Gå til innhold

Trenger ny sekk, vakler mellom disse to.


Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt til en ny sekk nå. Har til nå brukt en Berghaus Cyclops som har takket for seg etter og lang tro tjeneste.

 

Vakler nå mellom disse to:

 

Arcteryx Bora 95 l fra en lokal butikk her i Skien og denne

 

Para Ranger Ryggsekk 120 L fra XXL.

 

Begge to skal vel være bra sekker etter hva jeg har sett. Heller vel mot Bora sekken.

 

Er det noen som har erfaring med en eller begge av disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg kjøpte Norrønna Recon pack i fjor. Er vel veldig mye av det samme som Ranger etter hva jeg har hørt. Bora sekken har jeg bare lest om, så den skal jeg ikke nevne noe om.

 

Erfaringen min ang. Recon pack er ihvertfall positiv. Med stramme-stropper i hue og rævva passet den fint til alt fra 3-dagers turer til 14 dagers turer. Recon pack er på 125 liter, så plassforskjellen er det ikke mye å si på, men jeg satt virkelig pris på god plass, uten at jeg merkbart kjente at jeg bar på noe virkelig stort. Romslighet er noe jeg setter pris på i forhold til orden, og pakke enkelhet.

 

Bæreremmene er vel det samme på recon og ranger, tror jeg. De sitter veldig godt i skulder og nakkeparti, og jeg hadde aldri problemer noe som liknet gnaging. Hoftebeltet er absolutt noe jeg setter pris på. Det er den beste sekken jeg noen gang har hatt på ryggen, og når jeg bar i lengre perioder var dette noe jeg var glad for at jeg hadde brukt penger på. Funksjonen ble satt godt pris på når det kom til stigninger, med tanke på høye kneløft og litt romslige hoftebevegelser.

 

Jeg har tidligere hatt problemer med at sekken presser for mye på "oksemuskelen" og får et alt for mye trykkbelastet punkt ved nakke, men etter det jeg lærte på befalskolen. "hoftebeltet skal ta mellom 60-80% av vekten fra sekken, og den skal ikke trekke bakover" er ikke dette noe prioblem med denne sekken.

 

Det er enkel høydejustering. Et enkelt trykk, og ett napp og den er tilpasset personen.

 

Avtagbare sidelommer som kan "glides" over til en dagstur sekk med to separate lommer, og et enkelt "ryggstropp-oppheng" er kjekt. Spesielt når man har slått leir og kano o.l. er lagt under duk og man skal ta en dagstur til et mindre fiskevann.

 

Topplokket er justerbart i alle fire hjører. Passer bra til "stapping" av siste rest, bruker denne funksjonen aktivt når jeg bytter fottøy fra felt, til leirsko og ønsker å holde det tørt. Den har også romslig topplokkrom, 2 separate, en inne og en ute.

 

Har man stropper som man ofte får fra militær-bagger o.l. er disse optimale hvis man skal ha duk, liggeunderlag, åre, fiskestang o.l. festet på sekk.

 

Det er mellomrom mellom festene i sidelommene som gjøre det enkelt å slippe en ski, fiskestang eller åre imellom hvis man skal bære korte strekker uten å måtte stroppe eller tenke på at det faller av.

 

Den er etter hva jeg har hørt veldig lik som Recon pack, Recon har også ramme, noe som kommer godt med om man skal ha noe vekt. (Vet ikke om ranger kommer med ramme) Jeg kan anbefale Recon pack på det sterkeste.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte Norrønna Recon pack i fjor. Er vel veldig mye av det samme som Ranger etter hva jeg har hørt. Bora sekken har jeg bare lest om, så den skal jeg ikke nevne noe om.

 

Erfaringen min ang. Recon pack er ihvertfall positiv. Med stramme-stropper i hue og rævva passet den fint til alt fra 3-dagers turer til 14 dagers turer. Recon pack er på 125 liter, så plassforskjellen er det ikke mye å si på, men jeg satt virkelig pris på god plass, uten at jeg merkbart kjente at jeg bar på noe virkelig stort. Romslighet er noe jeg setter pris på i forhold til orden, og pakke enkelhet.

 

 

Den er etter hva jeg har hørt veldig lik som Recon pack, Recon har også ramme, noe som kommer godt med om man skal ha noe vekt. (Vet ikke om ranger kommer med ramme) Jeg kan anbefale Recon pack på det sterkeste.

 

Lykke til.

 

Mange takk for flott info. Jeg får nesten bare ta meg en tur for å se på denne sekken tror jeg. Reelle bruker erfaringer er det beste utgangspunktet. Og jeg er kresen på sekk, det skal være noen kg der over lengre strekk, så det bør sitte.

 

Mange takk igjen til begge to her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...