Gå til innhold

Facebook - et spm!


Anbefalte innlegg

La oss si jeg har 200 venner på facebook.

Når jeg trykker på min egen profilside så dukker det opp ca. 10 profilbilder under "friends".

Jeg legger merke til at det ofte er de samme personene / bildene som dukker opp der, men ikke alltid? Har dette med hvilke profiler jeg oftest har besøkt / de som har besøkt min profil oftest / eventuelt en blanding av disse to? Eller skal det være helt random?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er faktisk noe jeg har fundert på i et par uker nå. Listen over 10 venner på FB-profilen kan umulig være tilfeldig og være drevet av en algoritme. Jeg høres nokså bombastisk ut nå, men her er hvorfor jeg tror den er drevet av en algoritme og til slutt i tråden kommer jeg frem til hva jeg tror formålet med algoritmen er.

 

Det første jeg har merket meg er, over et dagsløp, at:

1. Rekkefølgen endrer seg

2. Personene skiftes ikke ut

 

Det neste jeg har merket meg er, over flere dager, at

1. Personene skifes ut

2. Det er de samme +10/+20 personene som går igjen

3. (Nesten) samtlige er personer jeg har/har hatt god kontakt med IRL.

 

With that in mind, så skal jeg prøve å løse tankene mine ved hjelp av de ti som er på listen min atm i det følgende.

 

Jeg merket at det er uvilkårlig hvor mye kontakt jeg har hatt med dem over FB. Noen av de 10 har jeg riktignok kontakt med. En av dem er den jeg definitivt chatter mest med på FB, og som er en rev til å like mine statuser og profilbilder. Men, det er ei annen som også liker en god del statuser og profilbilder hos meg - nærmest en stalker. Jeg kan derimot ikke huske å ha sett henne på den listen.

Uansett, denne personen jeg chatter ofte med kan jeg forstå hvorfor vises på listen min.

 

Nå noe som virkelig er interessant. To av de ti vennene på min liste ATM er ei jeg hadde vært sammen med nå hadde ikke hun reist vekk og venninnen hennes som hun har reist vekk med. Jeg hadde svært god kontakt med begge irl før avreisedato. Dere gjetter hvem jeg har kontakt med over FB, men likevel dukker begge opp på min liste. Jeg besøker en av profilene relativt ofte, og har selv sett meg på hennes liste. Både jeg og hun jeg har gode følelser for "liker" bilder, statuser o.l. kun en sjelden gang. Chatter kun av og til, og noen ganger meldinger. Men altså ikke ofte. Desto mindre er tilfellet ift venninnen hennes, som kan beskrives mildt sagt som sjeldent.

Jeg kan kun forklare hvorfor en av to dukker opp på listen min ut i fra FB aktivitet

 

Nå har jeg tatt for meg tre av ti venner, så hvorfor ikke forske videre på de neste syv.

 

Tre av de ti er gode kamerater. Han ene holder jeg derimot på å miste kontakt med IRL. På FB har jeg aldri hatt noe særlig kontakt med han; aldri likt bilder, statuser etc da han gjør veldig lite ut av seg på FB. Kompis nummer to er en jeg er med relativt ofte IRL, flere ganger i uken. Han skriver få statuser og legger aldri ut bilder, så jeg kan lite gjøre i forhold til å få han til å komme opp på min liste. Vi chatter så og si aldri på FB. Den tredje er mye som den andre, men litt mer interaksjon FB og litt mindre IRL.

Hvorfor er de på listen min?

 

De fire siste personene er en salig blanding.

 

Den første er en tidligere romkamerat som jeg har mistet mye kontakt med over det siste året. Vi chatter smått og liker en status eller to i blant. Jeg besøker så og si aldri profilen hans.

Hvorfor er han på listen min?

 

Den neste er ei jeg hadde god kontakt med når jeg gikk på bachelor. Kontakten IRL har forsvunner nå. Vi chatter aldri på FB, men liker/kommenterer litt statuser - men kun en sjelden gang! Jeg kan ikke huske sist gang jeg var innom profilen hennes.

Hvorfor er hun på listen min?

 

Den neste er ei var på gang med for fire år siden, men som jeg aldri har kontakt med på FB lenger. Vi har riktig nok kontakt, men kun sosialt - ikke over FB - da hennes kjære har kommet inn i kameratflokken.

Hvorfor er hun på listen min?

 

Den siste er ei jeg har vokst opp med, men som kontakten stoppet med fra ungdomsskolen av. For å sette ting i perspektiv; jeg er nå sisteårs mastergradstudent. Vi hadde svært god kontakt når vi hadde kontakt, var bestiser i så måte. Jeg er aldri innen profilen hennes, liker ingen bilder, men kan huske å ha kommentert noen statuser. Men det er sjelden!

Hvorfor er hun på listen min?

 

Jeg virkelig aner ikke hvordan den algoritmen Facebook bruker fungerer. En mulig fellesnevner - the first that comes to mind - er at dette er personer jeg har/har hatt svært god kontakt med IRL. Men; jeg klarer ikke å forklare hva jeg skal ha gjort for at alle de ti skal vises på listen min. Der klarer jeg kun å forklare to av ti personer. To av ti. Åtte av ti klarer jeg ikke å forklare ut i fra FB interaksjon! Og likevel residualen åtte av ti personer jeg har/har hatt god kontakt med IRL.

 

Det kan høres enkelt ut, men jeg tror hovedformålet med algoritmen - altså den tyngstveiende faktor - er hvor hyppig/ofte/etc personen besøker min profil.

 

En annen forklaringen har jeg ikke, generell FB-kommunikasjon kan ikke være tyngstveiende i algoritmen. Overhodet.

 

Ei heller er det random, da alle ti er - som nevnt - personer jeg har/har hatt svært god kontakt med in real life.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har også fått inntrykk av at det er de som nylig (eventuelt hyppig) har vært innom profilen min, så jeg holder også en knapp på at det er det algoritmen gjør.

 

Følgende "bevis" jeg har på det er blant annet dette:

 

1) Ofte merker jeg meg at det er de som nylig har kommentert en status og/eller jeg sanser har vært innom profilen min, nettopp fordi det ofte kan være venner jeg har til felles med andre hvor jeg nylig har vært på en eller annen utflukt med en av vennene deres - hvilket kanskje trigger litt nysgjerrighet.

 

2) Andre ganger er det åpenlyst at det skyldes "nylig besøk" fra vedkommende på profilen min fordi jeg har snakket med dem IRL etterpå og de har kommentert et eller annet klipp eller en status jeg har der inne face-to-face med meg. Dette gjelder særlig de veldig passive brukerne av Facebook av mine venner (de som knapt poster noe som helst).

 

3) Ikke sjeldent er det også familiemedlemmer og nære venner, eller et par av ekskjærestene som vises på den listen. Det gir også derfor rimelig grunn for meg å gå ut ifra at de har vært innom profilen min og tatt seg en liten snarvisitt.

 

...men ærlig talt, så sjekker jeg selv lite annet enn bare nyhetsfeeden - og det er veldig sjeldent jeg går innom og stalker profiler, bortsett fra et par tilfeller det er snakk om folk jeg savner kontakt med som jeg ikke tør å kontakte eller ikke vet hva jeg skal åpne til kommunikasjon med. Err, kanskje litt greit å være var på det - hvis det jo kanskje er tilfelle at JEG da vises på deres liste? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...