Gå til innhold

Restriksjoner på nett


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å begrense tilgang til WAN på en PC i LANet. Ønsker ikke å fjerne nettilgang helt, men fjerne tilgang til blant annet Steam. Jeg hadde håpet jeg kunne gjøre det i dd-wrt, men begrensningene satt der er globale så vidt jeg har forstått det.

OpenDNS er en mulighet jeg har sett på, men det skal ikke mye til før brukeren, som er 15 år, skjønner hvordan han fjerner DNSen satt på hans PC.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du ikke har faste IPer.

Og hvordan er muligheten for at man bare bytter ledning i switchen så er alt åpent igjen.

Eller spiller hos venner.

Han kommer uansett til å google seg ihjel og finne denne tråden + løsningen.

 

Du kan vel blokke steam i routeren og sette passord på denne? Med mindre noen andre i huset spiller.

Mener du etter X klokkeslett eller hele døgnet? Ikke av vi har noe med det å gjøre men Steam er da et flott program om man spiller litt hver dag etter å ha gjort alle leksene sine.

 

Mine pcer får ny adresse på hver boot, så jeg må da blokke på port i switchen i routeren , for eks blokke alt og åpne port 80 og 21 osv.

Men må har jeg manageable switch og avansert 3com router.

 

Du kan jo redusere hastigheten på nettet så vil han ikke gidde å spille mer en 1 min.

Endret av War
Lenke til kommentar

Regner med at du ikke har faste IPer.

Nei, jeg har ikke faste IPer på annet enn server og sånt, men det er ingen sak å tildele ham en fast IP.

 

Og hvordan er muligheten for at man bare bytter ledning i switchen så er alt åpent igjen.

Å bytte port hjelper vel ikke?

 

Du kan vel blokke steam i routeren og sette passord på denne? Med mindre noen andre i huset spiller.

Jeg koser meg med Steam en gang i mellom, så ønsker ikke å blokke den globalt.

 

Mener du etter X klokkeslett eller hele døgnet?

Til enkelte tjenester, hele døgnet.

 

Ikke av vi har noe med det å gjøre men Steam er da et flott program om man spiller litt hver dag etter å ha gjort alle leksene sine.

Dette er jeg helt enig i. Jeg er... eller var (før jeg ble "voksen") ihugga gamer selv så jeg har ikke noe problem med å se gleden av å spille, men når poden nå har fått husarrest blir det litt andre regler desverre.

Lenke til kommentar
Om det er noe skolearbeid som trenger internet så oppretter du bare en gjestekonto på din datamskin uten muligheten for å installere programmer.

Det er klart det finnes mange lette løsninger, men jeg synes nettverk er interessant. Tror jeg har funnet ut av det. Etter en litt mer grundig titt i dd-wrt åpenbarte det seg. :)

 

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Da kan du jo forklare hvordan det ble gjort. Andre kan ha god nytte av den infoen.

Det gjelder routere med dd-wrt. Under Access Restrictions og WAN Access kan man definere begrensninger.

Man slipper å gi PCene fast IP-adresse da man kan blokkere MAC-adressen.

 

I dette tilfellet er det Steam som skal blokkes.

 

Steam bruker følgende porter

UDP Port 27000-27030

TCP Port 27014-27050

UDP Port 4380

 

Disse la jeg til i Blocked Services. Det skal sies at dette ikke har blitt testet enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...