Gå til innhold

Forlenger HDMI-signalet med opptil 100 meter


Anbefalte innlegg

Spørsmålet noen sikkert kan svare på da er hvorfor bruker man ikke heller 10 GB/s ethernetkabel som standard, istedet for overprisede HDMI-kabler med sære tilkoblinger?

 

Mye av grunnen til det ligger i DVI som var utbredt for digital bildeoverføring før HDMI kom på plass som standard. HDMI skulle være kompatibel med DVI gjennom en enkel overgang (altså uten converter). Det finnes sikkert flere grunner, men jeg vet dette var en av dem.

 

Dessuten takler HDMI (High Speed) mer enn 10 Gbps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet noen sikkert kan svare på da er hvorfor bruker man ikke heller 10 GB/s ethernetkabel som standard, istedet for overprisede HDMI-kabler med sære tilkoblinger?

 

Jeg vil tippe at det er enkelt nok pga. det er langt billigere å lave lov-power kontrollere som fungerer med korte (men lange nok i de fleste tilfeller) kabler. Om alt skulle være kompatibelt med lange kabler og kabler med færre ledere som i TP kabler så hadde nok all hardwaren for å sende og motta slike signaler vært mye dyrere.

 

Hvorfor man ikke har jobbet mot standardisering på en slik måte at alle enheter i praksis kunne bruke samme kabeltype og dermed oppnådd mange fordeler har nok derimot mer med begrensede muligheter for å spå fremtiden og at man må tenke på bakoverkompatabilitet også. Hvis vi skulle designe alt helt fra scratch så hadde det nok vært langt færre kabelstandarder i bruk vil jeg tro. Jeg har også tro på at etterhvert som vi når et platå der selv ekstremt raske kontrollere blir veldig billige (f.eks. fiberbaserte) så vil vi se en sakte med sikker konvergering mot sammenslåing av kabler som brukes til forskjellige ting - altså at man ender opp med samme type kontroler osm man både kobler inn til mp3 spilleren som kan bruker mot skjermen sin for bildeoverføring. Dette vil dog sikkert bli en treg prosess.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...