Gå til innhold

Lyssterk fastobjektiv mellom 10-40mm til Canon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da det nærmer seg sommer, og jeg har akkurat fått 70-200mm F4 USM i hus, er jeg på utkikk etter et lyssterkt objektiv til canon, har "sjekket" med de fleste, 20mm 2.8, 24mm 2.8, 35. 2.8 osv, men har ikke peiling på hvordan som er best.

 

Har tenkt å kjøpe brukt, så jeg sparer en del, under 2-3000 tenkte jeg.

 

Er det noen som har erfaring med et "billig" lyssterk fastobjektiv, som kan komme med inspill?

 

Takk for svar! :)

 

-Sevve-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma 30/1.4 er et OK lyssterkt fastobjektiv omtrent av samme kvalitet som Canon sine egne. Pris noe over 4 000 kr - og burde være mulig å få tak i under 3 000 brukt.

 

Dessverre er dette et brennviddeområde der det meste av Canon sin egen produksjon er moderat i optisk ytelse (optikk fra 90-tallet for det meste), og det gjelder også tredjepart. Akkurat i dette området har Nikon langt bedre optikk.

 

Best virker det som de to L objektivene er, dvs 24/1.4 L og 35 1.4/L, når det gjelder Canon sine egne.

 

I den nedre enden av brennvidde (ikke i pris) er Canon EF 14mm f/2.8 USM L II bra objektiv.

 

Klarer du deg uten AF er Samyang 14/2.8 og Samyang 35/1.4 alternativer med gode optiske egenskaper og lav pris. 14/2.8 koster under 3 000 ny.

 

I området 24 - 35 mm ville jeg uansett satset på mer lyssterkt en 2.8

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM i snart et år og er veldig fornøyd med den. (Har hørt om noen som har fått objektiv med fokusfeil, men det er selvsagt returmateriale.) Jeg har den på kameraet nesten hele tiden, synes det er en finfin normal til mitt cropkamera.

 

Litt utenfor brennvidden er canon 50mm F1.8 _det_ billige fastobjektivet til under 1000kr som ofte blir anbefalt til folk som vil teste ut lyssterke faste.

 

--

Lenke til kommentar

Noen sigma 30mm f/1,4 med fokusfeil? Nå skal ikke jeg fortsette å spre eder og galle over 30mm til sigma, men leser du rundt på nettet finner du fort ut at det er mange som har trøbbel med det objektivet, ink. brukere her på forumet. Men klart, står du i vinkel, holder fokuspunktet mitt i objektivet, har rett blenderåpning, dypper motivet i flytende nitrogen så det ikke rører seg vil du kansje bli fornøyd med bildene til sigma sin 30mm.

 

Dette er selvfølgelig satt på spissen, men les for gudsskyld på nettet om erfaringer folk har med dette objektivet. Selvfølgelig er noen fornøyd, men du vil fort forstå at sigma har mange mandager i ukene siden.

 

PS: skal selge mitt eksemplar med "supersikring"

Lenke til kommentar

Mitt har ikke fokusfeil. At Sigma (og Tamron) har større eksemplarvariasjon enn Canon og Nikon er en realitet, og jeg ser f.eks Photozone.de kommenterer det nesten på hver eneste test av Sigma optikk. Men for å vurdere om det er mer eksemplarvariasjon på Sigma 30/1.4 enn på andre Sigma fastobjektiver hjelper det ikke å lese synspunkt på diverse forum, da må man ha mer holdbare metoder.

 

Fokusfeil er også en reklamasjonsgrunn (etter min mening)

Lenke til kommentar

Du kan sjekke tester på lenstip.com eller på Photozone.de. Min vurdering på bakgrunn av disse testene er at de ikke er særlig stor forskjell.

 

Lenstip har følgende oppsummeringer.

Canon 35/2.0 - kr 2 000,-

Canon 28/1.8 - 3 700,-

Sigma 30/1.4 - 3 600,-

Sigma 28/1.8 - 3 300,-

Canon 24/1.4L - 12 500,-

Canon 20/2.8 - 4 000,-

Canon 35/1.4L - 11 600,-

 

Jeg har tatt med de to dyre L-objektivene også, men de er neppe verdt prisen for deg (selv ikke brukt).

 

Canon sin 24/2.8 har jeg ikke funnet test på i farta.

Sigma har ellers en 24/1.8 som også er akseptabel - heller ikke denne har jeg funnet test på - ca 4 000,-, og en 20/1.8 til ca 4 800,-.

Lenke til kommentar

Canon sin 24/2.8 har jeg ikke funnet test på i farta.

 

Her er en test av den. Har hatt den, og var rimelig fornøyd.

 

Sigma har ellers en 24/1.8 som også er akseptabel - heller ikke denne har jeg funnet test på - ca 4 000,-, og en 20/1.8 til ca 4 800,-.

Sigma 24mm f/1.8 og 28mm f/1.8 er de eneste objektivene jeg har prøvd på Canon som konsekvent har hatt fokusfeil. De er fra en eldre serie som sliter en del. Jeg endte opp med Canon 24mm f/2.8 da jeg ikke klarte å finne en Sigma 24mm som fokuserte rett.

 

Nikon utgavene skal visstnok være helt OK.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens :D! Blir nok innkjøp snart, mest sannsynlig den sigma 30mm 1.4 ;)

 

Voigtländer Ultron

 

Aldri hørt om, så jeg tror jeg holder meg unna :dontgetit:

 

 

 

Fra det ene til den andre uten å starte ny tråd, skal til byen i morgen, og lurer på om jeg skal kjøpe et filter til mitt 70-200mm f4 objektiv. Budrde jeg det? Mister jeg mye kvalitet? Er det verdt 400-700,-?

 

Takk for svar igjen :)

Lenke til kommentar

Ultron 40/2 er et rent manuelt objektiv, og da er Samyang 35/1.4 trolig et like aktuelt objektiv. Fordelen med Ultron er at den er utrolig liten (Samyangen er stor). Voigtländer Ultron 40/2 er heller ikke optisk overlegent Sigma 30/1.4 eller Samyang 35/1.4, faktisk nesten litt svakere.

 

Men det er et snasent objektiv - og jeg som liker manuelle objektiv har den i kikkerten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens :D! Blir nok innkjøp snart, mest sannsynlig den sigma 30mm 1.4 ;)

 

Voigtländer Ultron

 

Aldri hørt om, så jeg tror jeg holder meg unna :dontgetit:

Ingen grunn til det, Voigtländer er så langt fra jalla du kan komme. Det er et lite, godt bygget objektiv med gode optiske egenskaper. Kan du leve med manuell fokus får du mye glede av dette. Det har vært mitt favoritt gjennom mange år, fra lykkelige dager med FM2n til D70 og D300.

Lenke til kommentar

Ultron 40/2 er et rent manuelt objektiv, og da er Samyang 35/1.4 trolig et like aktuelt objektiv. Fordelen med Ultron er at den er utrolig liten (Samyangen er stor). Voigtländer Ultron 40/2 er heller ikke optisk overlegent Sigma 30/1.4 eller Samyang 35/1.4, faktisk nesten litt svakere.

 

Men det er et snasent objektiv - og jeg som liker manuelle objektiv har den i kikkerten.

Løp og kjøp, det er genialt. Har hatt det siden det kom, har brukt/prøvd det på 5 (FM2n, FM3A, D70, D300, D700) forskjellige kamerahus, og det leverer uansett.

Lenke til kommentar

Ultron 40/2 er et rent manuelt objektiv, og da er Samyang 35/1.4 trolig et like aktuelt objektiv. Fordelen med Ultron er at den er utrolig liten (Samyangen er stor). Voigtländer Ultron 40/2 er heller ikke optisk overlegent Sigma 30/1.4 eller Samyang 35/1.4, faktisk nesten litt svakere.

 

Men det er et snasent objektiv - og jeg som liker manuelle objektiv har den i kikkerten.

Løp og kjøp, det er genialt. Har hatt det siden det kom, har brukt/prøvd det på 5 (FM2n, FM3A, D70, D300, D700) forskjellige kamerahus, og det leverer uansett.

 

Problemet er at nyere Voigtländer objektiver jevnt over er dårligere optisk enn de var på 80 og 90-tallet, ikke minst relativt. Noe som ikke er rart når man tenker på hvor turbulent Voigtländer har hatt det når det gjelder eiere de siste 30 år. I tillegg er det for video faktisk litt i minste laget. Så når Samyang har laget et 35 mm objektiv med minst like gode optiske egenskaper, mer lyssterkt og like smooth fokusering til samme pris så er det et alternativ jeg vurderer foran. Dog er jeg så godt dekket fra 30 - 85 mm på fastoptikk at jeg neppe investerer i noe nytt på lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...