Gå til innhold

[Løst] Merkelig skygge effekt rundt objekter.


Anbefalte innlegg

Har tatt noen bilder med forskjellige objektiver. Og noen ganger så oppstår det noen rare skygge effekter. Som om bildebrikka/kameraet ikke helt forstår det det tar bilde av.

Man kan se de mørke/skygge feltene rundt båtene.

Hva kan det være for noe? Hva er årsaken til det?

Noen som vet?

post-131923-0-12600500-1308573249_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som en oppskarping/kontrast-effekt, som om du har en lett HDR-behandling av bildet. Du har ikke skrudd på en eller annen fancy bildefunksjon, og/eller kjørt noe spesielt i etterbehandlingen?

 

Nei, ingen HDR i dette, heller ingen oppskarping/kontrast justering eller fancy bildefunksjon. Annet enn at active D-lightning var satt til høy(noe jeg hadde glemt bort). Kansje den som tukler det til? Kameraet var ellers satt på P.

Har fått denne effekten med andre objektiver og. Så det har vel ikke noe med 18-200 å gjøre tror jeg.

Endret av Meier
Lenke til kommentar

Det er en sideeffekt av Active D-lighting-effekten. Se bildet i linken og se en svak, svak lys halo rundt trærne og husene mot himmelen. Hvis du ikke vil ha den - skru av eller ned Active D-lighting.

 

Prøv selv med en lys/mørk bygning mot en ensfarget himmel med og uten D-lighting, og du vil se effekten.

 

jeg ser ikke noe som er i nærheten her. Har ellers prøvd å ta en del bilder med div innstillinger. Men får ikke opp den samme effekten. Har også slått av/på D-lightning effekte, uten synlige forandringer. Så dette virker litt rart.

Jeg la også merke til effekten når jeg tok bilde av en person mot helt blå himmel. Personen fikk samme rare skygge effekt rundt seg.

Mens andre ganger, så er det ikke noe.

Jeg tok et bilde av rådhuset i Oslo, og da fikk jeg samme effekt rundt kantene på bygget. Himmelen var da også blå.

Jeg har satt fargerom til adobe RGB, om det har noe å si?

Ellers får jeg kansje nullstille allt og prøve på nytt.

Men trodde ikke sånt skulle oppstå uansett.

Dette ville jeg sett på som en fancy effekt, ikke som en normal innstilling. Ellers finner jeg ingen lik situasjon ute, så jeg får testet det skikkelig ut.

Lenke til kommentar

Du er nok nødt til å ha veldig stor kontrast for å få fram denne effekten, og jeg er rimelig sikker på at den mest effektive måten er å sette D-lighting høyt, og oppskarping (nokså) høyt. Rådhusfasaden, eller en person, mot klar himmel er et egnet motiv, det gir et spenn i eksponeringen som strekker egenskapene til bildeprosessoren maksimalt. Tar du bildet i raw og gjør tilsvarende triks selv, vil du kunne få veldig mye bedre resultat.

Lenke til kommentar

Som jeg skriver - dette er en (side-)effekt av overdreven D-lighting. Er det et motiv hvor du får effekten, så skru ned på D-lighting og ta nytt bilde. Les for eksempel her: http://blog.purecodes.org/index.php/2009/01/04/dont-use-active-d-lighting-in-nikons-d90-as-default-setting/ og http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1006&message=35366204&changemode=1

 

Bare å Google etter D-lighting og halo.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Som jeg skriver - dette er en effekt av overdreven D-lighting. Er det et motiv hvor du får effekten, så skru ned på D-lighting og ta nytt bilde. Les for eksempel her: http://blog.purecodes.org/index.php/2009/01/04/dont-use-active-d-lighting-in-nikons-d90-as-default-setting/ og http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1006&message=35366204&changemode=1

 

Bare å Google etter D-lighting og halo.

Ja der kom det bedre frem. Helt klart D-lighning som har skylden her. Jeg prøvde i sta å ta noen bilder med høyest D-lightning, uten noe effekt, så jeg forsto ikke så mye av det. Men da skal jeg prøve å ta noen bilder senere, når forholdene er like dan, så får jeg se effekten av det.

Da blir det å prøve å fjerne effekten på det som er allerede er tatt. Så ut som om det var en mulighet for det, på et vis.

Takker ellers for oppklaring av problemet. Da blir det nok litt bedre bilder etter hvert. :yes:

Lenke til kommentar

Active D-lighting er rett og slett en lett HDR-funksjon - at du får fram lokal kontrast i bildet. Det samme kan du få til i bildebehandlingsprogram med en Unsharp Mask med stor radius. Det har fått en egen slider i Adobe Camer Raw - "Clarity", heter den der.

 

Har sideeffekten at du får haloer i bildet.

 

Du kan bruke clarity med negative verdier for å motvirke haloer som allerede er der - se eksempler her.

Lenke til kommentar

Active D-lighting er rett og slett en lett HDR-funksjon - at du får fram lokal kontrast i bildet. Det samme kan du få til i bildebehandlingsprogram med en Unsharp Mask med stor radius. Det har fått en egen slider i Adobe Camer Raw - "Clarity", heter den der.

 

Har sideeffekten at du får haloer i bildet.

 

Du kan bruke clarity med negative verdier for å motvirke haloer som allerede er der - se eksempler her.

 

Ok, ja da må jeg se litt på clarity. Noen bilder trengs å fikses opp litt. Ellers ser de andre ikke så verst ut. Sånn blir det, når man har dårlig tid. ting går litt for fort for seg. Men man lærer stadig. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...