Gå til innhold

Mistet avslått disk i gulvet.


Anbefalte innlegg

Hei

 

En av kablene til en av de eksterne diskene jeg har hang seg fast i en stol i dag tidlig uten at jeg i halveis sovende tillstant merka det før jeg flytta på stolen og uheldigvis disken. Disken falt i gulvet fra bordhøyde og gir ikke noe særlig tegn til liv fra seg lengre, annet en at Windows sier at den ikke klarer å finne drivere for ukjent enhet. Linux har jeg ikke prøvd i, men fikk ikke disken til å fungere der før fallet heller.

 

Ut i fra hva jeg har sett av døde fallskadede disker tidligere pleier de til en viss grad å fungere, men ikke så ille som denne. Er det sjangs for at selve disken er i orden, eller er den helt død? Disken var skrudd av da jeg mistet den.

 

Er veldig kritisk da jeg ikke hadde noe spesielt med filer på den, men i og med at den er relativt ny er det litt kjedelig. Er forresten snakk om en Western Digital Elements Desktop 1TB.

 

En annen ting, har en 2.5 LaCie harddisk som også er i ferd med og dø (Skulle ta backup av den over på WD disken, og nå sitter jeg med to døde disker, ikke bare 1)som gir meg en del I/O feil og den har blitt veldig treig. Må forresten bruke Linux får å få liv i den, i Windows får jeg beskjed om å formatere den før bruk. Er det noe sjangs for å få ut det jeg har på den? Er stort sett musikk jeg har liggende i form av CDer, men tar litt tid å kopiere alt inn igjen på nytt.

 

Edit: Fikk montert den i Linux nå (Må har noen ustabile drivere), og fikk beskjed om at den ikke var kobla fra PCen på riktig måte forrige gang jeg brukte den. Den retta på det og nå fungerer den, også i Windows.

 

Tar en backup av en maskin over på den nå, skal se om det går bra. Tror dere jeg kan stole på disken nå, eller bør den skiftes? Er kun snakk om backupper, men er litt kjedelig om backupdisken ryker samtidig med den vanlige disken f. eks.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...