Gå til innhold

Nye harddisker til Windows Home Server


Anbefalte innlegg

Jeg skal foreta en kraftig oppgradering av lagringskapasiteten på min Windows Home Server og ønsker derfor tips og råd til hvilken harddisk-modell jeg bør kjøpe. Skal ha en total kapasitet på rundt ca 6-9 TB. Problemstillinger:

 

- Green-utgaver fra Western Digital, Seagate og Samsung virker svært egnet og er rimelige, men har hørt om flere som har hatt problemer med slike Green disker. Blandt annet at de plutselig kan stoppe og kreve omstart av maskinen.

 

- Kan jeg benytte disker på 3 TB på et eldre hovedkort sammen med Windows Home Server? Vurderer å kjøpe enten 4 x 2TB eller 3 x 3TB.

 

Hjelp mottas med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører bl.a. 12-13 Samsung SpinPoint F4EG 2TB i min server, og kan ikke si meg annet enn fornøyd med dem. Rimelig støysvake, grei temp, grei hastighet.. Akkurat hva man betaler for imo.

 

Tenkte selv på om jeg skulle over på 3er disker, men de er fremdeles dobbelt så dyre, så jeg venter en stund til.

Ulempen når man kjøper så mange disker er at f.eks. komplett ikke kan plukke fra forskjellige produksjonsbatcher - så om det er produksjonsfeil på en disk, er sjansen absolutt tilstede for at en disk til i raidet ryker.

Leste om en sak der oljepressa i produksjonsbåndet brøyt sammen, så lagrene ble ikke smurt på en hel batch disker - dette resulterte i 2 disk-krasj før raidet hadde fått tid til å gjennoppbygges (kan ta litt tid), og dermed data borte.

 

Sjansen for at det skal skje er jo svinnende liten, men er man pessimist så...

 

Det at de plutselig kunne stoppe og kreve restart.. Leste man noe om det på kompletts kommentarer? Jeg har aldri opplevd det på noen av mine disker ihvertfall..

 

Jeg kjører kun linux på serverne nå, så WHS har jeg aldri fått satt meg inn i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...