Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snakke med seg selv


Anbefalte innlegg

Vel... Det har seg slik at jeg har en tendens til å snakke med meg selv. Dette skjer naturligvis bare når jeg er alene og føler for å "si" noe, om du skjønner. Jeg er forresten jente og 17 år, og har hatt det slik så lenge jeg kan huske. Jeg er ikke "retard" eller noe, haha. Jeg har mange venner, er helt normal osv... Likevel kan jeg finne på å snakke med meg selv når jeg f.eks er hjemme alene eller går tur ute osv. Jeg snakker/hvisker til meg selv, liksom. Jeg tror jeg gjør dette for å lufte tankene, og det verste er at det fungerer. Jeg sorterer tankene også blir alt mye bedre etterpå. Lol, vanskelig å forklare.

 

 

Uansett; det jeg lurer på er om dette er normalt? Det er vel ikke "farlig"? Og er det flere som har det slik som meg? Jeg føler meg bare så unormal, haha.

 

Postet av anonym: 5e15f5a1709431c3a0bdeadbf64d32f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også det med å snakke med meg selv av og til. Kun når jeg er alene, da. Gjør det gjerne når jeg regner matte, kobler opp ting (den der, og den der. Den innkoblaaa, okei.). Hvis jeg er sint/skuffet så snakker jeg kanskje til meg selv. Vet ikke helt hvorfor.

 

Og nei, jeg er nok ikke å regne som "retard" som du kalte det. :)

Lenke til kommentar

Jeg snakker aldri med meg selv og jeg tror heller ikke det er vanlig at andre gjør det. Det finnes en diagnose for slikt og det kalles schizofreni. Dersom du opplever en "ute" av deg selv opplevelse, på en måte at personen som snakker ikke er deg så kan det være grunn til bekymring.

 

Værdt å sjekke ut hos legen i hvert fall. :)

Lenke til kommentar

Det er da helt vanlig å snakke med seg selv.

 

Jeg snakker ofte med meg selv. Jeg banner gjerne hvis jeg har glemt noe, og kaller meg selv en idiot. "Jeg er så dum, faen jeg suger." etc. Hender også at jeg synger banneord eller bare lager merkelige lyder når jeg er alene. Bare pass på at du ikke blir tatt på fersken. Det er ikke lett å overbevise en kjæreste eller kollega at det faktisk er en sang som lyder, "fitte, fitte, kuk, helvete, mongo, downs, vulva...". :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg snakker aldri med meg selv og jeg tror heller ikke det er vanlig at andre gjør det. Det finnes en diagnose for slikt og det kalles schizofreni. Dersom du opplever en "ute" av deg selv opplevelse, på en måte at personen som snakker ikke er deg så kan det være grunn til bekymring.

 

Værdt å sjekke ut hos legen i hvert fall. :)

What, nå ble jeg nesten litt redd, her. Søkte forresten opp sykdommen du vedla, og jeg har ingen av symptomene. Jeg har verken vrangforestillinger eller hallusinasjoner. Så jeg håper virkelig ikke det er dét som er galt med meg, hehe.

 

 

Postet av anonym: 5e15f5a1709431c3a0bdeadbf64d32f5

Lenke til kommentar

Jeg snakker aldri med meg selv og jeg tror heller ikke det er vanlig at andre gjør det. Det finnes en diagnose for slikt og det kalles schizofreni. Dersom du opplever en "ute" av deg selv opplevelse, på en måte at personen som snakker ikke er deg så kan det være grunn til bekymring.

 

Værdt å sjekke ut hos legen i hvert fall. :)

 

Dette er bare vissvas. Schizofreni er en psykiatrisk sykdom og har ikke noen av disse symptomene som kjennetegn.

 

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Det er da helt vanlig å snakke med seg selv.

 

Jeg snakker ofte med meg selv. Jeg banner gjerne hvis jeg har glemt noe, og kaller meg selv en idiot. "Jeg er så dum, faen jeg suger." etc. Hender også at jeg synger banneord eller bare lager merkelige lyder når jeg er alene. Bare pass på at du ikke blir tatt på fersken. Det er ikke lett å overbevise en kjæreste eller kollega at det faktisk er en sang som lyder, "fitte, fitte, kuk, helvete, mongo, downs, vulva...". :whistle:

 

Hender at jeg sier kukksuger eller fittetrynet hvis jeg blir irritert, men jeg vil ikke si at det går under kategorien av det å snakke med seg selv, akkurat.

 

Det er akkurat som hvis du brenner fingrene og sier "au!". To helt forskjellige ting som ikke har noe med schizofreni å gjøre.

Lenke til kommentar
Hender at jeg sier kukksuger eller fittetrynet hvis jeg blir irritert, men jeg vil ikke si at det går under kategorien av det å snakke med seg selv, akkurat.

 

Det er akkurat som hvis du brenner fingrene og sier "au!". To helt forskjellige ting som ikke har noe med schizofreni å gjøre.

 

I mitt siste eksempl er jeg gjerne i godt humør og kjeder meg kanskje litt.

 

Kun meg som synger i dusjen?

Lenke til kommentar

Og diagnostisere henne med schizofreni fordi hun prater litt med seg selv i ny og ne er vel litt drastisk?

 

Selv prater jeg med meg selv noen ganger, og kjenner meg igjen i det du sier at det hjelper når man vil sortere tankene sine litt. Spesielt når jeg sitter med f.eks en oppgave som er vanskelig. Vet også at mange av vennene mine gjør det.

 

Så du kan nok ta det helt med ro, du er ikke alene, og jeg vil tørre å påstå at det er helt ufarlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...