Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For sent å ta ett skippertak, og gå ut med gode karakterer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Går VG2 nå, og er ikke særlig fornøyd med enkelte karakterer. Snittet vil ligge på minst fire, men jeg har selv ambisjoner om å nå høyere, men jeg har fått to 3ere som standpunkt i to avsluttende fag. Det jeg lurer på er om løpet er "kjørt" for å vandre ut av VGS med et godt vitnemål, eller om disse karakterene vil trekke ned, selv om det ikke nødvendigvis vil påvirke snittet? Klumpete fortalt, men dere skjønner hva jeg mener.

 

Jeg har aldri lagt noe arbeid i skole, karakterene var gode uansett. Men jeg ser nå at for å lykkes på VGS, må det arbeid til og lekser må gjøres, ikke minst pugging på prøver. Helst før klokka slår tolv, dagen før prøven.

 

Jeg vet jeg bare har meg selv å takke, så negativ kritikk trenger jeg ikke - den kan jeg ta selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Hvis dere ikke har prøver, eksamener eller innleveringer (o.l.) før karakter settes tror jeg det ikke er store håpet. Men et tips kan være å gå å snakke med læreren i de fagene du mener du kan få bedre i. Bare det å vise at du tar dette veldig seriøst kan påvirke læreren i positiv retning. :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk 3 i to avsluttende fag, idiotisk av meg. Men om disse to karakterene vil påvirke VG3 med tanke på vitnemålet noe spesielt?

 

Det kan du jo egentlig regne på selv?

 

Om du har som mål å gå ut med 5 eller bedre i snitt vil nok treere trekke veldig ned, men om du setter listen litt lavere vil det igjen ikke bli så vanskelig.

 

Kommer egentlig helt an på hva du betegner som "gode karakterer".

Lenke til kommentar

Det blir så mye bedre bare du klarer å velge valgfag du interesserer deg litt for ;)

 

For å være ærlig, to treere blir ikke store hinderet. Tenk på det slik: Har du to seksere på vitnemålet, vil jo snittet av disse bli 4.5. Har du da likt antall firere og femmere vil du i tillegg klare målet ditt ;)

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntringen. Har valgt IT neste år, inkludert økonomi og politikk.

 

Eneste jeg egentlig interesserer meg for, er IT. Men fokuset på skole skal økes, betraktlig.

 

Et lite spørsmål til. Etter at jeg satt sammen min første PC, har jeg hatt stor interesse innenfor dette. Er det mulig å "utbedre" denne interessen innen noe annet? Altså, jeg har ikke prøvd på programmering ol. Men jeg likte virkelig å lære om komponenter, plukke ut deler og sette sammen selv. Det er jo ingen kunst, men interessen er der - og noe lignende kan jeg se for meg som et fremtidig yrke, men hvilket yrke vil dette ligne på?

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntringen. Har valgt IT neste år, inkludert økonomi og politikk.

 

Eneste jeg egentlig interesserer meg for, er IT. Men fokuset på skole skal økes, betraktlig.

 

Et lite spørsmål til. Etter at jeg satt sammen min første PC, har jeg hatt stor interesse innenfor dette. Er det mulig å "utbedre" denne interessen innen noe annet? Altså, jeg har ikke prøvd på programmering ol. Men jeg likte virkelig å lære om komponenter, plukke ut deler og sette sammen selv. Det er jo ingen kunst, men interessen er der - og noe lignende kan jeg se for meg som et fremtidig yrke, men hvilket yrke vil dette ligne på?

 

Kanskje bachelor i elektronikk? http://www.uia.no/no/portaler/studietilbud/studier/ingenioerfag_-_elektro_elektronikk

 

Du lærer vel om komponenter og oppbygning, programmering o.l.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 4,0 første året, 4,54 andre året, og 5,11 dette året. Alt er mulig om du jobber hardere ;)

På vitnemålet vil jeg få omtrent 4,80.

 

Sats på å få femmere og seksere i fagene som er avsluttende neste år, og det skal ordne seg. :)

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Stor hjelp! Takk for gode og oppmuntrente svar!

 

Jeg så på opptakskravene, og jeg har ingen realfag på vitnemålet neste år, bortsett fra IT. Altså, generell studiekompetanse.

Vil det altså si at hvis jeg vil bli noe innen det, må jeg ta matte, fysikk og kjemi?

Lenke til kommentar

Stor hjelp! Takk for gode og oppmuntrente svar!

 

Jeg så på opptakskravene, og jeg har ingen realfag på vitnemålet neste år, bortsett fra IT. Altså, generell studiekompetanse.

Vil det altså si at hvis jeg vil bli noe innen det, må jeg ta matte, fysikk og kjemi?

 

Fysikk 1 og matte R1 og R2. Men du kan gå TRES elektronikk, og alle fikk plass i år, etter hva jeg har hørt. Greia med TRES er at du har vanlig utdanning, men du tar itilleg matte R1 og R2 og fysikk 1 første året. Blir jo litt mer arbeid.

 

R1 er vel en fordel å ha, fordi R1 tar du som et 6ukers sommerkurs:p

Lenke til kommentar

^ Jeg får 20 karakterer totalt på vitnemålet, men det kan vell variere fra person til person. Løpet er ikke kjørt i det hele tatt, men det spørs jo litt hva du har fått så langt i andre avsluttende fag? Dersom du har to 3ere og resten 4ere, blir det vanskelig å trekke snittet mye mer opp - men det går! På skolen min er det så og si umulig å få 6er i noen fag, så det handler også om hvor streng skolen din / lærerne dine er på karakterer.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at hvis du vil ta opp de 3'erne dine, så havner du ikke lenger under førstegangskvoten når du skal søke.

 

Så lenge man passer på å ta opp fagene FØR man går ut av videregående søker man fremdeles i primærkvoten. (:

 

Det er altså lurere å bruke sommeren til å lese seg opp, eller lese parallelt med andre skolefag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...