Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønns- og arbeidstidsregler


blixbox

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg var i dag på jobbintervju hos et av byens utesteder.

Eieren fortalte bl.a. at hvis hun ble ansatt ville hun få 3 dagers prøvetid, uten betaling.

Dessuten ville hun bli tvunget til å komme på jobb når han fant det for godt (typ lørdagskveld, kinobiletter bestilt og han trenger noen til å jobbe).

Det jeg stusset mest på var at lønnen ble utbetalt på prosentbasis ut fra hvor mye utestedet gikk med overskudd hver måned (det vil si, at hvis det gikk med underskudd en måned ville hun ikke fått betalt).

Er noe av dette i det hele tatt lovlig? Er LOs sommerpatrulje kanskje interessert?

Endret av blixbox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes kjipt ut, men jeg tror faktisk det er din venninne som avgjør om hun godtar tilbudet, desverre.

 

Jeg jobber 160 timer i mnd. Får utbetalt 6000kr. Dette fordi jeg valgte dette for å få mulighet til oppbygging av en fremtidig karriere. Kjipt, men noen ganger må man klatre litt i stigen før man er toppen ;)

 

I'm signing anything..unless it's a contract!

Lenke til kommentar

Be henne melde seg inn i et fagforbund, dette gjør at hun har krav på tarifflønn.

Det gjelder vel, om jeg ikke har misforstått systemet fullstendig, bare om arbeidgiveren også er organisert (i NHO e.l. arbeidsgiverorganisasjon), ellers har vel ikke han noen plikt til å følge tariffavtalene de har fremforhandlet. Med mindre avtalene er almenngjorte, som i enkelte yrker utsatt for sosial dumping (bl.a. byggebransjen), men da trenger ikke arbeidstakeren heller organisere seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...