Gå til innhold

Hva slags skjermkort passer ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX?


Anbefalte innlegg

Hei og god morgen!

 

Jeg håper på hjelp til kjøp av et par PC komponenter. Jeg har lyst å bygge meg en maskin igjen - men jeg er rusten på feltet: Det har gått mange år mellom oppgradering av maskiner, og jeg har for det meste skjønt hvordan sette sammen de fleste komponenter. Det eneste jeg har problem med å finne ut av, er hvorvidt 'alle' skjermkort i dag passer 'alle' hovedkort. Jeg er ganske så sikkert på at svaret er nei, så jeg vil heller spørre dere om hovedkortet nevnt i emnefeltet bare passer visse typer skjermkort. F.eks. på Dustbin ser man på sidemenyen at det er følgende undermenyer for skjermkort å velge mellom: AGP, CAD/Multiskjerm, PCI, PCI-E-AMD, PCI-E-Nvidia og USB. (USB er uansett ikke interessant i denne sammenheng).

 

Ut i fra hva jeg kunne lese, har det overnevnte hovedkortet allerede innebygd skjerm, og det var helt nytt for meg at var tilgjengelig i et hovedkort. Det likte jeg! Men det er nok neppe særlig futt i et slikt innebygd skjermkort, og tenkte det kunne være greit med et ekstra på hovedkortet så jeg tittet litt rundt og...

 

...dette skjermkortet virket tiltrekkende på meg: GEFORCE GTX 460 OC 1GB. Er dette et skjerkort som vil passe til hovedkortet, og kan det anbefales?

 

Tenkte også å kjøpe en INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155 prosessor (siden jeg gjør en del videoredigeringsarbeide - og kraftig prosessor minker ventetid), der det står at det følger med vifte. Jeg regner med at det er en av disse små viftene. Er den medfølgende viften nok eller anbefales det en slik 'brusete' svær vifte i stedet for?

 

Har aldri brukt PC til spilling tidligere, men tenkte det kunne ha vært gøy å ha muligheten til det. (For min egen del, men også når det blir flere og flere barn i familieomkretsen som blir større og besøker en regelmessig.)

 

Ellers er jeg åpen for innspill.

 

På forhånd tusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle PCI-E kort passer.

Gigabyte GTX 560 SOC 1GB er et anbealt kort med bra ytelse ifht kostnad!

460 duger vel også, men det er forrige generasjons kort.

 

Hvis du ikke skal overklokke funker medfølgende vifte greit.

 

Supert! Er alltid glad for forslag. Og siden overklokking skal være enkelt med de nyere hovedkortene, så tenker jeg at jeg også går for de litt større viftene - som jeg kalte 'brusete' :) Når det først har kommet opp som tema: Kan du eller noen andre anbefale et merke/type CPU vifte som er stillegående og forøvrig bra?

 

Og enda en ting mens jeg er i gang: Jeg leste også også at folk likte en type RAM-brikker med avkjøling (så ut som om det var montert en hårkam på toppen), og at disse avkjølingstaggene hindret en del folk å få montert større vifter over CPUen. Det betyr vel at jeg bør velge RAM-brikker uten disse spesielle 'taggene' for avkjøling, eller ikke?

 

(Ang. skermkort: Skjønte nå at jeg ikke hadde lest grundig nok på svaret til et innlegg jeg skrev her for noen måneder siden - også mht skjermkort. Da var det AGP jeg trengte, og tilbake i tid da jeg mottok svaret feilet jeg å lese at det fysisk ikke passer de mer moderne slot/ grensesnitt man har på hovedkort i dag.)

 

Tusen takk for hjelpen!

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar

Alle PCI-E kort passer.

Gigabyte GTX 560 SOC 1GB er et anbealt kort med bra ytelse ifht kostnad!

460 duger vel også, men det er forrige generasjons kort.

 

Hvis du ikke skal overklokke funker medfølgende vifte greit.

 

Supert! Er alltid glad for forslag. Og siden overklokking skal være enkelt med de nyere hovedkortene, så tenker jeg at jeg også går for de litt større viftene - som jeg kalte 'brusete' :) Når det først har kommet opp som tema: Kan du eller noen andre anbefale et merke/type CPU vifte som er stillegående og forøvrig bra?

 

Og enda en ting mens jeg er i gang: Jeg leste også også at folk likte en type RAM-brikker med avkjøling (så ut som om det var montert en hårkam på toppen), og at disse avkjølingstaggene hindret en del folk å få montert større vifter over CPUen. Det betyr vel at jeg bør velge RAM-brikker uten disse spesielle 'taggene' for avkjøling, eller ikke?

 

(Ang. skermkort: Skjønte nå at jeg ikke hadde lest grundig nok på svaret til et innlegg jeg skrev her for noen måneder siden - også mht skjermkort. Da var det AGP jeg trengte, og tilbake i tid da jeg mottok svaret feilet jeg å lese at det fysisk ikke passer de mer moderne slot/ grensesnitt man har på hovedkort i dag.)

 

Tusen takk for hjelpen!

 

Disse RAM-brikkene med kjøleribber som du snakker om, kalles Corsair Vengeance.

Du skal ha XMS3 1600MHz CL9 (2x4GB) eller (2x2GB)

XMS3 gjør at du får plass til en tredjeparts CPU-kjøler

Endret av Athey
Lenke til kommentar
Disse RAM-brikkene med kjøleribber som du snakker om, kalles Corsair Vengeance.

Du skal ha XMS3 1600MHz CL9 (2x4GB) eller (2x2GB)

XMS3 gjør at du får plass til en tredjeparts CPU-kjøler

 

Så det tolker dithen til at du vil anbefale at jeg velger RAM-brikker med kjøleribber framfor RAM-brikker uten? Eller er min første tolkning feil og at du egentlig ga meg en oppskrift på hvordan kunne utnytte minst en type RAM-brikke m/ kjøleribber - dvs. Corsair Vengeances XMS3 - suksessivt sammen med større CPU-vifte/kjøler?

 

Takker for hjelp (og beklager om jeg fremstår som en vanskelig 'pasient' med disse spørsmålene :D )

Lenke til kommentar

Det er bortkasta med kjøleribber på DDR3- brikker. De blir ikke varme.

Derfor trenger du ikke Venegance- brikkene som gjør det vanskeligere ifht CPU kjøleløsning.

 

Hvilken kjøler du skal velge er jeg ikke sikker på.

du kan jo teste AC Freezer 13 Pro som jeg rappet fra Agentspoon sin Black Refinery.

Edit: Venegance - ikke Dominator .. .:/

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar
Disse RAM-brikkene med kjøleribber som du snakker om, kalles Corsair Vengeance.

Du skal ha XMS3 1600MHz CL9 (2x4GB) eller (2x2GB)

XMS3 gjør at du får plass til en tredjeparts CPU-kjøler

 

Så det tolker dithen til at du vil anbefale at jeg velger RAM-brikker med kjøleribber framfor RAM-brikker uten? Eller er min første tolkning feil og at du egentlig ga meg en oppskrift på hvordan kunne utnytte minst en type RAM-brikke m/ kjøleribber - dvs. Corsair Vengeances XMS3 - suksessivt sammen med større CPU-vifte/kjøler?

 

Takker for hjelp (og beklager om jeg fremstår som en vanskelig 'pasient' med disse spørsmålene :D )

 

Beklager dårlig formulering, er nok litt hangover gett..

Det jeg mente var at du ikke burde kjøpe Corsair Vengeance, men den som bare heter XMS3 1600MHz CL9 :)

Husk på å kjøpe 2 eller 4 brikker, ikke bare en brikke på 4GB. Dette er fordi RAM-en jobber i par, og hvis du bare har en brikke, eller tre for den del, blir ytelsen strupet på grunn av såkalt "dual channel". :)

Lenke til kommentar

Beklager dårlig formulering, er nok litt hangover gett..

Det jeg mente var at du ikke burde kjøpe Corsair Vengeance, men den som bare heter XMS3 1600MHz CL9 :)

Husk på å kjøpe 2 eller 4 brikker, ikke bare en brikke på 4GB. Dette er fordi RAM-en jobber i par, og hvis du bare har en brikke, eller tre for den del, blir ytelsen strupet på grunn av såkalt "dual channel". :)

 

Absolutt ingen grunn til å beklage at du/dere bruker deres tid for gratis å veilede andre; vi har alle våre gode og dårlige dager hvor kommunikasjonen blir så som så. :)

 

Jeg vet ganske mye, bortsett fra det jeg nevnte med kompatibilitet på hovedkort vs skermkort (begynner nå å skjønne mye mer om det takket være dere). Vet det meste grunnleggende, så jeg visste at å putte en RAM-brikke ikke er å anbefale pga bl.a dual channel.

 

Jeg er dårlig på å huske navn (ikke tall), så jeg husket ikke ved første innlegg 'ti minutter' tilbake da jeg selv tittet innom Dustin der jeg leste navnene på RAM-brikkene, så det gikk ikke opp for meg (selv) at jeg senere blandet to forskjellige navn. :D

 

Glad at 'dere' anbefalte meg RAM-brikker uten kjøleribber; hadde en magefølelse av at det (ffor mitt bruk) ville være å overdrive mht kjøleribbene; jeg sier sikkert dette i feil forum (hehe), men er ikke en del av dere enige i at en del data-entusiaster overdriver litt når de skal ha komponent(er) med absolutt høyeste ytelse, når det nest-beste komponentet kun yter 5% mindre og koster 50% mindre? Blir litt vel konkurransepreget. Men jeg vet at de fleste av dere hobby-ekspertene har bena på bakken og prøver å anbefale teknologi etter behov, så jeg tror ikke jeg tråkket noen på føttene likevel. :)

 

Mange takk for all hjelp! Det er riktig hyggelig å ha muligheten til å kunne droppe innom et forum som denne og motta en slik ubetinget hjelp på bekostning av deres tid.

 

Edit: Beklager, om jeg nå er på vei til å melke kua tørr med alle mine spørsmål: Jeg kom til å tenkte på chassis. Vil en mini/microtower passe til hovedkortet, slik som denne Cooler Master microtower, eller blir microtower for varme og at jeg heller bør holde meg til miditower slik som denne: COOLER MASTER SILEO 500 ATX. Denne mangler ekstra plass for faner, så kanskje den blir litt varm. Hva med denne som har mulighet for installasjon for 5 faner: Fractal Design Define R3, eller denne: Cooler Master CM 690 II ADVANCED ATX. Eller COOLER M HAF 912 PLUS BLACK(på bildet ser det ut som at den har 3,5 mm-lydtilkobling ut/inn på fronten selv om spesifikasjonene ikke sier det. Eller denne som er litt fjong: ANTEC MIDTOWER SIX HUNDRED ATX SVART, med to ekstra vifter allerede installert og 3 usb og lyd inn/ut på front? Denne siste likte jeg mht. sin lette vekt. (Dette er bare en håndfull chassis jeg kikket på så jeg er veldig åpen for andre forslag.) Er egentlig ekstra vifter i chassis nødvendig eller blir det bare ekstra bråkete maskin? Sistnevnte har en masse finesser (kanskje overflødig med ekstraviftene som sagt) og var ikke så tung som nr. 2, så det er et pluss. Synes egentlig ikke mye om tunge PCer, selv om de er stasjonære. Og jeg legger vekt på så lav støynivå som mulig fra PCer.

 

Jeg innsert at hva jeg spør om dreier seg om personlige preferanser og at det er vanskelig for dere å peke på en midi tower og si at "den bør du ta", men jeg har inntil nå vært glad for innspill og vil med glede ta i mot innspill vedrørende chassis også.

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...