (på samme måte som at ein 17 åring ikkje får kvote på øl, vin og tobakk).

 

Det er reglane i det landet du reiser inn i som bestemmer aldersgrensene, noke som betyr at du f.eks har spritkvote når du reiser inn til andre land som f.eks Danmark, men du har ikkje spritkvote når du reiser frå danmark og til norge sjølv om du kan lovlig kjøpe sprit i danmark.

 

Men når det er sakt så har eg ikkje opplevd å bli spurt om legitimasjon i tollen så om tollerane kun baserer seg på augemål eller om dei krever legitimasjon når dei er i tvil er eg usikker på. Men etter det som eg har opplevd så er det ingen detaljert kontroll så lenge du ikkje heilt åpnebart er for ung eller om du har med deg meir en vanlig kvote for ein voksen person. Men eg vil ikkje anbefale deg å teste lykka då dette er mykje dyrare en det er verdt, spriten er ikkje så mykje billegare i utlandet.

 

Dersom du blir stoppa i tollen med for mykje kvotebelagte varer så skal i utganspunktet alle varene beslaglegges (også det som er innanfor kvota) og du får eit forenkla forelegg basert på kor mykje ekstra du har prøvd å smuggle med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...