Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljespraye understellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg vil gjerne beskytte bilen min mot rust, og så har jeg lest at tectylbehandling ikke er å anbefale på eldre biler ... noe i den dur, men har også lest at å spraye linfrøolje skal visst være effektivt da linfrøoljen trenger inn overalt. Er dette å anbefale, og hvor kan man skaffe en spray som fungerer til formålet?

Endret av Dritil
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gidder ikke å betale andre for slikt da jeg gjør alt selv, men skulle hatt noe mer informasjon. Men jeg antar det bare er å spraye linfrøolje overalt man kommer til èn gang i året

Endret av Dritil
Skrevet

Nei, det er ikke fisk!

Har hørt at det er sagkjedeolje de bruker.

Uansett ville jeg anbefalt disse dersom du vil ha en grundig behandling. Det er en ganske omstendelig prosess å få olje på alle de rette plassene, men lykke til..... Jeg bor selv i Østfold og har hørt utelukkende positive historier om dem.

:)

Skrevet

Nei, det er ikke fisk!

Har hørt at det er sagkjedeolje de bruker.

Uansett ville jeg anbefalt disse dersom du vil ha en grundig behandling. Det er en ganske omstendelig prosess å få olje på alle de rette plassene, men lykke til..... Jeg bor selv i Østfold og har hørt utelukkende positive historier om dem.

:)

Har skiftet både clutch og girkasse på bilen uten hjelp fra andre og tidligere erfaring, så jeg klarer nok dette også :)

Men skal lese mer på siden dems

Skrevet

Om, det lukter kanskje ikke fisk, men det lukter merkbart i 6+ mnd.

Etter det er ikke lukten så sterk.

Jaha? Linfrøolje smaker jo pyton, men visste ikke at det luktet også. Kanskje det er en annen olje som ikke lukter som er like bra

Skrevet

Selv har jeg brukt girolje for manuelle girkasser/bakaksler/differensialer i mange år. Denne har utmerkede krypegenskaper og penetrerer bra. Den impregnerer gammel understellsbehandling og trenger inn til stålet.

Prøvde noe slik olje på et område med gammel tectyl, bare for å se hvordan den oppførte seg. En stripe på noen cm ble penslet på. Etter noen uker hadde olja krøpet 30-40cm til hver side :) Vet om flere som bruker slik olje da den ikke tørker helt, men penetrerer i dybden og er god på korrosjonshindrende egenskaper.

En biloppretter jeg har brukt til litt sveisejobber tidligere tectylerte sin Opel Rekord den gang han kjøpte den ny. Siden den gang har han bare sprayet på ufortynnet girolje annenhvert år. Mekanikerne på EU-kontrollen godkjenner alltid bilen med tårer i øyene, en så velholdt bil under er sjelden sier de. Mine egne biler ha også fått annerkjennende nikk på EU-kontrollene etter jeg begynte med oljebehandlingen. Fordelen visuelt er at bilen ser nybehandlet ut lenge. Liker man ikke dette er det bare å ta seg en tur på en grusvei etter behandling, da vil behandlingen se tørrere ut (men fremdeles penetrere inn til områder du ikke har kommet skikkelig til under behandlingen).

Godt mulig linfrøolje også er en god olje, men tenker du pris oppi det hele er giroljebehandling forholdsvis billig investering. Du trenger kun en liter eller to per behandling + en billig trykkanne fra Biltema. Den lukter litt en uke og to, men det gjør de fleste understellsbehandlingene.

Skrevet
Hvor nøye vasker du før hver behandling?

Spyler under med vanlig hageslange med strålemunnstykke. Får da vekk eventuelle småsteiner, sand og rester av salt fra vinteren. Skulle det være rester av hunde-/heste-/kubæsj som har klistret seg godt fast børster jeg dette vekk med en stiv kost når jeg spyler. En fordel å gjøre dette rett før en periode med fint og tørt vær slik at bilen får tørket skikkelig før oljingen. Selv gjør jeg alltid slikt arbeid på sommeren, da tørker bilen godt på noen dager med litt varme i lufta. Olja fortrenger vann godt, men det blir bedre rustbeskyttelse ved påføring på tørr tectyl.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...